کد خبر: ۷۴۸۳۵

حکیم مهر: رییس شبکه دامپزشکی مشهد گفت: در سطح شهر مشهد حدود ۱۷۸ دامداری غیرمجاز و ۳۰ منطقه شهری که کشتار غیرمجاز دام در آن انجام می‌شود، فعالیت می‌کنند.  

به گزارش حکیم مهر به نقل از شهرآرانیوز، «دکتر محمد سیاح» امروز، پنجم تیر ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه در اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه مشهد حدود ۱۷۸ دامداری غیرمجاز دارد، اظهار کرد: همچنین در ۳۰ منطقه از شهر کشتار انجام غیر مجاز می‌شود که عمدتا این مناطق در محدوده بخیابان کشاورز، خیابان توس ۳۳ و محدوده طرق است. با همکاری مدیریت شهری مشهد از یک هفته پیش شناسایی این مناطق آغاز شد. 

وی اضافه کرد: برای مدیریت بهتر موضوع، از طریق آموزش متولیان مساجد این مناطق توصیه‌های بهداشتی برای عدم کشتار دام به صورت غیربهداشتی به شهروندان منتقل شده است. 

سیاح با بیان اینکه اگر یک روستایی در منزل خود دامی ذبح کند، از نظر ما چنین اقدامی مساله‌ساز نیست، گفت: اما اگر در یک منطقه روستایی محلی برای کشتار و عرضه دام ایجاد شود، چنین رفتاری تخلف محسوب خواهد شد. 

رییس شبکه دامپزشکی مشهد خاطرنشان کرد: لازم است شهرداری‌ها و سازمان جهاد کشاورزی استان برای فعالیت دامداری‌های غیرمجاز سازوکار مشخصی در نظر گیرند.   

سیاح با اشاره به فرا رسیدن عید قربان و افزایش کشتار دام در روزهای نزدیک به آن، با برشمردن مراکز مجاز کشتار دام در مشهد و اطراف آن گفت: کشتارگاه صنعتی گوشت مشهد، کشتارگاه کوهان واقع در کنارگذر شمالی مشهد، بازار دام عسکریه در کیلومتر ۱۸ جاده قدیم قوچان، بازار دام مهد توس واقع در جاده بهشت رضا و همچنین بازار دام سنگین واقع در جاده کنه‌ویست روستای مهدی‌آباد از اصلی‌ترین مراکز عرضه و کشتار دام در مشهد و اطراف آن است.

وی تصریح کرد: از یک هفته پیش سم‌پاشی‌ها در بازار عرضه دام مشهد آغاز شده و در کنار آن ۱۸ اکیپ ثابت و‌ ۱۵ گروه سیار در مشهد و همچنین ۳۰ دکتر به همراه ۷۵ بازرس و هشت ناظر شرعی در این زمینه فعالیت دارند. روز عید قربان از کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه دام بازرسی انجام می‌شود. کلیه خدمات‌مان در عید قربان رایگان است و هیچ مبلغی از خیرانی که به مناسبت عید قربان دام کشتار می‌کنند، اخذ نمی‌شود. لاشه دام‌ها پس از عید قربان به خیران تحویل خواهد شد.

سیاح افزود: سال گذسته
۲۰۴۹ مورد ذبح انجام شد که پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد دام‌های ذبح شده افزایش یابد.

 

نظر شما
ادامه