کد خبر: ۷۴۵۷

حکیم مهر - مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: ذبح دام‌ها در معابر سبب نجس شدن مکان‌های مذهبی می‌شود.
حجت‌الاسلام علی حیدری در جمع مسئولان خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به ایام تاسوعا و عاشورا و اجرای سنت حسنه ذبح نذورات در این روزها همشهریان باید به نکات بهداشتی و شرعی توجه کنند.
وی افزود: هنگامی که دام در جلوی دستجات عزاداری کشتار‌ می‌شود موجب جاری شدن خون در معابر و کف خیابان‌ها شده که موجب ضرر و زیان بهداشتی برای مردم شده و شرعا این خون نجس است و کفش‌ها، لباس و حتی پای کسانی که به صورت برهنه عزاداری می‌کنند با خون آلوده و نجس می‌شود.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این نجاست همراه با عزاداران به داخل مساجد و تکیه‌ها آورده شده و این مکان‌ها هم نجس می‌شوند و به طور یقین برای اجرای مراسمی که در آن شرعاً پاک بودن لباس از ضروریات است مشکلات شرعی ایجاد می‌شود.
حیدری گفت: برخی از افرادی که عمل ذبح را انجام می‌دهند آشنایی کامل به ذبح شرعی ندارند و این مسئله سبب فعل حرام می‌شود.
وی افزود: عمل ذبح باید رو به قبله انجام شود اما گاهی فردی که عمل ذبح را انجام می‌دهد حیوان را به سمت دسته عزاداری قربانی می‌کند که این مسئله حرام است و در شرعی بودن ذبح اشکال وارد می‌کند.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به رسالت اداره کل دامپزشکی استان و دفتر نمایندگی ولی فقیه در این اداره کل، شرایط  در تاسوعا و عاشورا امسال برای ذبح بهداشتی و شرعی دام‌ها در کشتارگاه‌ها فراهم شده است.
حیدری از شهروندان خواست تا در ایام عزاداری از ذبح نذورات خود در معابر عمومی به طور جد خودداری کرده و دام را به کشتارگاه منتقل کنند.

 

 

نظر شما
ادامه