کد خبر: ۷۴۴۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:بیماری "تب مالت" در استان نسبت به سال گذشته رو به افزایش است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر بهمن رشید پور» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: آمار تب مالت در استان سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸۹ گزارش شد در حالی که درسال ۱۴۰۱موارد تب مالت به ۲۲۴ مورد رسیده بود و نزدیک به ۴.۴ درصد بروز این بیماری در استان طی یک سال اخیر روند افزایشی داشته است.

رشید پور با بین اینکه نبود نظارت و بیماریابی کافی به دلیل شیوع بیماری کووید در سال های اخیر دلیل افزایش موارد تب مالت است تاکید کرد: پیشگیری و آموزش جمعیت روستایی دامدار جهت کاهش بار بیماری در اولویت برنامه ها قرار بگیرد.

بیماری «بروسلوز» یا «تب مالت» از دام به انسان منتقل می شود بسیار خطرناک و در عین حال قابل پیشگیری است که علاوه بر آثار زیان بخش در سلامت انسان و جمعیت دامی نیز موجب خسارات فراوان از جمله سقط جنین های مکرر، ایجاد ناباروری و کاهش تولید شیر می‌شود.

مدیر پیشگیری مرکز بهداشت داشتن اتاق سرد برای نگه داری ۲۴ ساعت ابتدایی بعد از ذبح دام را برای جلوگیری از بیماریهای دامی را مهم دانست.

رشید پور به نقش استانداری در پیشگیری اشاره کرد و گفت: این سازمان بعنوان دستگاه حاکمیتی، نقش اثرگذاری در جمع آوری یا نظارت قوی تر بر کشتار غیر مجاز دام در منطقه "دشت روم" شهرستان بویراحمد و برخی از مکان های عرضه غیرمجاز دارد.

وی ادامه داد: مصرف شیر و پنیر غیر پاستوریزه، گوشت آلوده و بستنی‌های محلی تهیه شده از شیر خام نیز می‌تواند در ایجاد آلودگی و ابتلا به بیماری تب مالت موثر باشد.

مدیر پیشگیری مرکز بهداشت افزایش استفاده از لبنیات سنتی، ارتباط با دام آلوده و پوشش پایین واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب مالت را از عوامل اصلی شیوع این بیماری دانست.

رشید پور به مردم توصیه کرد در صورت نداشتن دسترسی به فرآورده‌های لبنی سالم و بهداشتی، جوشاندن شیر به مدت ۱۵ دقیقه بهترین شیوه از بین بردن عوامل بیماری‌زا در آن است.

وی تصریح کرد: دامداران باید با مدیریت منابع دامی و واکسیناسیون به موقع دام‌ها، با دامپزشکی استان همکاری کنند چرا که بیماری بروسلوز نقش بسزایی در ضررهای اقتصاد دامداران دارد.

مدیر پیشگیری مرکز بهداشت تعداد دام سبک و سنگین در استان را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار برشمرد و یادآور شد مطابق با آمار دامپزشکی ۱۸۴ هزار دام سنگین و ۶۰۰ هزار دام سبک را واکسیناسیون انجام شد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
0
1
تا زمانیکه پرداخت هزینه خرید خدمت واکسیناسیون تب مالت اصلاح نشود پوشش واکسیناسیون تب مالت در دام بسیار کم خواهد بود
تعرفه واکسیناسیون بروسلوز حداقل باید 4-5 برابر سایر واکسنها باشد سایر راهکارها راهکارهای غیر اصلی است.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
0
0
بیماری تب مالت بیداد میکند کافیه شما از بیمارستانهای دولتی و خصوصی و کلینیکها و مطبهای پزشکان و از آزمایشگاههای خصوصی و آزمایشگاههای بیمارستانها امار بگیرید (البته اگر بدهند) ویا از پرسنل کشتارگاه های دام تحقیق کنید یا از داروهای مصرفی از داروخانه های انسانی (با کد رهگیری) ببینید چند درصد بیمار شده اند که پزشکان نیز در دقیقه نود که بیمار از پا افتاده است دست وپا شکسته تشخیص میدهند .اقایان مدیران کل وروسای ادارات به مردم رحم کنید ویه مقدار نظارت روی کار شناسان مسعول و دامداریها را بیشتر کنید چون علاوه بر هزینه های درمان بالا شخص نان اور خانواده ناتوان هم بخاطر بیماری وهم عوارض داروهای مصرفی (تاثیر روی کبد و کلیه) بعلت مصرف دارو در تایم بالا اگر بیمه ها کارایی ندارند و یا روش پیشگیری و واکسیناسیون ویا دامدار همکاری ندارد چاره ای اندیشه شود با این وضعیت دستمزدها وحقوق ها ویزیت پزشک هزینه ازمایشگاه در چند نوبت هزینه دارو و احتمالا بعلت تشخیص دیرهنگام پزشکان هزینه بستری در بیمارستان درمان بروسلوز سر به فلک میکشد .
نظر شما
ادامه