کد خبر: ۷۴۴۳۰

حکیم مهر: معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین گفت: یک راس گوزن زرد ایرانی که از گونه های در خطر معرض انقراض به شمار می رود در دهکده طبیعت قزوین متولد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «رامین رمضانی» روز جمعه با اعلام این خبر افزود: جنسیت گوزن متولد شده ماده است.

وی اظهار کرد: گوزن زرد ایرانی از گونه های در حال انقراض به شمار می رود که در دهه های اخیر سازمان محیط زیست تلاش های زیادی را برای حفاظت و پیشگیری از انقراض آن انجام داده است.

رمضانی با بیان اینکه قزوین زیستگاه گوزن زرد ایرانی نیست،اظهار کرد: در دهه های اخیر این حیوان در چندین منطقه از جمله جنگل های مازندران، اطراف دریاچه ارومیه و مناطقی مانند پارک ملی دز در خوزستان رهاسازی شدند تا زیستگاه این حیوان در معرض خطر انقراض باشند.

این مسوول در خصوص سرنوشت حیوان متولد شده در دهکده طبیعت قزوین گفت: این حیوان در اختیار محیط زیست نیست و به مجموعه دهکده طبیعت (وابسته به شهرداری قزوین) تعلق دارد و به احتمال زیاد در همین مجموعه نگهداری خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین اظهار کرد: دامپزشکان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین به صورت هفتگی وضعیت این حیوان تازه متولد شده را همچون سایر حیوانات در حال نگهداری در این مجموعه پیگیری می کنند.

به گزارش ایرنا، تا نیم قرن پیش تصور می‌شد نسل گوزن زرد در دنیا برای همیشه منقرض شده است اما حدود ۵۰ سال پیش چهار راس گوزن زرد در دز و کرخه مشاهده شد و برای تکثیر بهتر در مناطق مختلف ایران پراکنده شدند.

گوزن زرد ایرانی طبق فهرست ارایه شده از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (که به فهرست سرخ معروف است)، در رده EN قرار دارد و در معرض خطر محسوب می‌شود.

جنگل‌های کرخه و دز زیستگاه اصلی گوزن زرد به شمار می‌آیند. پارک ملی کرخه در حوزه شهرستان شوش و پارک ملی دز در حوزه جغرافیایی دزفول و شوشتر قرار دارد.


نظر شما
ادامه