کد خبر: ۷۳۵۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مشاهده یک گله گورخر ایرانی در زیستگاه توران در نخستین روزهای سال نو خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر بهرامعلی ظاهری» اظهار کرد: محیط بانان این استان حین گشت در زیستگاه توران و در نخستین گشت سال جدید، یک گله چند ده راسی گورخر ایرانی را مشاهده کردند.

وی از فیلمبرداری و تصویربرداری از این گله گورخر آسیایی خبر داد و افزود: زیستگاه توران یکی از مهمترین زیستگاه های استان و کشور است که جمعیت خوبی از دو گونه در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی در آن زیست دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با تمجید از خدمات محیط بانان گفت: محیط بانان در ایام و روزهای تعطیل نیز با گشت در زیستگاه ها از حیات وحش حفاظت می کنند.

وی از توران به عنوان یکی از غنی ترین زیستگاه های حیات وحش در کشور نام برد و تصریح کرد: علاوه بر گونه های در خطر انقراض مهمی همچون گورخر ایرانی و یوزپلنگ آسیایی، حیات وحش مهمی همچون عقاب طلایی، هوبره، سارگبه، زاغ بور که تنها پرنده اندمیک کشور است، بالابان، پلنگ، جبیر، آهو، کاراکال، کل،قوچ و...نیز در این زیستگاه زیست می‌کنند.

 به گزارش ایسنا، زیستگاه توران که در شهرستان شاهرود در شرق استان واقع شده از تنوع گیاهی و جانوری قابل توجهی برخوردار است.

منطقه حفاظت شده توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده و دیدنی‌های طبیعی ایران است که با مساحت ۱,۴۷۰,۶۴۰ هکتار بعد از سرنگتی آفریقا، واقع در کشور تانزانیا، دومین منطقه بیوسفر جهان محسوب می‌شود. خارتوران از مهمترین و بزرگترین مجموعه های حفاظت شده وسیع در گستره پهناور ایران زمین است. پارک ملی و پناهگاه حیات وحش توران با وسعت یک میلیون هکتار یکی از ۱۱ ذخیره‌گاه زیست‌کره در ایران است.

 در منطقه توران ۴۱ گونه پستاندار، ۱۶۷ گونه پرنده، ۴۲ گونه خزنده و ۲ گونه دوزیست زندگی می‌کنند که شاخص‌ترین آنها همان یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی هستند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
0
0
شما با اون ها کاری نداشته باشین اونا منقرض نمیشه ایرانو هم که بچش پیروز بود برداشتین انقده بهش دس زدین دارو مارو دادین که که تلف شد جان عزیزاتون دیگه نمیخواد شما بهشون برسید اونا انقراض نمیشه
نظر شما
ادامه