کد خبر: ۷۳۲۸۳

حکیم مهر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان گفت: یک بهله شاه بوف زخمی توسط یکی از همیاران محیط زیست نجات یافت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «صباح پناهی» روز پنجشنبه اظهار کرد: این فرد مریوانی (همیار محیط زیست) یک شاه بوف زخمی را نجات و برای تیمار و رها سازی در زیستگاه‌های مناسب، این پرنده را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان تحویل داد.

وی افزود: پس از بررسی های دامپزشکی و با توجه به شرایط مطلوب و اطمینان کامل از سلامت این پرنده، به دامان طبیعت بازگردانده خواهدشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان با قدردانی از دیدگاه محیط زیستی این فرد دوستدار طبیعت و محیط زیست، گفت: جای بسی خوشحالی است که هر روز بر تعداد دوستداران و همیاران محیط زیست برای حفاظت و نگهداری حیات وحش در این شهرستان افزوده می شود.

شاه‌بوف با نام علمی (Bubo bubo) پرنده ای از خانواده جغد، بزرگ‌ترین نوع جغد ایران و ۲ برابر جغد گوش‌دراز است؛ شاه‌بوف در حدود ۷۰ سانتیمتر طول دارد و دارای گوشپرهای مشخص، سینه زرد مایل به قهوه‌ای بارگه‌های پهن، چشم‌های درشت نارنجی رنگ، سطح پشتی زرد مایل به قهوه‌ای با لکه‌های قهوه‌ای پررنگ است.

شاه بوف ها بالاترین حلقه زنجیره غذایی در اکوسیستم هستند که در کنترل تعداد جوندگان در اکوسیستم های مختلف نقش اساسی دارند و حذف این گونه ها می تواند به طور قابل توجهی موجب افزایش جمعیت جوندگان شود.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.


نظر شما
ادامه