کد خبر: ۷۰۷۰۸
تعداد نظرات: ۹ نظر

سگ‌کشی: خشونت انسان با حیوان و انسان با انسان

عمادالدین باقی

دیروز رکنا خبر داد در ساعات گذشته خبر قتل عام حدود هزار و ششصد سگ رها شده و بی صاحب در نقاهتگاه منطقه گندک به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شده است. سعید محمودی، مدیرکل محیط زیست استان تهران ضمن تایید این خبر در گفت و گو با رکنا اعلام کرد که محیط زیست مخالف این اقدام غیرانسانی است و اساسا قتل عام سگ های بدون صاحب با سلاح گرم، خارج از دستورالعمل های تعیین شده در وزارت کشور برای رسیدگی به حیوانات شهری است و اقدامی غیرقانونی و غیرکارشناسی به حساب می آید. این خبر انگیزه ای شد برای انتشار یادداشتی که مدتی پیش نوشته شده بود.

چندی پیش که یاداشتی درباره قطع ید سارق را می نوشتم (در روزنامه سازندگی سه شنبه۳۱خرداد۱۴۰۱ چاپ شد) پیوسته به ویدئوی بریده شدن دست یک سگ می اندیشیدم. آنقدر دلخراش بود که برای بار دوم نمی شد آن را تماشا کرد. پس از آن ویدئوی صحنه کشتن جوجه ها با ضربات چوب! وقتی این صحنه های رفتار با حیوانات، روح انسان را جریحه دار می کند چگونه می توان با یک انسان -هرچند مجرم- چنین کرد؟

بدون شک برخی فورا این موضوع را در برابر قران‌کریم قرار می دهند در حالی که طبق تفسیر دیگری، اساسا بجز عصری بودن آیه، مراد از آن، قطع دست نیست و‌ حتی اغلب فقهایی هم که مراد از آن را قطع دست دانسته اند آنقدر شروط برای آن گذاشته اند که اجرای چنین مجازاتی را تعلیق به محال می برد. در قانون مجازات اسلامی شانزده شرط و در کتاب حق حیات براساس آرای فقها بیست و هشت شرط ذکر شده که یکی از آنها هم برای اسقاط این مجازات کافی است.

اما آیا رفتار خشونت آمیز با دیگر موجودات نمی تواند تاثیری در خشونت آدمیان نسبت به یکدیگر بگذارد؟
نباتات و حیوانات نه تنها فی نفسه جزو آیات الهی و مخلوقات خداوند هستند و حق زندگی دارند، از منظر حقوق بشری هم دفاع از محیط زیست و حقوق حیوانات، بخشی از دفاع از حقوق بشر است زیرا بدون آنها زندگی و حیات بشر با تهدید مواجه می شود. افزون بر آن رابطه انسان با حیوان بر رابطه انسان با انسان ها اثر می گذارد‌.

در داستان سگ کشی کتاب «جان» جلوه ای از این همکنشی انسان و حیوان را نوشته ام. چندسال پیش هم مقاله بلندی درباره حقوق حیوانات برای یک سایت انگلیسی زبان نوشته ام که به مناسبتی نسخه فارسی آن را انتشار خواهم داد اما آنچه انگیزه نگارش این کوتاه نوشته شد، این است که چندی پیش گفته شد شهرداری‌ها برای کشتن هر سگ دویست هزار تومان جایزه می‌دهند. طبیعی است که گرسنگان، معتادان و سوء استفاده کنندگان،شغلی تازه بیابند و مشغول سگ‌کشی شوند.کشتن هم دو گونه است:

- با گلوله یا دادن زهر

- با زجر، ازنوع تزریق حتی اسید یا مواد آزاردهنده دیگر!

شماری از کشندگان سگ راه دوم را برمی‌گزینند!!

بگذریم که یکی از راه محدودساختن شمار سگ‌ها، مقطوع‌النسل کردن شان است (کاری که در ترکیه می‌کنند) نه کشتن شان.

این کارها (سگ‌کشی) گذشته از آنکه کاری انسانی نیست، در جهان به نام تمام ملت ایران ثبت می‌شود و ملتی مظلوم به صفت وحشی موصوف می‌گردد!

با دکتر اصغر دادبه از بزرگان فرهنگ و ادب ایران در گفتگویی که داشتیم درباب تجربه ترکیه گفتند در ترکیه:

یک- سگها و گربه‌ها را عقیم می‌کنند

دو – به آنها واکسن می‌زنند تا موجب انتقال بیماری نشوند

سه – جعبه‌های مخصوصی در خیابان‌ها گذاشته‌اند تا هرکس بخواهد غذا به سگ‌ها‌ و گربه‌ها بدهد غذا را در آن جعبه‌های مخصوص بگذارد. بدین ترتیب غذای سگ و گربه‌ها هم از سوی مردم (گردشگران و مردم ترکیه) فراهم می‌شود.

نتیجه:

یکم) جمعیت سگ‌ها و گربه‌ها کنترل می‌شود و کاهش می‌یابد،

دوم) سگ‌ها و گربه‌ها، به نوبه خود، شده‌اند عامل جلب گردشگر و سودرسان برای کشور ترکیه،

سوم) مهمتر از همه وحشی‌گری و حیوان‌آزاری متوقف شده.

‏هرچند رفتارهای مهربانانه هم کم نیست. در شبکه های اجتماعی خواندم که اخیرا در مشهد بنا بود یک دکل شرکت مخابرات جابجا شود اما وقتی مامور بالای دکل رفته و می بیند آنجا لانه یک شاهین و جوجه‌هایش وجود دارد؛ پروژه را متوقف می کنند و شرکت مخابرات گفته است جابجایی دکل را تا زمان بزرگ شدن جوجه‌ها که امکان پرواز داشته باشن متوقف می‌کنیم اما نباید نسبت به خشونت علیه حیوانات بی تفاوت بود که سیمای فرهنگی ما را هم لکه دار می کند.

در میان نسخ خطی و چاپی از قرن های پیش تاکنون، ‌چندین کتاب درباره حق الحیوان دیده ام که عموما از مهربانی با حیوانات و پرهیز از خشونت نسبت به آنها گفته اند. حتی در متون عرفانی این مهم چنان است که می گویند «بایزید بسطامی چون از مکه می آمد و به همدان رسید، تخم عصفر خریده بود. اندکی در خرقه بست و به بسطام آورد. چون بازگشاد، موری چند در آن میان دید. گفت ایشان را از جای خویش آواره کرده ام، برخواست و ایشان را باز به همدان برد و آنجا که خانه ایشان بود بنهاد. (تذکره الاولیای عطار»)

منبع: روزنامه سازندگی

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
0
2
این آقا و همفکرانشون بهتره فکری به گذشته خود کنند
اون زمان که فریاد می زدند یه عده باید زیر چرخهای مدرنیته له شوند!
اون یه عده انسان بودند!
سگ نبودند
شما و جریان سازندگی و اصلاحات جوابگوی عملکرد دولت هایی باشید که دوستانتان سکاندارش بودند
دامپزشک دوستدار حیوانات
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
5
0
فرمایش ایشان درست است ترحم و محبت به حیوانات مقدمه ای است برای مهربانی و رعایت حقوق انسانها
در دین مبین اسلام هم رعایت حقوق حیوانات خیلی تاکید شده است.
یک نفر دوستدار حیوانات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
3
0
حتما باید کشتارهای مداوم رخ بده بعد راهکارها یادتون بیاد و بیانه صادر کنید؟ که مثلا بگید شما هم وجود دارید؟ یا وجود داشتید و تماشاگر بودید ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
2
1
عالی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
0
7
............
زن و بچه از ترس این سگها بیرون نمیرن
دامپزشک حامی خانواده های داغدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
0
4
اقا من مجددا عرض میکنم اگه خیلی دلتون پره و دوستدار سگها هستین و به حرفهایی که میزنید وااااقعا اعتقاد دارید پس شهامت داشته باشید پای حرفهاتون وایسید و همین حرفهارو به صورت رو در رو به یکی از خانواده های داغدار که قربانی حمله سگ شدن بزنید . چشم تو چشم حرف زدن یه چیز دیگست . منطق آبکی و علم سطحی و حرفهای گل و بلبلتون رو بزارید تو چشم پدرهای اون خانواده های داغدار بزنید دیگه ؟؟
مثلا تو چشم اون پدری که همین الان هم پیرهن سیاهش رو هنوز در نیاورده و ته ریش گذاشته و شب به شب اتاق خالی بچشو و اسباب بازیهاش رو نگاه میکنه و نمیدونه واسه اروم کردن ذهن پر آشوب خودش و زنش چی باید بگه . پاشید بریم باهم این چرندیات رو توی اتاق همون بچه بگید اصلا میریم سره خاک همون بچه و با سنگ قبر کوچولوش عکس سلفی بندازید و همونجا این حرفهارو بزنید.اگر اعتقاد دارید به حرفهاتون پس شهامت هم باید داشته باشید . حتما باید ده تا خانواده دیگه داغدار بشن تا بفهمید مرگ واسه همسایه خوب نیست ؟؟ حتما باید سره خودتون هم بیاد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
عالی
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
0
4
فعلا ک این سگ ها و رفاه شون مهم تر از بچه هایی شده اند ک چند ماه یک بار ب دست همین سگها تکه پاره و کشته میشوند!
فقط علم و دیگر هیچ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
0
2
جناب باقی شما همون در حد کارشناسی ارشد جامعه شناسی تون نظر بدید و در مسائلی که به بهداشت عمومی و روانی جامعه مربوط میشه مداخله نکنید و این کار رو به دامپزشکان، روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان بهداشت محیط واگذار کنید

روش شناسی جامعه شناسی جوابگوی این مسئله نیست، نظریه های جامعه شناسی از کنت و مارکس و وبر گرفته تا فوکو و بودریلارد و ریتزر و ژیژک و مابقی جوابگوی مسائل خاص حیطه جامعه شناسی هم نیستن چه برسه به حیطه های تخصصی مثل بیماری های مشترک و بهداشت روانی افراد در جامعه

جامعه شناسی شبه-علمه نه علم و عموم راهکارهایی هم که ارائه میده بر اساس سلیقه شخصیه نه مطالعه مستدل، چون فاقد روش علمیه علاوه بر اینکه نظریه های کلان جامعه شناسی هم قابل بررسی علمی نیستن چون ازشون فرضیه ای که بشه به صورت علمی مورد مداقه قرار بگیره رو نمیشه استخراج کرد (برای مثال، اگر می فرمایید نه لطفا نظریه لوهمان یا کنش ارتباطی هابرماس رو از لحاظ علمی مورد بررسی قرار بدید و نتایج رو به ما هم اطلاع بدید)، اینه که باید دست به دامن تاریخ و مقایسه بین جوامع و فلسفه و از این دست روش ها بشید که خود شما بهتر می دونید که چقدر مشکلات روش شناختی توشون زیاده و یا اینکه به نظریه های خرد بپردازید که در اون صورت ماهیت جامعه شناسی رو زیر سوال می برید.

لذا تحلیل شما به نوعی موج سواری روی افکار عمومیه و صلاحیت علمی و نظری نداره. در اصل راه حل های جامعه شناسی برای مسائل اجتماعی عموما از دو حال خارج نبوده: 1) یا در راستای آنچه در جامعه مُد شده 2) یا مخالف آنچه در جامعه مُد شده.

دقیقا مثل رشته های شبه-علمی دیگه همچون علوم سیاسی شما هم همیشه فقط پس از اینکه اتفاقی روی داده شروع کردید به فلسفه بافی و فاقد مهمترین شاخصه علم یعنی قدرت پیش بینی کنندگی بوده اید. اگرم پیش بینی کردید یا اظهر من الشمس رو پیش بینی کردید و اینکه پیش بینی تون در حد معیارهای علمی نوستراداموس بوده!!!

خلاصه اینکه جناب عمادالدین باقی، نوشته هاتون فاقد هرگونه ارزش علمیه.
نظر شما
ادامه