کد خبر: ۷۰۴۳۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: پس از وقفه‌ای کوتاه، بخش هاری انستیتو پاستور ایران مجددا به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی در حوزه بیماری هاری انتخاب شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر روزبه بشر» گفت: بخش تحقیقات و رفرانس هاری امسال صدمین سال تاسیس خود را می‌گذراند. دو سال بعد از این که انستیتو پاستور ایران افتتاح شد، تصمیم گرفته شد که یک بخش تشخیص هاری در انستیتو افتتاح شود.

به گفته وی این بخش از آن زمان در سه زمینه تشخیص، تحقیق و آموزش به فعالیت پرداخته است. در حال حاضر در این بخش، ۲ نفر عضو هیئت علمی، ۵ نفر کارشناس رسمی یا پیمانی و بقیه نیز کارشناسان طرح نیروی انسانی، سرباز و یا نیروی خدماتی هستند.

رئیس بخش هاری انستیتو پاستور ایران گفت: در زمینه تحقیقات، ما کاری که خیلی روی آن سرمایه گذاری می‌کنیم، بحث پیدا کردن مخازن هاری در ایران است که بر اساس مطالعات مولکولار اپیدمیولوژی انجام می‌شود. چند طرح هم در زمینه تولید داشته ایم. طرح‌هایی هم در زمینه اپیدمیولوژی و تحلیل‌های مکانی بیماری هاری در ایران داشته ایم.

 دامپزشک و متخصص اپیدمیولوژی گفت: در بحث آموزش هم، هم در سطح خود انستیتو پاستور ایران و هم در سطح وزارتخانه یک سری کارگاه آموزشی برای کارشناسان بهداشت داریم که در رابطه با درمان و پیشگیری هاری آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهیم

به گفته رئیس بخش هاری انستیتو پاستور ایران زمینه تشخیص، هم تشخیص موارد مشکوک به هاری و هم بررسی کارآیی و ایمنی زایی واکسن‌هایی که قرار است در کشور تولید و یا وارد شوند، انجام می‌شود و نمونه‌هایی که برای تشخیص هاری می‌آیند هم نمونه دامی و هم انسانی هستند.

بشر گفت: البته چند سالی است که سازمان دامپزشکی آزمایشگاهی در شهر تبریز تاسیس کرده که مورد تایید ما از نظر رعایت الزامات استاندارد ۱۵۱۸۹ نیست و تست تکمیلی MIT (ترغیب سوش) را هم نمی‌تواند انجام دهد. در تشخیص، کار دیگر ما بررسی تیتر آنتی بادی افرادی است که واکسن هاری زده اند که این کار را بر اساس استاندارد‌های سازمان جهانی بهداشت انجام می‌دهیم.

به گفته دامپزشک و متخصص اپیدمیولوژی انستیتو پاستور آزمایشگاه‌های فلوروسانس آنتی بادی، کشت سلول، مولکولی و تحقیقاتی را دارد و نمونه‌های انسانی ارجاع شده به این بخش تعدادشان محدود است؛ اما سالیانه حدود ۶۰۰ نمونه دامی به این مرکز ارجاع می‌شوند.

سال گذشته ۱۶ مورد مرگ ناشی از هاری گزارش شد

بشر گفت: ۹۹ درصد موارد انتقال هاری در کشور از سگ است. ما در کشور در یک سال معمولا ۵ تا ۶ مورد مرگ ناشی از هاری داریم و سال گذشته نیز ۱۶ مورد مرگ ناشی از هاری گزارش شد. بیماری هاری، هنوز درمان ندارد و اقدام ما، پیشگیری پس از مواجهه می‌باشد. زمانی که فردی گزیده می‌شود، بلافاصله باید به مرکز درمان و پیشگیری هاری مراجعه کند و زخمش به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شست و شو ، ضد عفونی و واکسن هاری به وی تزریق شود و در محل زخمش هم آنتی سرم هاری تزریق شود. البته مشروط بر این که قبلا واکسن هاری نزده باشد.

به گفته این دامپزشک وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، و سازمان حفاظت محیط زیست که هر کدام در این زمینه مسئولیت دارند که بخش‌های تشخیص، آموزش و تحقیقاتی اش مربوط به انستیتو پاستور  انجام می شود، وزارت بهداشت کار مدیریت هاری انسانی را در اختیار دارد، سازمان دامپزشکی کشور، مسئول حیوانات قلاده دار، سگ‌های گله، نگهبان، و صاحب دار است، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری ها، مسئول سگ‌های ولگرد است و سازمان حفاظت محیط زیست، مسئول حیوانات حیات وحش است. متاسفانه همکاری بین سازمانی ضعیف است و هر کدام از این‌ها هم دغدغه و مشکلات خودشان را دارند.

۷۳۰ مرکز درمان و پیشگیری هاری در سراسر کشور

این اپیدمیولوژیست درباره واکسن هاری گفت: حدود ۷۳۰ مرکز درمان و پیشگیری هاری در تهران و سراسر کشور پراکنده اند که همگی مجهز به واکسن هاری هستند و تزریق این واکسن را رایگان انجام می‌دهند. واکسن هاری انسانی در ایران تولید نمی‌شود و قبلاً از سانوفی پاستور فرانسه می‌آمد؛ اما الان از هندوستان هم وارد می‌شود. واکسن هاری برای دام ها، سالیان طولانی است در انستیتو پاستور ایران در کرج تولید می‌شود.

بشر گفت: در منطقه خاورمیانه شرقی دو کشور عربستان و ایران در بحث هاری همکار سازمان جهانی بهداشت بودند. این افتخار به ایران به خاطر نقش مهمی که در بحث پیشگیری و درمان هاری داشت، داده شده است؛ آن پروژه تحقیقاتی معروف مرحوم دکتر مهدی قدسی که بر اساس آن پیشنهاد تزریق توام سرم و آنتی سرم و واکسن، در دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت؛ اما متاسفانه از ۷ سال پیش این ارتباط قطع شده بود و خوشبختانه چند هفته پیش بود که ما را مجددا در این رابطه تایید کردند. سازمان جهانی بهداشت خوشبختانه حمایت خیلی خوبی از ما کرد و امسال تجهیزاتی را هم به ما داده اند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
0
1
وضعیت مراقبت و کنترل بسیاری از بیماری ها بویژه بیماری های مشترک در کشور در طول این سالها به شکل اسفناکی افتضاح و درگیر تداخل منافع برخی در سازمان های ذیربط شده است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
یعنی من بعد نمونه مشکوک به هاری رو می‌فرستیم پاستور تهران؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
سپاس فراوان
جناب آقای دکتر بشر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
0
0
ضمن تبریک فراوان به جناب آقای دکتر بشر. دستیابی به این افتخار بزرگ در چنین برهه زمانی شایان قدردانی و تشکر فراوان است. امیدوارم موفق باشند.
نظر شما
ادامه