کد خبر: ۷۰۴۱۵
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران:
«دکتر امید مرادی» افزود: کمیته تخصصی یک نهاد قدیمی دامپزشکی بدون اشراف و تسلط به برنامه‌های جهانی کنترل هاری و اهمیت واکسیناسیون، افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب را عامل شیوع هاری عنوان می‌دارد ...
 

حکیم مهر: اتفاق تلخ مرگ دو کودک خردسال به دلیل حمله سگ‌ها در روزهای اخیر، اظهارنظرهای گوناگونی را درخصوص کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب به دنبال داشت. از طرفی چندی پیش کمیته بهداشت جامعه دامپزشکان ایران با صدور بیانیه‌ای، مهمترین عامل افزایش تعداد گزش و متعاقبا افزایش مبتلایان به هاری را مرتبط با افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب دانسته و خواهان تشکیل جلسه‌ای فوری با حضور مسئولین امر شد. این اتفاقات بهانه‌ای شد تا دقایقی را با «دکتر امید مرادی» رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران به گفت‌وگو بنشینیم و نظرات ایشان را در این مورد جویا شویم.

حکیم مهر: آقای دکتر، اهمیت هاری در انسان چقدر است و ارتباط آن با سگ‌ها چیست؟

هاری کشنده‌ترین ویروس جهان است و چنانچه بعد از درگیری با ویروس، درمان مناسب و به موقع انجام نپذیرد، مرگ فرد گزیده شده قطعی خواهد بود. آمارها نشان می‌دهند هر نه دقیقه یک فرد در جهان قربانی این بیماری می‌شود که از این میان 40 درصد مربوط به کودکان می‌باشد و عامل 99 درصد مرگ و میرهای ناشی از هاری، سگ‌ها هستند.

حکیم مهر: آیا در جهان سازمان‌ها یا نهادهایی برای ریشه‌کنی یا کنترل هاری مشغول به فعالیت هستند؟

بله، طبیعتا مانند همه بیماری‌های مهم، در مورد هاری هم همین‌طور است. به‌عنوان مثال سازمان جهانی بهداشت  (WHO )، سازمان جهانی بهداشت حیوانات (WOAH )، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)  و اتحاد جهانی علیه هاری (GARC)  نهادهایی هستند که در این زمینه بسیار فعالند و تلاش دارند تا سال 2030 بیماری مهلک هاری را ریشه‌کن نمایند. آنها جهت خاتمه دادن به مرگ انسان‌ها در اثر هاری یک برنامه راهبردی و دقیق را اعلام نموده‌اند.

حکیم مهر: چه برنامه‌ای؟

این برنامه که به طور خلاصه Zero by 30 معرفی می‌شود، بر دو اقدام اصلی استوار است و اعلام می‌دارد که این دو، برای ریشه‌کن کردن هاری ضرورت دارند. یکی از این اقدامات توجه به رویکرد «سلامت واحد» است و دیگری واکسیناسیون حداقل 70 درصد جمعیت سگ‌ها علیه هاری. منظور از سلامت واحد این است که «سلامت» مفهومی یکپارچه برای تمام زیستمندان است و نمی‌توان انتظار داشت سلامتی انسان تنها با ارائه خدمات بهداشتی به او و عدم توجه به سلامت سایر موجودات فراهم گردد. لذا نمی‌توان ادعا داشت بدون کنترل هاری در سگ‌ها و بی‌توجهی وضعیت بهداشت و سلامتشان، می‌توان انسان را از شر این بیماری خلاص نمود.

اقدام دوم جهت تحقق برنامه Zero by 30 واکسینه کردن 70 درصدی سگ‌های هر منطقه است. این امر با ایجاد "ایمنی گله‌ای" به سرعت می‌تواند باعث به صفر رسیدن مرگ انسان‌ها از هاری و سپس در سگ‌ها گردد، که در واقع ملاحظه می نمائید چگونه پیشگیری در سگ‌ها و رسیدگی به سلامتشان باعث عدم بیمار شدن انسان‌ها می شود که همین امر مفهوم سلامت واحد را نمایان می‌سازد. بسیار جالب است بدانید یکی از شعارهای جالب کنفرانس سازمان‌های مذکور در سال 2015 در سوئیس این بوده است: «هر سگ واکسینه یک سرباز در مبارزه با هاری است» به طور خلاصه می‌توان اذعان داشت رویکرد سلامت واحد، تلاش‌های دولت‌ها را هدایت می‌کند و بیماری هاری را در اولویت بودجه‌های سلامت قرار می‌دهد.

حکیم مهر: با توجه به افزایش تعداد گزش مردم توسط سگ‌ها طی سال‌های اخیر برخی کشتار یا جمع‌آوری سگ‌ها را به عنوان روش فوری پیشنهاد می‌کنند، آیا این روش موثر است؟

کشتار و جمع‌آوری سگ‌ها هیچ‌گاه منجربه کنترل یا ریشه‌کنی هاری نشده و نخواهد شد. باید توجه داشت جهت کنترل هاری هیچ راه یک شبه‌ای وجود ندارد. سازمان جهانی حفاظت از حیوانات (WAP ) آماری ارائه داده است که طی آن اعلام گردیده متعاقب فوت هر فرد مبتلا به هاری حدود 170 سگ در منطقه به طور ظالمانه‌ای کشته می‌شوند و در دنیا سالانه بالغ‌بر 20 میلیون سگ فقط به دلیل مبارزه با هاری کشتار می‌شوند، اما ملاحظه شده است که آمار هاری رو به فزونی می‌رود و کنترل نمی‌شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) رسماً اعلام داشته است کشتار سگ‌ها نباید جزئی از استراتژی کنترل و مبارزه با هاری باشد. این روش بی‌اثر بوده و حتی ممکن است اثر عکس داشته باشد. این سازمان می‌افزاید واکسیناسیون توده‌ای سگ‌ها روشی کاملا موثر است که بارها آزموده شده است.

حکیم مهر: شما اشاره کردید که کشتار سگ‌ها ممکن است برخلاف تصور عامه باعث افزایش هاری شود، آیا ممکن است توضیح بیشتری دهید؟

ممکن است در وهله اول این ادعا تعجب‌آور و باورناپذیر باشد، اما به رغم وجود دلایل متقن علمی بسیار، یک نگاه ساده به پراکندگی هاری در جهان روشن می‌نماید در کشورهای کمتر توسعه یافته که دسترسی به گلوله و کشتار سگ‌ها آسان است، شیوع هاری نیز بیشتر است و جمعیت سگ‌ها نیز کنترل نشده است. اما اصلی‌ترین علتی که می‌توان از آن به عنوان عامل شکست کشتار سگ‌ها جهت کنترل هاری عنوان نمود، همان علتی است که سازمان جهانی بهداشت هم به آن اشاره کرده است‌: کاهش اندازه جمعیت سگ‌ها وسیله موثری برای کاهش شیوع هاری نیست، زیرا شیوع هاری به اندازه جمعیت سگ‌ها وابسته نیست. این نکته‌ی بسیار حائز اهمیتی است که نه تنها عوام و مسئولین بلکه کمیته بهداشت جامعه دامپزشکان نیز از آن بی‌اطلاع یا نسبت به آن بی‌توجه‌اند.

حکیم مهر: اگر کاهش جمعیت سگ‌ها باعث کنترل هاری نمی‌شود، پس آیا نیازی نیست به افزایش جمعیت سگ‌ها اهمیتی داد؟

خیر اینطور نیست، راه حل اصلی این قضیه، مدیریت جمعیت سگ‌ها (Dog Population Management ) است که به اختصار DPM خوانده می‌شود. در واقع DPM می‌تواند با کاهش جایگزینی جمعیت (Population Turnover ) به کنترل هاری کمک نماید. این به دینامیسم جمعیت پیچیدگی‌های آن مربوط است که بحث مفصلی می‌طلبد.

حکیم مهر: منظور دقیق DPM را مختصرا توضیح دهید.

مدیریت جمعیت سگ‌ها یا همان DPM برنامه کل‌نگری است که هدف آن بهبود رفاه سگ‌ها و کاهش مشکلاتی است که سگ‌ها ممکن است ایجاد کنند یا با آن دست به گریبان باشند. این برنامه که توسط سازمان جهانی بهداشت حیوانات تدوین و اخیرا نیز به روز رسانی شده است، اهداف متنوعی دارد که یکی از مهمترین آنها برقراری همزیستی هماهنگ سگ‌ها با محیط و افراد مجاورشان مطابق همان رویکرد «سلامت واحد» است. در اینجا فقط به دو مورد از اقدامات مهم این برنامه می‌پردازم که شامل تشویق و ترویج مالکیت مسئولانه سگ ها (RDO ) در مورد سگ‌های صاحب‌دار و عقیم‌سازی سگ‌ها (با این روش سگ جدیدی در گله تولید نمی شود) واکسیناسیون علیه هاری (ایجاد ایمنی گله ای و کاهش میزان شیوع با بالارفتن سطح ایمنی علیه ویروس هاری) و بازگرداندن حیوان به محل زندگی اش (با ممانعت از ایجاد اثر مکشی (vaccum effect ) جمعیت غیرواکسینه وارد گله نمی شوند) می‌باشد. اجرای دقیق این برنامه می‌تواند به طور موثری از آسیب به انسان و محیط زیست جلوگیری نموده و اینجاست که شعاری که پیشتر به آن اشاره شد یعنی «هر سگ واکسینه یک سرباز در مبارزه علیه هاری» معنا می‌یابد.

حکیم مهر: هزینه‌های اجرای برنامه کنترل هاری و DPM چگونه است؟

سوال خوبی است. در مجموع هزینه اجرای این دو برنامه در مقایسه با برنامه‌های غیرموثر کنونی کشور‍ما، پایین‌تر است. اما ما نباید هزینه تمام شده را با مقایسه هزینه این روش با کشتار سگ‌ها به دست بیاوریم. بلکه در واقع محاسبه باید به گونه‌ای باشد که هزینه اقدامات مترتب بر گزش انسان توسط سگ هار را نیز محاسبه و لحاظ نمود. هزینه واکسیناسیون علیه هاری در یک سگ حدوداً 4 دلار است، درصورتی که واکسیناسیون علیه هاری در انسان چیزی بالغ بر 108 دلار است که بسته به تکرار دفعات مورد نیاز ممکن است تا 598 دلار نیز برسد. بنابراین ملاحظه می‌فرمایید اجرای برنامه DPM تا چه حد می‌تواند هزینه درمان را کاهش دهد، ضمن اینکه با اجرای این برنامه طی چند سال علاوه‌بر هاری، رشد جمعیت سگ‌ها نیز مهار و کنترل خواهد شد. در واقع اجرای DPM یک تیر با دو نشان است.

حکیم مهر: به نظر شما اجرای صحیح DPM در ایران با چه مشکلاتی روبرو است؟

مانند بسیاری امور دیگر، این مورد نیز با اظهار نظرهای غیرکارشناسی و غیرعلمی و بعضا غیرمرتبط و افراد ناآگاه، به سمت و سوی غیرکارشناسی و بعضا غلط سوق داده شده است. به عنوان مثال مشاهده می‌کنید افرادی در رسانه‌ها کشتار دسته جمعی (Mass killing ) را تنها راه حل عنوان می‌دارند یا برخی با نمایش مکرر قربانیان حمله سگ‌ها، ضمن تشویش اذهان عمومی، مسئولین را به سمت تصمیمات شتابزده و کشتار رهنمون می‌سازند و یا حتی کمیته تخصصی یک نهاد قدیمی دامپزشکی بدون اشراف و تسلط به برنامه‌های جهانی کنترل هاری و اهمیت واکسیناسیون، افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب را عامل شیوع هاری عنوان می‌دارد و در این میان نظری از مسئولین جهانی یا ملی مبارزه با هاری یا کارشناسان واقعی این زمینه منتشر نمی‌شود. حتی شاهدیم مسئولین در بسیاری موارد با منت گذاردن بر سر مردم که واکسیناسیون انسانی هاری به رغم هزینه‌های بالا به صورت رایگان انجام می‌شود، از زیر بار این مسئولیت که چرا روش اصولی واکسیناسیون سگ‌ها را انجام نمی‌دهند، شانه خالی می‌کنند. آنها بر 100 درصد کشنده بودن هاری تاکید می‌کنند ولی سخنی از 100 درصد قابل پیشگیری بودن آن به زبان نمی‌آورند.

حکیم مهر: شما جهت اصلاح شرایط چه پیشنهادی دارید؟

به نظر من، ما باید با درک درست از واقعیت بتوانیم تصمیم صحیحی بگیریم و اجرا کنیم. شعار زیبایی در این مورد وجود دارد: Rabies on fact, not fear در واقع این شعار عنوان می دارد حقایق هاری را باید به اشتراک گذاشت نه ترس از آن را. دقیقا امری که در کشور ما عکس آن عمل می‌شود. یعنی ترس از هاری و حیوان هراسی به طور گسترده عنوان می‌شود ولی آموزش و آگاهی افزایی صورت نمی گیرد  و راهکارهای اصلی کنترل هاری ارائه نمی‌گردد. وقتی کنترل هاری عمیقا وابسته به بهبود سلامت، رفاه و مدیریت اخلاقی سگ‌هاست (به وبینار مشترک WSAVA با همکاری OIE و GARC در سال 2020 مراجعه نمایید) نباید دقیقا عکس آن یعنی «کشتار» را توصیه کرد یا با بزرگنمای از تاثیر دسترسی به منابع غذایی با به حاشیه راندن راهکارهای اصلی جان مردم را به خطر انداخت.

افراد ناآگاه در مورد کشورهای دیگر اطلاعات غلط ارائه می‌دهند و در مورد هزینه‌های برنامه‌هایی چون واکسیناسیون و عقیم سازی بزرگنمایی می‌کنند. این باعث می‌شود که ما بیش از 6 دهه سگ‌ها را به بهانه کنترل آنها کشتار کنیم ولی امسال ادعا کنیم روند هاری رو به افزایش است. اگر اصرار داریم به رهنمودهای WHO اهمیت ندهیم، طبیعتا با شکست مواجه خواهیم شد و غیر موثر بودن روشهایی که تا کنون اجرا شده است، موید همین امر است.

حکیم مهر: با توجه به این که علت دو مورد فوت اخیر گازگرفتگی بود، آیا در این مورد هم دستورالعملی موجود است؟ نقش غذارسانی چیست؟

بله، برای پیشگیری از گزش هم توصیه‌هایی از سازمان بهداشت جهانی و اتحاد جهانی برای کنترل هاری وجود دارد که هرگز در ایران به آنها توجه نشده است. گزش سگ اصولا ربطی به گرسنگی و سیری ندارد و اساساً سگ به انسان به عنوان غذا نگاه نمی‌کند، این تفاوت در جراحت ناشی از حمله‌ گرگ و سگ کاملا مشهود است، معمولا گرگ تلاش می‌کند عضو یا اعضایی از بدن را جداکند و به عنوان غذا مصرف کند اما گزش سگ کاملا متفاوت است. در مورد سگ بلاصاحب معمولا دلایلی مثل ترس و اضطراب، دفاع از توله‌ها و یا وضعیت نا مساعد سلامتی مطرح است که راهکار مقابله با آن آموزش، آگاهی‌افزایی و بهبود شرایط رفاهی سگ‌ها مطابق با همان رویکرد سلامت واحد است. اما با توجه به این که هر دو مورد اخیر در دامشهر و منطقه دامپروی بوده، احتمال قریب به یقین حمله از جانب سگ‌های گله بوده است. یکی از موارد پر ریسک گزش سگ صاحبداری است که جدا از صاحبش است. تنها راه جلوگیری از آن آموزش و ترویج مالکیت مسئولانه سگ‌ها (RDO ) در برنامه DPM است. لازم است مالکان سگ‌ها آموزش ببینند تا سگ‌های خود را اجتماعی و آرام تربیت کنند و هرگز آنها رها نکنند تا آزادانه گشت زنی کنند، در ایران تا امروز چنین آموزشی وجود نداشته و بدون این آموزش‌ها گشتن به دنبال دلایل دیگر اتلاف وقت است.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

همانطور که عرض شد هیچ راه کوتاه یا میانبری در این مسیر وجود ندارد و تجربه حاصل از کرونا نشان داد پیروی از پروتکل‌های جهانی و انطباق پیدا کردن با آنها بهترین و موثرترین روش برای مهار و ریشه‌کنی هاری خواهد بود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
0
13
در حال حاضر راهکار صیانت از جان کودکان این سرزمین در برابر بیش از دو میلیون قلاده سگ بدون صاحب در حاشیه شهرها وروستاها چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
جواب سوال شما واضح در متن گفته شده. لطفأ قبل کامنت گذاشتن وقت بگذارید و کمی مطالعه کنید. با تشکر
یک دوست خوب
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
0
7
کنترل جمعیت سگ ها فقط با مدیریت پسماند و عدم غذادهی دستی و TNR ممکن است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
لطفا TNR را توضیح دهید . ممنون ، همچنین کامل این عبارت را بفرمایید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
4
13
این افرادی که ازسگهای بلاصاحب دفاع بی مورد میکنند اگریکی ازنزدیکانشان توسط این سگها تکه پاره شوند آیا همچنان به دفاع خودادامه میدهند؟این همه خرگوش وروباه و..که توسط این سگها ازبین رفتند نیازبه حمایت ندارند؟من فکرمیکنم بیشتر افراد سودجو نظیر فروشندگان غذا ولوازم پت هستند که سنگ سگها را به سینه میزنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
0
7
کاملا حرف دوستمون درسته. مدیریت پسماند و عدم تغذیه دستی اصل اول است بعد از اون جمع آوری و عقیم سازی یا یوتانایز. به تنهایی هیچ کدام جواب نمی‌دهد. لطفاً همکاران در زمینه فرهنگ سازی و ترویج تفکر درست و آگاه سازی جامعه تلاش کنند چون مسئولیت به گردن ما هست و ...
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
11
2
ما انقلاب کردیم که برده جهانی باشیم؟ چرا جهان از مدیریت جهادی ما درس نگیرد؟ الکی جو ندهید که باید از مدیریت غربگرایان اطاعت کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
کاربر محترم پرچم آمریکا لطفاً در این زمینه از غربیها الگو برداری شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
اول فیلتر شکن خود را خاموش فرمایید و سپس از مدیریت جهادی صحبت فرمایید.
با شعار نمیشه کار کرد.
باید برای کار جهادی ، برنامه ریزی اصولی انجام دهیم
دکتر نرگس روحانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
3
3
سپاسگزار از دکتر مرادی که بخوبی در مورد هاری و روش کنترل و مدیریت سگ های بیصاحب توصیح کامل دادند مسئولین بهداشت ایران طی ۶۰ سال هیچوقت به مسائل کنترل هاری بدرستی سرمایه گذاری نکردند زمان حکومت پهلوی با دادن سم به سگهای بی صاحب علی رغم تعداد کم آنها در آن زمان سعی در پاک کردن صورت مسئله بودند و چه الان که بسیاری که یک شبه کارشناس محیط زیست شدند درحالیکه گیاه شناسی خوانده اند وخود را جانور شناس می‌دانند و یا بازرگان است اما خودشان را کنشگر محیط زیست می‌دانند با دسترسی به بعصی رسانه ها جو اجتماعی و روانی مردم مهربان و فهیم ایران را منحرف می‌کنند و مدام حذف جمعیت سگهارا ترویج می‌کنند در صورتیکه این هم مثل بسیاری از مسائل راهکار دارد وباید کارشناس مربوطه فقط اطهار نطر و همفکری با مسئولین کنند و هیچکس حق ندارد با این مسائل احساسی برخورد کنند همچنان که در شیوع بیماری کرونا و واجب بودن واکسن برای درگیر نشدن با ویروس کرونا را بعضی رها مسخره و حتی راهپیمایی جلوی مجلس شورای ملی انجام دادند و زدن واکسن را تا آنجا که حرام تلقی کردند مهر زدند .قطعا دامداران تعداد جمعیت سگهایشان را هیج جا اعلان نکرده اند سازمان عشایر هیچ تشکیلاتی برای آمار تعداد سگهای رمه و یا عقیم سازی سگهای رمه هنوز بعد از۴۰ سال صورت نگرفته در کشوری که بسیاری از جوانان اندیشمندو حاذق داریم و فائق آمدن بر ویروس منحوس کرونا توانست فائق بیاید اگر فقط کار به کارشناسان سپرده شود هم بر انواع بیماری های بهداشتی فائق خواهیم آمد هم دیگر دنبال کارهایی که نشان از زمان بربریت می‌دهد در کشوری ‌که مهد عشق امامان و پیامبر مهربانیها دارد شاهد نخواهیم بود.
هم دانشگاهی سال بالایی گرمسار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
0
10
جناب آقای دکتر مرادی عزیز، با کمال احترام به نظر جنابعالی، به عنوان دامپزشک، با واژه «هیچگاه» جواب نمی دهد، مخالفم؛ کشتار سگ های بلا صاحب در برخی شهرهای با شرایط خاص، برای خاموش کردن فوری بیماری در منطقه جواب می دهد و یک «فوریت» (Emergency) است ولی باید در ادامه کار به مدیریت جمعیت سگها (DPM) نیز پرداخت؛ منظور استفاده از روش «تلفیقی» است. البته حذف سگ های بلاصاحب، خود می تواند بخشی از مدیریت جمعیت سگ ها(DPM) باشد. هر چند که باور ژرف دارم، حذف سگ ها باید حتماً با ترحّم و بدون زجر کشیدن حیوان باشد. به سخن دیگر، باید «تلفیقی» عمل کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
کاملا با نظر شما موافقم. در محل خدمت اینجانب کانونهای هاری بود که در مراجعه و اخذ سابقه، درگیری با سگ های ولگرد وجود داشت؛ اگرچه راه حل نهایی و کامل نیست ولی در برخی موارد به خصوص وقتی منشا اولیه بیماری، سگ های ولگرد باشند، بهترین راه حل است. باید واقع بین باشیم نه ایده آل گرا!!
دامپزشک
|
Finland
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
0
7
جناب دکتر .بهرحال برنامه های دراز مدت و کوتاه مدت در ارتباط یا بیماری هاری وجود دارد و این شعار هر سگ واکسینه یک سرباز در مقابل هاری مسلما از برنامه های دراز مدت است. اما بنظر میرسد ما دربحران قرار داریم و اطراف برخی شهرها نظیر دام شهر نیاز به واکنش سریع و برنامه کوتاه مدت دارد نه عجالتا برنامه دراز مدت. بهرحال تمامی مناطق کشور مثل یکدیگر نیستند و بایستی بیشتر عملیاتی فکر کرد تا تئوريک و فکر نگرانی ها و آلام‌ مردم هم بود. به فرض الان یک گله سگ مهاجم اطراف منزل شما هستند و به خانواده شما حمله ور شده اند . نظرتان چیست ؟ آیا میخواهید آنها را بگیریم و واکسن بزنیم یا اینکه... لطفا صریح و بی حاشیه پاسخ دهید ؟ضمن اینکه من هم دامپزشک هستم
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
9
3
تا زمانی که حیواناته بی پناه و بکشیم رنگ ارامش و خوشبختی رو نمیبینیم.فقط باید عقیم سازیه گسترده انجام شه ودر محل های معین رهاسازی بشن وتوسط حامیها ومردم اب رسانی و غذارسانی صورت بگیره تا به دنبال آب و غذا به سمت شهرها نیان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
2
7
اگه بچه خودت رو سگ بی صاحب و ولگرد پاره کنه همین دیدگاه رو مطرح می کنی؟ خوش انصاف
سیده سمانه نقیبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
2
4
با تشکر از توضیحات دکتر مرادی، چند نکته جهت کنترل هاری قابل تامل است:
1- جهت کنترل هاری اولین قدم شناسایی دقیق موارد هاری است. همانطور که مستحضرید در حال حاضر تشخیص هاری تنها پس از مرگ حیوان امکان پذیر است و حتی در موارد شک به هاری در حیوانات حلال گوشت، علیرغم تشخیص تفریقی بسیار مشکل بیماری از مواردی چون استونمی، مسمومیت، ... و باوجود اینکه هاری از طریق گوارش منتقل نمیشود، ناچارا دام باید قرنطینه گردد و از دریافت درمانهای حمایتی محروم شود تا بمیرد و نمونه برداری انجام شود که مسلما به سرمایه ملی کشور آسیب وارد میشود. از طرفی تنها یک مرکز ملی تشخیص هاری در شمال غربی کشور وجود دارد که با توجه به پهناوری کشور، ارسال به موقع نمونه به آزمایشگاه در کمتر از 48 ساعت دور از ذهن است. از آنجایی که آزمایشات تشخیص هاری بر پایه واکنش آنتی ژن آنتی بادی استوار است و پس از مرگ در اثر اتولیز یا دناتوراسیون پروتیین ها (جایگاه اتصال آنتی بادی) دچار تغییر شکل شده و در روند آزمایش اختلال ایجاد میشود، ضمن اینکه استفاده از مواد تثبیت کننده معمول مانند فرمالین هم در این نوع آزمایشات جایگاهی ندارد و از طرفی حجم نمونه ارسالی بسیار کم است در صورتی که جهت اعلام نمونه منفی نیاز به تهیه چندین مقطع از چند قسمت مغز است و در نتیجه لزوما باید کل مغز در دسترس باشد. لذا لزوم مراکز تشخیصی بیشتر در سطح کشور به خوبی احساس میشود.
2- حذف سگهای ولگرد نه لزوما به دلیل کاهش جمعیت سگها، بلکه به دلیل قطع زنجیره ارتباطی میان حیات وحش و سگهای خانگی بسیار حایز اهمیت است. این حذف تنها به معنی کشتار نیست بلکه قلاده دار کردن و یا سرو سامان دادن و مشخص نمودن مکانی جهت زندگی و قطع ارتباط آنها با حیات وحش هم به عنوان حذف ولگرد بودن آنها تلقی میگردد. همانطور که مستحضرید با افزایش سگهای ولگرد نه تنها هاری بلکه بیماریهای کنترل شده دیگری از جمله دیستمپر و اسهالهای ویروسی و حتی سل هم افزایش پیدا کرده. چون سگهابه عنوان مخزن و ناقل سل پستانداری نیز محسوب میشوند. کما اینکه ویروس هاری از گذشته همیشه در حیات وحش بوده ولی تا این حد خطرساز نبود. در حال حاضر با وجود واکسیناسیون تقریبا صددرصدی سگهای خانگی و واکسیناسیون بیش از 50 درصدی سگهای ولگرد توسط شهرداری‌ها و دامپزشکی باز هم اغلب مشکلاتی در این زمینه داریم
3- آموزش به افراد در مورد نحوه برخورد در زمان مواجهه با سگ ولگرد، بسیاری از موارد حمله نه لزوما در اثر هاری بلکه به دلیل رفتارهای تحریک آمیز اشخاص صورت میگیرد و حتی معتقدم بسیاری از موارد تلفات در اثر شدت جراحات وارده و خونریزی یا آسیب اندامهای حیاتی فرد رخ میدهد نه لزوما ابتلای به هاری. چون همانطور که مستحضرید ویروس هاری یک ویروس بسیار کند بوده و دوره کمون حداقل 20 تا 60 روزه دارد یعنی از زمان گزش تا بروز علایم یک فرصت طلایی وجود دارد که با پیشرفت علم و استفاده از سرم های حاوی آنتی بادی و واکسیناسیون و حتی داروهای مثل کلشی سین و وین بلاستین میتوان جلوی بروز بیماری رو گرفت. در حالیکه موارد فوتی به سرعت پس از حادثه اتفاق افتاده اند.
3- آموزش به افراد در مورد نحوه برخورد در زمان گزش: باید به افراد و دامداران آموزش داده شود در زمان گزش توسط حیوان وحشی یا سگ یا ... حتی در موارد گزیدگی انسان یا حیوانات اهلی فرقی نمیکند، بلافاصله محل زخم را باز کرده و زخم رو جهت خونریزی و دفع ویروس تحریک کنند و سپس به مدت یک ربع ساعت با آب و صابون شستشو دهند و سپس از محلول های یددار مثل بهتادین یا الکل 96 درصد (البته مخلوط با نسبت مساوی آب تا حدی که به حدود 45 درصد برسد) جهت ضد عفونی زخم استفاده کنند و سپس به مراکز بهداشتی جهت دریافت ادامه درمان مراجعه کنند. مسلما تحریک زخم و سپس شستشوی زخم به کاهش احتمال اتصال ویروس به عصب کمک میکند.
4- در نهایت زمانی که واکسیناسیون سگهای خانگی و سگهای ولگرد توسط دامپزشکی ثمربخش نباشد تنها راهکار باقیمانده استفاده از واکسن های نوترکیب خوراکی مقاوم به حرارت جهت کنترل هاری در حیات وحش می‌باشد. این واکسنها در داخل طعمه جاسازی میشوند، به این ترتیب هم مشکل کمبود غذا در حیات وحش تا حدودی برطرف میشود و تمایل حیوانات وحشی برای ورود به محل زندگی انسانها کاهش مییابد و هم نسبت به این ویروس ایمن میشوند. البته به دلیل مشکلات اقلیمی و ..استفاده از این روش مستلزم برنامه ریزی خیلی دقیق است و حداقل باید به مدت ده سال متوالی در دستورکار قرار گیرد تا نتایج آن قابل ارزیابی گردد و مسلما یک راهکار یک شبه نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
البته در مورد حیوانات حلال گوشت، ابتدا رعایت نکات ایمنی و پوشیدن دستکش و ماسک و سپس شستشوی زخم و در مرحله بعدی متاسفانه ارسال به کشتارگاه حتما بهترین راهکار است
در کشتارگاه با حذف منطقه گزش بقیه لاشه قابل مصرف خواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
0
4
با عرض سلام. الان این دو بچه بیگناه بدلیل هاری جان خود رو از دست ندادن. بلکه بخاطر گازگرفتگی و زخمهای کاری مردن. بحث هاری و مبارزه با اون بجای خودش. الان با این معظل چه باید کرد؟ توضیحات استاد عزیز -جناب آقای دکتر مردادی- بجای خودش. الان بحث حمله سگهای بلاصاحب به مردم مطرح هست. با این موضوع چکار باید کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
مسیله اینجاس که میگن سگ حمله نمیکنه مگر اینکه هار باشه و آزمایشگاه هر نمونه ای رو ک میفرستن رو مثبت اعلام می‌کنه
این خودش ی معضله مثل اینکه با دشمن فرضی بجنگیم
در واقع اساتید هنوز به این نتیجه نرسیدن ک حتی اگه سگها هار نباشن نیاز به سروسامان دادن دارن و نمیشه تو کوچه و خیابون ول بگردن
یعنی دامپزشکی مسیولیت نداره و شهرداری‌ها و وزارت کشور باید ی فکری بکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
0
2
قطعا وجود هرگونه حیوان که قابلیت حمله به انسان رو داره -حالا چه هار باشه و چه نباشه- بصورت بی صاحب و آزاد در کوچه و بازار، میتونه خطر آفرین باشه و باید سامان دهی بشه. از طرفی همانگونه که حیوانات حقوقی دارن، انسانها هم حقی دارن که بتونن بدون اینگونه تهدیدها زندگی کنن و بدون ترس و لرز تردد کنن. من نمیگم معدوم سازی بشه ولی باید سامان دهی بشه.
از طرفی تو خیلی از کشورها دادن غذا به حیوانات ولگرد جرم حساب میشه. چرا که در دسترس بودن غذا باعث ازدیاد نسل میشه و نهایتا به معضل تبدیل میشه. همانجور که تو کشور ما تبدیل شده به معضل. ما اول از سر دلسوزی به حیوانات ولگرد غذا میدیم. بعد که زیاد میشن، میگیم حالا معدوم کنیم. خب اگه بهداشا رعایت بشه و دفن بهداشتی زباله صورت بگیره. خودبخود جمعیت حیوانات ولگرد هم کنترل میشه و به این روز نمیرسیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
2
2
یکی از غیر کارشناسی ترین اظهار نظرهایی که تا حالا شنیده بودم، متاسفانه دامپزشکی هم از طریق علم خارج شده و تبدیل به گفتمان اینستاگرامی شده
نظر شما
ادامه