کد خبر: ۶۷۹۴۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
متخصص کلینیکال پاتولوژی و پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد کرمانشاه در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر فروغ محمدی» عدم شناخت متقاضیان رشته دامپزشکی نسبت به حوزه‌های مختلف کاری و عدم تطبیق سرفصل‌های آموزشی با نیازهای صنعت را به عنوان مهمترین مشکلات آموزشی دامپزشکی عنوان کرد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دامپزشکان همواره با کمبودهای زیادی مواجه بوده‌اند و این کمبودها در تحقیق و پژوهش خیلی بیشتر بوده است. مهمترین آن هم این است که هیچ‌وقت زیرساخت‌های لازم برای دامپزشکان فراهم نبوده است»؛ این را «دکتر فروغ محمدی» متخصص کلینیکال پاتولوژی و پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه به حکیم مهر می‌گوید.

وی تصریح می‌کند: «یکی از مشکلاتی که در این رشته با آن برخورد داشتم، در خصوص دانشجویان دامپزشکی در مقطع کاردانی و کارشناسی است. متاسفانه دانشجویانی که به مقطع کاردانی و کارشناسی می‌آیند، به بن‌بست می‌خورند.»

حکیم مهر: خانم دکتر، لطفا کمی بیشتر خود را معرفی کنید.

بنده ورودی سال ۱۳۷۷ مقطع دکترای عمومی دامپزشکی در دانشگاه دولتی شهرکرد هستم. در سال ۱۳۸۳ فارغ‌التحصیل و در مهرماه همان سال نفر اول آزمون ورودی دکترای تخصصی کلینیکال پاتولوژی در دانشگاه  آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات شدم. در سال ۱۳۸۸ از این رشته فارغ‌التحصیل شدم و از همان سال قبولی تخصص یعنی سال ۱۳۸۳ بلافاصله بورسیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه شده و مشغول به کار شدم. در حال حاضر ۱۸ سال سابقه کار در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه دارم و چندین سال است که مدیر گروه این رشته هستم.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات حوزه پژوهش دامپزشکی چه مواردی هستند؟

دامپزشکان همواره با کمبودهای زیادی مواجه بوده‌اند و این کمبودها در تحقیق و پژوهش خیلی بیشتر بوده است. مهمترین کمبود این است که هیچ‌وقت زیرساخت‌های لازم برای دامپزشکان فراهم نبوده است. آن چیزی که بنده خیلی در پژوهش با آن برخورد داشتم و سعی کردم فعالیت‌های خود را در این مسیر هدایت کنم، این بود که خروجی فعالیت‌های پژوهشی ما در صنایع مختلف برای دامپزشکی کاربردی باشد.

حکیم مهر‌:‌ خود شما چه کارهایی انجام دادید؟

یکی از کارهایی که بنده انجام  دادم استفاده از گیاهان دارویی در تحقیقات خود در  صنعت طیور بوده است، به این امید که بتواند باعث بهبود شرایط در فارم های مرغداری شود. بررسی‌های زیادی در جهت جایگزین کردن داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی انجام شده و می‌تواند در این حوزه بسیار کمک‌کننده و راهگشا باشد. لذا به نظر من ای‌‌کاش همه دامپزشکان به سمت کاربردی بودن تحقیقات خود بروند که تحقیقات آنها مورد استفاده بهره‌برداران قرار گیرد. به نظر بنده پژوهش‌ها باید کاربردی باشد، لذا بهتر است تحقیقات ما در راستایی باشد که دامپزشکی را بهبود ببخشیم. با بسترسازی جهت انجام کارهای پژوهشی و بومی‌سازی مطالعات می‌توان مشکلات صنعت را به حداقل برسانیم و در این میان نقش شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند چشمگیرتر باشد.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات آموزش دامپزشکی چه مسائلی هستند؟

مهمترین مشکلات آموزشی عدم شناخت متقاضیان این رشته نسبت به حوزه‌های مختلف کاری دامپزشکی و همچنین عدم تطبیق سرفصل های آموزشی با نیازهای امروزی صنعت از دامپزشکی است. با شرایط فعلی اقتصادی و تغییر نیازهای جامعه شاید بتوان با تغییر نگاه و آموزش به سمت تولید و حضور دامپزشکی در تولید، گام بزرگی در جهت تامین نیازهای کشور برداشت.

حکیم مهر: حضرتعالی برای سومین سال پیاپی به‌عنوان پژوهشگر برتر رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد کرمانشاه انتخاب شدید. فکر می‌کنید علت اصلی این انتخاب چه بوده است؟

شاید بتوان گفت تلاش و علاقه بنده در کار و پژوهش در رشته خودم که کلینیکال پاتولوژی است، مهمترین عامل بوده است. بنده حدود ۲۱ مقاله علمی و پژوهشی و ISI، چندین طرح پژوهشی داخلی و برون دانشگاهی داشتم. همچنین همکاری مستمر با  بخش خصوصی و عضویت در شورای نظام دامپزشکی استان، ضمن شناخت چالش‌های این حوزه، باعث تمرکز پژوهش‌های بنده در حوزه‌های کاربردی‌تر گردید.

حکیم مهر: ضمن آرزوی موفقیت‌های بیشتر، از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، تشکر می‌کنم.

 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
1
0
بارک الله
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
0
8
بنده فارغ التحصیل سال 1400 مقطع کاردانی دامپزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان هستم که حتی تزریق هم یادمون ندادن
پاسخ ها
کوروش ایمانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
تبریک عرض می کنم خدمت هیئت علمی واحد بهبهان، آقایان دکتر موسوی نسب، دکتر سنا و خانم دکتر قاسمیان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
0
1
بله دامپزشکی از نیروهای کاردان به عنوان نیروی طرح ۳سال حمالی استفاده می کنه بعد میگه به سلامت.درنتیجه همون دکترا بگیرند کمبود نیروشون با دکترا تامین کنند کاردان ها به امید استخدام وارد این رشته نشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
رفتم اداره کل خوزستان، اسممو نوشتم تو نوبت برا طرح، یه روز زنگ میزنم بهم و من به دلیل این که پشت فرمون بودم، نتونستم تلفن جواب بدم، حدود پنج دقیقه بعد که خودم باهاشون تماس گرفتم، جواب ندادن تا این که دوباره فردا صبح تماس گرفتم و گفتن :برا یکی از شهرستان ها نیرو طرحی میخواستیم و چون تلفن جواب ندادین، یه نفر دیگه رو معرفی کردیم، حال سوالم اینه چرا سازمان دامپزشکی نباید مثل وزارت بهداشت سامانه ثبت نام طرح داشته باشه، که این طور حق کسی ضایع نشه؟
ناشناس
|
Singapore
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
1
3
حکیم مهر وقتی سازمانی کاردان و کارشناس خودشوقبول نداره توقع نداشته باشید که اون سازمان را با دکترا قبول داشته باشند
اسماعیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
0
1
من سه سال تو دامپزشکی زنجان نیروی طرحی بودم تب مالت هم گرفتم طرح که تمام شد گفتن خداحافظ و سلام العان هم کارگر تو یه شرکتی هستم اون همه درس و یادگرفتن همه هیچی دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
0
2
بی شک بزرگ ترین معضل دامپزشکی کشور ما کمبود نیروی کاردان و کارشناس ماهر هست؛ نه به این دلیل که تعداد فارغ التحصیلان این مقطع کافی نیست؛ بلکه به این دلیل که به این گروه به اندازه ای که شایسته باشد بها داده نمی شود.
امیدوارم مسئولین سازمان دامپزشکی و بخصوص جناب آقای دکتر آقامیری هر چه زودتر متوجه این موضوع شوند که سال هاست "برده داری" در تمام دنیا به پایان رسیده.
وقتی قراردادی با بخش خصوصی نوشته می شود و در آن قیمت خدمت مشخص نمی شود و بعد از چندین ماه هر رقمی که مسئول مربوطه صلاح بداند به ایشان پرداخت می شود چه انتظاری داریم که فرد بماند و کار کند و موثر باشد.
وقتی تکنسینی عنوان می کند که درآمد ایشان از فلان طرح حتی به اندازه هزینه ایاب و ذهاب ش هم نیست چگونه می توان انتظار داشت که بماند و با تجربه شود.
وقتی که مراکز واکسیناسیون تهدید می شوند که اگر با این دستمزد کم کار نکنید از بسیج و نیرو های عشایر و . . . به جای شما استفاده می کنیم . . .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
0
0
بسیاری از دامپزشک ها هم به بن بست می خورند، اتفاقا بسیاری از کاردانها و کارشناس های دامپزشکی از دامپزشکان موفق تر هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
0
اسم کاردان دامپزشکی غلطه باید میگفتن دستیار دامپزشک کاردانها فکر میکنن رشته مستقلی هستن
نظر شما
ادامه