کد خبر: ۶۷۸۰۴

حکیم مهر: یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد که دایناسور‌های ساروپود مناطق گرمتر سیاره زمین را برای زندگی ترجیح می‌دادند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان دانشگاه UCL و ویگو به تازگی اعلام کرده اند که محدوده فعالیت و زندگی دایناسور‌های ساروپود مناطق گرم‌تر سیاره زمین بوده است. باور این بوده که Sauropod‌های غول پیکر گردن دراز بزرگترین حیوانات خشکی هستند. شواهد نشان می‌دهد که این حیوانات زندگی در مناطق گرم‌تر روی سیاره زمین را ترجیح می‌دادند. این امر احتمالا به خاطر ویژگی‌های فیزیولوژی متفاوت شان با سایر دایناسور‌ها بوده است. فسیل‌های ساروپود‌ها فقط در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر یافت شده اند. این نکته باعث تحقیق در رابطه با محل زندگی دایناسور‌های ساروپود شد. محققان فسیل‌های دوران مزوزوئیک با قدمت حدود ۶۶ تا ۲۳۰ میلیون سال را تجزیه و تحلیل کردند. این فسیل‌ها شامل سه نوع اصلی دایناسور‌ها بود.

ترکیب داده‌های مربوط به فسیل‌ها با داده‌های آب و هوایی در طول دوره‌های مختلف و اطلاعاتی درباره نحوه حرکت قاره‌ها در سراسر جهان منجر به کشف نکته مهمی در رابطه با ساروپود‌ها شد. محدوده حرکت این نوع از دایناسور‌ها مناطق گرم‌تر و خشک‌تر بوده است. ساروپود‌ها برای گرم کردن بدنشان بیشتر به محیط بیرونی خود تکیه می‌کردند. طبق گفته دکتر آلفیو الساندرو کیارنزا محقق دانشگاه ویگو اسپانیا شاید ساروپود‌ها در مناطق سردتر رشد نکنند و رشد کمتری نسبت به همتایان خود داشته باشند. احتمالاً آن‌ها سیستم تنفسی شبیه پرندگان داشتند.

با این حال استراتژی‌های این حیوان برای گرم نگه داشتن تخم‌هایش نیز با دایناسور‌های دیگر متفاوت بود. ساروپود‌ها برای این کار از گرمای خورشید و زمین استفاده می‌کردند. سوابق فسیلی نشان می‌دهد که تعداد ساروپود‌ها در عرض جغرافیایی ۵۰ درجه شمالی شامل مناطقی مانند کانادا، روسیه، شمال اروپا، انگلیس و منطقه قطب جنوب با عرض ۶۵ درجه جنوبی حدود صفر بوده است. محققان همچنین بیشترین تنوع انواع دایناسور‌ها در دوره‌های مختلف در طول دوره مزوزوئیک را نیز معلوم کردند.

منبع: ucl.ac.uk

 
نظر شما
ادامه