کد خبر: ۶۷۵۸۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
زمینه‌سازی صدا و سیما برای تصویب طرح صیانت علیه حیوانات ادامه دارد!
در این برنامه تلویزیونی، رواج نگهداری سگ‌ها در میان خانواده‌های ایرانی به عنوان عاملی مهم در بی‌میلی برخی خانواده‌ها برای فرزندآوری مطرح شد ...
 
 

حکیم مهر: در یک برنامه تلویزیونی، عسگری، درمانگر کودک و نوجوان در گفتگو با یکی از بیماران خود، برقراری رابطه جنسی با حیوانات خانگی را یکی از آثار منفی نگهداری سگ بر کودکان و نوجوانان عنوان کرد!

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، اولین قسمت از مستند تحلیل سرنخ چهارشنبه شب از شبکه خبر روی آنتن رفت. در این مستند، آثار منفی نگهداری سگ‌ها همچون ایجاد وابستگی شدید برای انسانها مورد بررسی قرار گرفت. در بخشهایی از مستند با بهره‌گیری از برخی بخشهای انیمشین بچه رئیس، جایگزینی سگ به عنوان یک عضو خانواده در میان برخی خانواده‌های ایرانی مورد بررسی و نقد قرار گرفت و به صورت مستند برخی شهروندان تجربیات خود در این زمینه را بیان کردند.

تیموریان، جامعه شناس، با اشاره به بخشهایی از کارتون «بچه رئیس»، رواج نگهداری سگ‌ها در میان خانواده‌های ایرانی را به عنوان عاملی مهم در بی‌میلی برخی خانواده‌ها برای فرزندآوری مطرح نمود.

 در بخش دیگری از مستند، عسگری، درمانگر کودک و نوجوان در گفتگو با یکی از بیماران خود، برقراری رابطه جنسی با حیوانات خانگی را یکی از آثار منفی نگهداری سگ بر کودکان و نوجوانان عنوان کرد.

در این مستند، بیماری‌های مختلفی همچون هاری، بیماری‌های انگلی و قارچی از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان عنوان شد که امروزه به خاطر همزیستی افراطی و غیراستاندارد انسان و حیوان در ایران گسترش پیدا کرده است.

بخشی از مستند به بازارهای غیرمجاز خرید و فروش سگ در سطح کلان شهرها همجون بازار آزادگان معروف به بازار پرندگان اختصاص داشت و در آن مطرح شد که سگهای مختلف با نژادهای متنوع در سطح کشور، به دور از نظارت سازمانهایی مثل سازمان دامپزشکی و شهرداری تهران به فروش می‌رسند که این مساله نشان از بی‌توجهی نهادهای مسئول در این زمینه دارد. همچنین بر نابسامانی موجود در واکسیناسیون و صدور شناسنامه برای سگ در بازارهای خرید و فروش این حیوانات تاکید و مقصر اصلی این وضعیت سازمان دامپزشکی و شهرداری تهران دانسته شد.

در ادامه «دکتر علیرضا اکبرشاهی» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور وجود دامپزشک و انجام واکسیناسیون توسط وی در بازار سگ فروشی در حاشیه اتوبان آزادگان را انکار کرد اما دوربین این مستند، خلاف این مساله را نشان داد.

آنچه بیننده را برای لحظاتی در شوک فروبرد، قیمتهای عجیب خرید و فروش سگ در تهران بود. این قیمت‌ها از ۲ میلیون تومان تا ۲۵۰ میلیون تومان هم عنوان شد. اما در بخش از این مستند، بیان شد که در حال حاضر سگ یک میلیارد و هفتصد میلیونی هم در بازار ایران وجود دارد!

در بخش دیگری از مستند، خرید سگ‌های خطرناک برای جنگهای خیابانی را یکی از دلایل رونق این نوع بازارها در ایران عنوان شد و حتی به برگزاری هرساله این جنگ‌ها در کرج و شهریار و عواقب تلخ آن برای حیوانات و محیط زیست اشاره شد. در بخش‌های دیگر روش غلط نگهداری سگ‌ها در ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 «دکتر خسروی» دامپزشک، در این برنامه، شیوه نادرست فعلی نگهداری سگ‌ها در میان خانواده‌های ایرانی را مورد انتقاد قرار داد و حتی نسبت به رواج نگهداری سگهایی با نژادهای خطرناک و مهاجم همچون دوبرمن در محیطهای کوچک در ایران، به شدت انتقاد کرد و آن را خطری برای جامعه امروزی دانست.

سپس با اشاره به برخی قوانین در کشورهای مختلف همچون دانمارک و آمریکا، عنوان شد که نگهداری سگهای خطرناکی با نژادهایی مثل پیت بول و بولداگ در کشورهایی مانند آمریکا و دانمارک ممنوع است و حتی سگی مانند ژرمن شپرد که نگهداری آن امروزه رواج بسیاری دارد، در کشورهایی مثل امارات با محدودیت روبروست اما جالب آنکه این مستند نشان داد که این نوع سگ‌ها به راحتی و از مسیرهای ظاهرا قانونی، وارد ایران می‌شوند و در بازارهای مختلف و به قیمت گزاف به فروش می‌رسند!

در ادامه، با مصاحبه با برخی آسیب دیدگان ناشی از حملات سگ به انسانها در کرج، عنوان شد که در سال 98، 6000 مورد حمله سگ به انسانها در این استان رخ داده است که آمار بالایی به نظر می‌رسد!

علاوه بر این، دوربین با اشاره به فرایند جمع آوری و نگهداری سگهای مزاحم از سطح شهر در کرج، به کمپ سگ‌ها در باغستان رفت تا مردم برای اولین بار با محیط نگهداری سگ‌ها در این شهر آشنا شوند. در بخش پایانی نیز با مصاحبه با برخی افراد همچون لاجوردی، نماینده مجلس و «دکتر پیام محبی» دامپزشک، نبود قانون را یکی از عوامل ایجاد وضعیت موجود عنوان کردند و بر ضرورت تصویب یک قانون جامع در این زمینه تاکید کردند.

مستند سرنخ کاری از اداره کل برنامه‌های سیاسی سیما به تهیه‌کنندگی اکرم اسدی و کارگردانی محسن محمدازده است.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
دامپزشک دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
12
15
خدا وکیلی اگر صدا و سیما غیر از این بود که خود من ماهواره نمیخریدم. هدف یک مستند باید روشن کردن یک موضوعی که گنگ و نامشخص است باشد نه این که با مخلوط کردن معایب وجود سگ های بدون سرپرست شهری با سگ های خانگی که با بالاترین استانداردهای بهداشتی نگهداری میشوند، مخاطب را فریب بدهد.
همین که معاونت "سیاسی" صدا و سیما این را ساخته بدان داستان چیست.
خداروشکر خیلی وقت است کسی صدا و سیما نگاه نمیکند و دلیلش هم همین فریب افکار عمومی در جهت منافع حزبی است.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
13
22
یه سری پارانویا جنسی دور هم جمع شدن … سرتونو از زندگی مردم بکشید بیرون، بهشت زورکی نمیخوایم!!!
مجید
|
Japan
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
6
12
خدمات ارزنده صدا و سیمای میلی باعث شده تا دورترین نقاط کشور حتی عشایر و مرزنشین ها ماهواره بخرند چون تحمل برنامه های عالی ☠
دامپزشک
|
France
|
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
5
8
یعنی توی اون سیصد سال توی غار چه اتفاقی برای سگ اصحاب کهف افتاده بوده؟!
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
0
6
چون بخشی از جامعه عملکرد و رفتار حکومت قبول نداره ؛ اصلا دلیل و مجوزی نمیشه مسایل ایمنی و بهداشتی رعایت نکنه. همانطور که در هر حکومتی در هر کجای دنیا همه به چراغ قرمز و پلیس راهنمایی احترام میذارند، مسایل بهداشتی در مورد حیوانات هم باید رعایت شود. متاسفانه ما ایرانیا چند تا سفر خارج و یک تجربه اقامت خارجی باشغل ظرف شور رستوران داریم بعد دیپورت شدن؛ ادای بیل گیتس و ایلان ماسک درمیاریم! هموطن !خیلی ها از سگ های زشت و غول پیکری که با خودت میاری بیرون میترسند یا اصلا سگ دوست ندارند. لطفا سگتان توی همان باغ و ویلای ۱۰ هزار متری ات نگه دار
نظر شما
ادامه