کد خبر: ۶۶۰۹۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های سازمان دامپزشکی:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: هدف کلی تهیه و تدوین برنامه جامع و کارآمد مدیریت ریسک (‌خطر پذیری) خشکسالی و سایر حوادث غیر مترقبه با تهیه و ترمیم نقشه های خطرپذیری حوادث در سازمان دامپزشکی کشور است...

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری های سازمان دامپزشکی گفت: انواع مخاطرات موثر بر دام و تولیدات دامی سیل، زلزله، خشکسالی و مخاطرات ساخته دشت بشر از جمله اپیدمی‌ها و آلودگی های زیست محیطی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری های سازمان دامپزشکی  در در هجدهمین رویداد ملی ترویج کشاورزی؛ پیش‌آگاهی در کشاورزی که صبح امروز به صورت مجازی در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزارشد، درباره برنامه‌ها ظرفیت‌های مرتبط با پیش آگاهی در سازمان دامپزشکی کشور، گفت: انواع مخاطرات موثر بر دام و تولیدات دامی (با دید دامپزشکی) سیل، زلزله، خشکسالی و مخاطرات ساخته دشت بشر از جمله اپیدمی ها و آلودگی های زیست محیطی است.

وی ادامه داد: هدف کلی تهیه و تدوین برنامه جامع و کارآمد مدیریت ریسک (‌خطر پذیری) خشکسالی و سایر حوادث غیر مترقبه با تهیه و ترمیم نقشه های خطرپذیری حوادث در سازمان دامپزشکی کشور است.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری های سازمان دامپزشکی درباره اقدامات مرتبط انجام شده در این زمینه، گفت: برنامه ریزی استراتژیک دامپزشکی کشور برای مدیریت بحران در حوادث و سوانح غیرمترقبه، برنامه های جامع عملیات دامپزشکی در سطح ستاد دامپزشکی (پیشگیری، آمادگی، مقابله) و برنامه عملیاتی و اجرایی بهداشت و درمان دامپزشکی در حوادث و سوانح غیر مترقبه در سطح استانی و واحدهای عملیاتی (پیشگیری) مد نظر قرار گرفته است.

وی همچنین درباره خدمات طرح جامع مدیریت آفات و امراض دامی، گفت: در فاز یک این طرح شناخت عوامل تهدید کننده سلامت دام و تهیه اطلس خشکسالی و سایر حوادث غیر مترقبه کشور در مناطق پر خطر (بر اساس داده های موجود) برنامه ریزی شده است.

اکبرشاهی ادامه داد: اخذ داده های هواشناسی و هیدرولوژیکی در کشور، بررسی اثرات خشکسالی بر کمیت و کیفیت محصولات دامی، بررسی خون انگلی در مناطق پر خطر مرتبط با پدیده خشکسالی، شناسائی عوامل تهدید کننده سلامت دام در سطوح مختلف خشکسالی و منطقه بندی کشور از نظر وقوع خشکسالی و سایر حوادث غیرمترقبه بر اثر تکرار عوامل تهدید کننده در فاز اول مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در فاز دوم، پهنه بندی کشور از نظر ریسک خشکسالی و سایر خطرات غیر مترقبه و تهیه نقشه آسیب پذیری بیماریهای دامی مد نظر قرار گرفته است، بیان کرد: تاثیر خشکسالی و سایر حوادث غیر مترقبه بر بروز بیماریهای نوظهور و بازپدید و اپیدمی های دامی، تعیین معیارهای آسیب پذیری در بخش بهداشت دام به منظور تهیه نقشه های آسیب پذیر مورد تاکید قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری های سازمان دامپزشکی با بیان اینکه توسعه و راه اندازی سامانه های استانی و ملی پایش، ‌پیش بینی و هشدار حوادث غیر مترقبه و خشکسالی در کشور  در فاز سوم این طرح قرار دارد، گفت:  توسعه و راه اندازی سامانه های اطلاعات جغرافیایی بیماریهای دامی در حوزه دام ، طیور و آبزیان کشور، توسعه و راه اندازی سامانه هویت دام کشور ، توسعه و راه اندازی سامانه اطلاعات نقل و انتقال دام و فرآورده های خام دامی در کشور، هشدار بهنگام به دامداران مدیران و برنامه ریزان مسئول از طریق رسانه های ملی در دستور کار قرار گرفته است.

وی درباره فاز چهارم که پیش بینی برنامه های اجرائی کوتاه مدت و بلند مدت خشکسالی و حوادث غیر مترقبه در سلامت دام کشور است، بیان کرد: سازمان دامپزشکی با بهره گیری از فنون جدید و استفاده از اطلاعات سامانه های جغرافیایی بیماریهای دام ،‌طیور و آبزیان و همچنین هویت دام کشور و وضعیت نقل و انتقال دام در مناطق مرزی و کشورهای همجوار اجرای برنامه های پیشگیری و درمانی جهت ارتقاء پوشش ایمنی دامها را به اجرا می گذارد.

اکبرشاهی با اشاره به مدیریت جامع ریسک خشکسالی و حوادث غیر مترقبه در کشور در فاز پنجم، یادآور شد: ارائه برنامه های سازگاری و ارتباط ایمنی دامها در زمان پدیده خشکسالی و حوادث غیر مترقبه، تدوین دستورالعمل های استانداردهای عملیاتی و راهنمای لازم کارگروه‌های عملیاتی، اولویت سطح بندی وضعیت اضطرار در منطقه، تبیین نظام پایش و ارزشیابی فعالیت های کارگروههای استانی و اجرائی، برنامه آموزشی به منظور ارتقاء سطح آگاهی و مهارت کارگروهها در سطح ملی،‌ استانی و شهرستانها و برخی برنامه دیگر اجرایی خواهد شد.



انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Ukraine
|
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
3
7
البته قبل از مدیریت ریسک در دام ها، مدیریت ریسک برای خود سازمان دامپزشکی باید لحاظ شود.
مثلا یکی از ریسک های بزرگ بحث ناکارآمد شدن نیروی انسانی است که بخاطر بی عدالتی، دریافتی پایین، دریافتی ناعادلانه ، کمبود نیرو و .. مسائلی است که باید چاره اندیشی شود و عدالت و نه برابری را سرلوحه قرار داد.
البته شخصا از زحمات دکتر ماکنعلی و تیم او تشکر میکنم. و بدانند که دامپزشکان قدردان همه ی کسانی که برایشان قدمی برداشته اند هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
مدیر اگر خلاق باشد از نیروی ناکارآمد هم به جای خود استفاده میکنه
مصیبت اینجاست مدیران ما غالبا سفارشی ها و نورچشمی ها را سر پستهای حساس می گذارند چون توان گفتن "نه" به مافوق را ندارند به مدیر تکلیف کردند آقا یا خانم X باید فردا صبح سر فلان پست باشد بدون گذراندن یک روز در پستهای پایین تر!
کو مدیر شجاع که بگوید انجام نمیدهم چون امانت است و باید به دست اهلش بسپارم
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
1
5
به نظر حقیر سازمانی که در تهیه یک حلقه لاستیک برای خودرو عملیاتی دچار مشکل مالی و اعتباری هست، پیش از تصمیم گیری در سطح پیش آگهی، Risk Assessment و DSS بهتر هست که توان و قدرت اجرایی خودش رو با چانه زنی بالا ببرد. زمانی که یک اپیدمی در منطقه ای شکل میگیرد، دغدغه همکاران این نیست که چطور با مشکل رخ داده از لحاظ علمی و تکنیکالی مواجه شوند، مشکل همواره این هست که آیا توان سخت افزاری و امکانات آن موجود هست؟! و خوب نمونه ناموفق این موضوع در مسئله تسری خودش رو نشون داد.
خسته نباشید میگم به همه عزیزان زحمت کش و به حق ایثارگر در سازمان دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
0
5
.............. واکسن لمپی اسکین ....... ایجاد شد و لطمه بسیار زیادی به اعتبار دامپزشکی وارد شد و الان شبکه های دامپزشکی را با سیل شکایات دامداران مواجه کرده است و به دامداران اعلام میشود که خودشان پیگیر شکایت و دریافت خسارت ازشرکت شوند
مسول فنی اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
0
0
الان ۱۱ ماه است حقوق نگرفته ام و کسی دیگه حاضرنیست قرض بهم بده اساس منزل را آگهی کردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
برای چی وایسادی کار میکنی؟ هر کار دیگه ای کنی شرف داره. ماه اول حقوق نداد باید ول میکردی. نفر بعد هم ول میکرد خود کارفرما یاد میگرفت باید حقوق بده. خود شما کارفرماها را پرو کرده اید
کارشناس ارشد سازمان دامپزشکی کشور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
1
4
..............
با توجه به تجربیات 25 ساله خودم
مباحث مطرح شده کاملا صوری بوده و واقعیت ندارد
کدام مدیریت ریسک در حالی که بیش از 50 درصد گله های گوسفند و بز ایران درگیر الودگی به بروسلوز هستند ( مطالعه 50 هزار نمونه سرم)
،بیماری سل در جمعیت غیر تحت مراقبت ( 4.5 ملیون راس گاو ) ( سل غیر توبرکولینه ) بیداد می کند .
کاهش بی سابقه اعتبارات ملی و استانی جهت برنامه مبارزه با بیماری های استراتژیک و رها سازی برنامه های ملی ( دامدار با پول بدهد تا واکسن تهیه شود و تزریق گردد )
پوشش واکسیناسیون در اکثر بیماری های استراتژیک به حد بحرانی رسیده
متاسفانه در حالی که شرایط شدید خشکسالی صنعت دامپروری کشور را به خطر انداخته ، دوستان مشغول بازی با الفاظ ( مدیریت ریسک ، برنامه ملی ریشه کنی تب برفکی ، برنامه ملی کنترل بیماری های مشترک و غیره ) هستند.
بیچاره دامداران تا کی این سوء مدیریت ها را بایستی تحمل کنند .
اصلا در این مملکت کسی هست که این حرف ها را ارزیابی نماید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
بسیار عالی
فقط پوشش واکسیناسیون در بیماریهای استراتژیک به حد بحرانی رسیده یعنی چی؟
یعنی الان تو تب برفکی واکسیناسیون پوشش کم دارد یا زیاد؟
لطفا توضیح بیشتر
نظر شما
ادامه