کد خبر: ۶۶۰۷۹

در پی کشتار بیش از ۱۴۰۰ دلفین در جزایر فارو که تصور می شود بزرگترین مورد صید این پستاندار در آنجا باشد، سنت شکار دلفین ها زیر ذره بین رفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، این گروه از دلفین های پهلوسفید روز یکشنبه به سوی بزرگترین آبدره (فیورد) در اطلس شمالی هدایت شدند.

قایق ها این گروه را به سوی آب های کم عمق ساحل اسکالابوتنور در ایستوروی هدایت کردند، جایی که با ضربات چاقو کشته شدند. لاشه حیوانات به ساحل کشیده و برای مصرف در میان بومیان تقسیم شد.

در تصاویر ثبت شده از این شکار، دلفین هایی که خود را در آب این طرف و آن طرف پرت می کنند دیده می شود درحالی که آب دریا به دلیل جاری شدن خون دلفین ها سرخ شده است. گروهی هم از ساحل شاهد این صحنه ها هستند.

صید پستانداران دریایی - در درجه اول نهنگ ها - سنتی است که صدها سال در جزایر دورافتاده فارو جریان داشته.

دولت فارو - که یک سرزمین خودمختار در دانمارک است - می گوید که هر سال به طور متوسط حدود ۶۰۰ نهنگ خلبان شکار می شوند. دلفین های پهلوسفید در شمار کمتری شکار می شوند، برای مثال ۳۵ دلفین در سال ۲۰۲۰ و ۱۰ دلفین در سال ۲۰۱۰ صید شدند.

هواداران این روش می گویند که شکار نهنگ روشی قابل دوام برای جمع آوری مواد غذایی از طبیعت است و بخش مهمی از هویت فرهنگی منطقه به حساب می آید. در مقابل فعالان حقوق حیوانات از دیرباز با این کار مخالف بوده اند و آن را کشتاری بی رحمانه و غیرضروری می دانند.

گروه های بین المللی حفاظت از محیط زیست، شکار روز یکشنبه را محکوم کرده اند.

به علاوه ابعاد این کشتار در ساحل اسکالابوتنور بسیاری از مردم محل را تکان داده و حتی باعث انتقاد گروه هایی شده که در این نوع صید شرکت می کنند.

بیارنی میکلسن، زیست شناس دریایی از جزایر فارو می گوید: رکوردها نشان می دهد که این بزرگترین مورد شکار دلفین ها در طی یک روز در جزایر فارو است.

به گفته او، رکورد قبلی به ۱۲۰۰ دلفین می رسید که مربوط به سال ۱۹۴۰ بود. بعد از آن بزرگترین شکار با کشتار ۹۰۰ حیوان به سال ۱۸۷۹ مربوط می شد. آمار شکار در سال های ۱۸۷۳ و ۱۹۳۸ هم بین ۸۰۰ و ۹۰۰ دلفین بود.

بنابر گزارش شبکه خبری بی بی سی، رئیس انجمن شکارچیان نهنگ فارو در گفت و گویی اذعان کرد که این کشتار بی رویه بوده است.

اولاوور سیورداربرگ که در این شکار شرکت نداشته گفت: این یک اشتباه بزرگ بود. شکارچیان با پیدا کردن این گله فکر می کردند حدود ۲۰۰ دلفین در آن باشد.

به گفته او شمار واقعی حیوانات زمانی معلوم شد که کشتار شروع شده بود.

با این حال به گفته او مقام های محلی این صید را تایید کرده اند و هیچ قانونی نقض نشده است.

مقررات صید در جزایر فارو تنظیم می شود. این یک نوع شکار غیرتجاری است و در سطح محلی برنامه ریزی می شود، اغلب به طور خودجوش زمانی که کسی دسته ای از پستانداران را شناسایی کند.

سیودور اسکاله، نماینده پارلمان دانمارک در این جزایر گفت: شکار دلفین های پهلوسفید، قانونی است اما در میان مردم پرطرفدار نیست.

او که روز دوشنبه برای صحبت با بومیان از ساحل اسکالابوتنور بازدید کرد گفت که مردم خشمگین هستند.

با این حال او از این شکار دفاع کرد و مدعی شد که اگر به شیوه درست انجام شود "انسانی است."

به گفته او ابتدا نخاع نهنگ یا دلفین پیش از بریدن گلوی آن با ابزار مخصوصی قطع می شود تا عذاب نکشد.

با این حال منتقدان می گویند که کشتن این حیوانات به ندرت به آن سرعت و تعدادی که دولت فارو ادعا می کند، اتفاق می افتد.


نظر شما
ادامه