کد خبر: ۶۵۴۱۸

حکیم مهر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست رشت گفت: بر اساس گزارش دریافت شده مبنی بر تلفات تعدادی از بچه ماهی های رها سازی شده در تالاب عینک این شهرستان موضوع پیگیری و منتظر اعلام نتایج هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حمزه عشوری» اظهار داشت: این ماهیان از نوع پرورشی و استخری هستند؛ آزمایشات و نمونه گیری ها توسط دامپزشکی و شیلات استان انجام شده و منتظر اظهار نظر و نتیجه آزمایشات از سوی ادارات کل یاد شده هستیم .

وی خاطرنشان کرد: این بچه ماهی ها از سوی شهرداری و هیات های ماهیگیری در تالاب عینک رها سازی شده است.

چندی پیش نیز مرگ تعدادی ماهی در رودخانه خُمام در استان گیلان در فضای مجازی خبر ساز شد و پاسخ محیط زیست گیلان به این موضوع، ضرورت لایروبی این رودخانه اعلام شده بود.

دریاچه یا تالاب عینک تالابی طبیعی در منطقه ۴ رشت است .این تالاب بزرگترین تالاب شهری است و به دلیل اینکه در عکس های هوایی شبیه عینک است به این نام خوانده می شود.این مرداب از مناطق گردشگری مهم شهر رشت محسوب می‌شود. محیط آن ۱۲ کیلومتر و پهنه آبی آن ۴۴ هکتار و حریم و پهنه ساحلی و خشکی آن ۱۶۳ هکتار است.

گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن، ۸۰ درصد در قالب سه تالاب (انزلی، امیرکلایه و بوجاق) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند.

تالاب‌های استان، زیستگاه مناسب برای بیش از ۶۰ گونه ماهی را فراهم ساخته‌اند، ضمن آنکه این تالاب‌ها به عنوان بخشی از محیط زیست، قسمتی تفکیک ناپذیر در زندگی معیشتی حاشیه نشینان و مردم محلی هستند که در صورت تخریب یا زهکشی تالاب ها با مشکلات عدیده معیشتی و اجتماعی روبه رو خواهند شد.


نظر شما
ادامه