کد خبر: ۶۵۴۰۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر سیدبهمن نقیبی» افزود:اگر افراد اصرار دارند که کشتار را جلوی دسته و هیئت‌های مذهبی انجام دهند، با دامپزشکی تماس بگیرند تا قبل و بعد کشتار دام را از نظر بیماری‌ها بررسی کنند ...

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: با افزایش کشتار دام در ایام‌ محرم جلوی دسته و هیئت‌های مذهبی، خطر شیوع تب کریمه کنگو افزایش می‌یابد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر سیدبهمن نقیبی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی درباره آخرین وضعیت شیوع تب کریمه کنگو اظهار کرد: بنابر آمار وزارت بهداشت ۸ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو شدند که متاسفانه یک نفر جان خود را از دست داده است.

او افزود: با توجه به آنکه مورد جدیدی از بیماری تب کریمه کنگو گزارش نشده است، این امر کاهش میزان کشتار غیرمجاز و افزایش رعایت از سوی مردم را نشان می‌دهد.

نقیبی نسبت به شیوع تب کریمه کنگو در ایام‌ محرم هشدار داد و گفت: در عید قربان بسیاری از مردم راغب بودند که در کشتارگاه اقدام به کشتار کنند، اما در ایام تاسوعا و عاشورا به دلیل نذورات جلوی دسته و هیئت‌های مذهبی خطر شیوع بیماری به مراتب بیشتر است.

این مقام مسئول با تاکید بر اجتناب از کشتار دام در معابر و خیابان‌ها در ایام‌ محرم بیان کرد: با توجه به آنکه رها شدن خون دام بیمار در معابر و خیابان‌ها، ممکن است تعداد زیادی از افراد را گرفتار بیماری تب کریمه کنگو کند، توصیه می‌شود که مردم نذورات خود را به کشتارگاه منتقل کند و در صورت امکان به طور مستقیم گوشت از مغازه‌ها خریداری کنند که به مراتب امنیت بیشتری دارد‌.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی ادامه داد: با توجه به فعالیت کنه در فصل گرما، دامداران نسبت به سم‌ پاشی اسطبل‌ها برای مبارزه با کنه اقدام کنند، همچنین مردم از کشتار غیر مجاز اجتناب کنند تا با گذراندن فصل گرما، خطر شیوع ویروس کاهش یابد.

او با بیان اینکه بیماری تب کنگو در دام هیچ گونه علایمی ندارد، گفت: با توجه به آنکه بیماری در دام قابل تشخیص نیست، از این رو با کشتار دام در کشتارگاه و نگه داری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه و در صورت از بین رفتن ویروس احتمالی جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

نقیبی با اشاره به اینکه اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی در ایام تاسوعا و عاشورا حضور دارند، بیان کرد: اگر افراد اصرار دارند که کشتار را جلوی دسته و هیئت‌های مذهبی انجام دهند، با دامپزشکی تماس بگیرند تا قبل و بعد کشتار دام را به لحاظ بیماری‌های انگلی و سایر بیماری‌ها بررسی کنند و همواره نظارت‌های بهداشتی را انجام دهند.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه مردم نگران خرید و مصرف گوشت نباشند، تصریح کرد: افراد با خرید گوشت از مراکز مجاز و نگهداری ۲۴ ساعته آن در یخچال نگرانی راجع به مصرف نداشته باشند.

 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
امیدوار رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
1
10
با سلام و احترام خدمت جناب دکتر نقیبی عزیز
عرض کنم جناب دکتر:
1- خبر دارید چند تا از شهرستان های ما کشتارگاه دام با امکانات در حد قابل قبول دارند؟
2- چند تا از کشتارگاههای شهرستانها یا حتی مرکز استان دارای پیش سرد درست و درمان اند؟
3- ناظر بهداشتی چند تا از کشتارگاهها که زیر نظر شهرداریها هستند عمدتا، دکتر دامپزشک هستند؟(اغلب کاردان دامپزشک اند با احترام به این دسته همکاران)
4- آقای دکتر خبر دارید در کشتارگاهها پرسنل ذابح نداریم و عمدتا متصدیان واحدهای عرضه گوشت خودشان دام زنده را می خرند و خودشان در کشتارگاه ذبح می کنند و متاسفانه خودشان با همان ماشین حمل دام زنده اقدام به حمل گوشت بدون پیش سرد می کنند؟ بنده با خیلی هاشون صحبت کردم والله اینها دوست دارند خیلی شیک تو مغازه بنشینند و نهادهای مسئول گوشت تمیز و بازرسی شده بهداشتی را تحویلشون بدهند برای فروش مثل عرضه مرغ
5- عرض کنم اگر از اینها خبر دارید و اوضاع چنین است که مصیبتی است اگر خبر ندارید مصیبت عظماست و باید به حال خودمان به خاطر داشتن مدیران شهرستانی و استانی که نه اراده و قدرت انجام اصلاحات و وظیفه ونه قدرت گزارش کمبودها به نهادهای مسئول بالادست را دارند نه شهامت واگذاری مسئولیت به افراد صالح و مدبر و مقتدر، خون گریه کنیم
آقای دکتر برای توان علمی حضرتعالی احترام فراوانی قائلیم عرض حقیر این است مشکل ما در کشتارگاهها عمدتا روزمره است و محدود به تاسوعا و عاشورا نمی شود این برخوردها و این بیانات در این روزها و عید قربان و نهیه مجموعه تصاویر از فعالیتها در این روزها خلاءهای ناشی از قصور و تقصیرات مدیران دامپزشکی ما را نمی پوشاند
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
با حترام و آرزوی موفقیت
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
0
3
با سلام.در معاینات قبل از کشتار چطور می بایست به CCHF پی ببریم ثانیا هیاتی که جلوی سینه زنان برای تامین گوشت وعده ی شام ذبح کرده را چطور متقاعد کنیم گوشت را 24 ساعت در درمای یخچال نگهداری کرده و سپس استفاده کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
پیشنهاد می کنم شما هم بروید داخل هیئت سینه بزنید و بعد از غذای نذری میل بفرمایید. باور کنید هیچی نمیشه!
سالهاست ما داریم برای عید قربان و مراسم تاسوعا و عاشورا میریم و کشیک ثابت و سیار داریم ولی همه اینها تشریفاتی است. فکر کن اگر تشخیص بدهید لاشه حذف شود آیا متولیان حسینیه شام تاسوعا را به خاطر تشخیص شما تعطیل می کنند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
0
0
حالا یه چیزی گفت باید نظری بده دیگه
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
0
2
کجا ۲۴ ساعت پیش سرد کن _ کجا حمل گوشت بهداشتی _ کجا پیگیری ریاست اداره_ کجا گوش به فرمان بودن ریاست کشتارگاه _ چند درصد از کشتارگاهها صنعتی هستند _ چند درصد از کشتارگاهها ی سنتی امکانات دارند _چند درصد از کشتارها در روزهای عادی قاچاق می شوند و...
دامپزشک از فارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
0
3
دکتر بزرگوار شما اقتدار مسئول فنی وحمایت از مسئول فنی را رها کردید ودنبال توصیه هستید سری به کشتارگاه ها در روز های عادی سال بزنید می بینید در کشتارگاه ها هم تفاوتی با ذبح عادی در معابر ومراسمات دیده نمیشه فقط عده ای سود جو چهار دیواری به نام کشتارگاه وتحت حمایت دامپزشکی?!!!!! ساخته وهمه قواعد بهداشتی را زیر پا گذاشته ومدعی است که سرمایه گذاری کرده وعلنا اعلام می کند که مسئول فنی نیروی من است وباید بر اساس معیارهای من کار کند وگرنه...... عدم عقد قرارداد وبیکاری بدون حمایت دامپزشکی تازه دامپزشکی به جای برخورد اعلام می نماید مسئول فنی تعامل ندارد ........................
نظر شما
ادامه