کد خبر: ۶۴۵۷۳
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر غلامرضا عبداله‌پور» افزود: دوره‌ای که ما دانشجو بودیم، انگیزه دانشجویان خیلی بالاتر بود. ما انتظار داشتیم که اگر درس می‌خوانیم، آینده درخشانی خواهیم داشت و یا در سازمان دامپزشکی استخدام می‌شویم یا به دانشگاه می‌رویم ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چند روز پیش بود که «دکتر غلامرضا عبداله‌پور» استاد گروه بیماری‌ٔهای داخلی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به‌عنوان هیات علمی برگزیده هشتمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران برگزیده شد. این اتفاق بهانه‌ای شد تا به سراغ او برویم و دقایقی را با وی به گفت‌وگو بنشینیم.

دکتر عبداله‌پور معتقد است در دوره دانشجویی آنها، انگیزه‌ دانشجویان خیلی بالاتر بود: «من و هم‌دوره‌های من انتظار داشتیم که اگر درس می‌خوانیم، آینده درخشانی خواهیم داشت. از طرفی کلاس‌های عملی هم خیلی پرملات بود، اما الان باید دانشجو را به زور بالای سر کیس ببریم.»

از نظر او رشته دامپزشکی در وزارت علوم، وزنی را که باید، ندارد و توجهی در رابطه با تامین مواد و متریال به آن نمی‌شود که بخش مهم آن ناشی از این است که ما در جایگاه خود نیستیم: «من معتقدم که اگر قرار باشد دامپزشکی و پزشکی به جایگاه خود برگردند، اولین جایی که باید جابه جا شود آموزش دامپزشکی است.»

حکیم مهر: آقای دکتر، چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

بنده مدرک دیپلم را در سال ۵۸ در دبیرستان دکتر فاطمی شهرستان مشهد گرفتم. رشته‌ اول من ریاضی و فیزیک بود اما سال آخر دبیرستان، آن را به رشته تجربی تغییر دادم. در همان سال در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته و در سال ۶۵ فارغ‌التحصیل شدم. یک سال بعد به‌عنوان مربی به استخدام دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران درآمدم. در واقع طرح دوره سربازی را شروع کردم و تا سال ۶۹ ادامه دادم. در سال ۶۹ در امتحان اعزام شرکت کرده و پذیرفته شدم و برای ادامه تحصیل و اخذ مدرک دکترای تخصصی در رشته داخلی به دانشگاه سیدنی استرالیا رفتم و در این دانشگاه تحصیل کردم و تخصص را گرفتم.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات آموزش دامپزشکی در ایران چیست؟

مشکلات دامپزشکی در شرایط مختلف و مرور زمان متفاوت بوده است. دوره‌ای که ما دانشجو بودیم، شاید بتوان گفت انگیزه‌ها برای دانشجویان خیلی بالاتر بود. من و هم‌دوره‌های من انتظار داشتیم که اگر درس می‌خوانیم، آینده درخشانی خواهیم داشت و به هر حال یا در سازمان دامپزشکی استخدام می‌شویم یا به دانشگاه می‌رویم. این انگیزه را داشتیم که پس از فارِغ‌التحصیلی می‌توانیم در شرایط خوبی چه در بخش خصوصی و چه دولتی استخدام شویم.

الان بعد از گذشت نزدیک به ۳۰ سال از آن دوران، شرایط اقتصادی و مدیریتی کمی متفاوت شده و تاثیر خود را گذاشته است. دانشجویانی که ما می‌بینیم و به آنها درس می‌دهیم، آن انگیزه‌هایی که ما آن موقع داشتیم، ندارند. یک مقدار بی‌انگیزگی باعث شده که آن‌طور که انتظار می‌رود درس و تحصیل را با علاقه خاص خود دنبال نکنند. البته همه به این شکل نیستند و شاید ۱۰ تا ۲۰ درصد از آنان علاقه‌مند باشند که بحث آن کاملا جداست. صحبت من بر سر اکثریت دانشجویان است که آن انگیزه‌های لازم را برای درس خواندن در این رشته ندارند.

در بعد عملی هم آن زمان که ما دانشجو بودیم، کلاس‌های عملی خیلی پرملات بود و هم از طرف دانشکده و هم دانشجو و استاد به آن بهای بیشتری داده می‌شد. با شرایط امروز و کمبودهای اعتباری در وزارت علوم، اعتبارات لازم برای آموزش دامپزشکی تخصیص داده نمی‌شود. کمااینکه رشته دامپزشکی در تمام دانشگاه‌های دنیا یک رشته پرهزینه است.

حکیم مهر: آن زمان که در دانشگاه سیدنی بودید، وضعیت اعتباری دامپزشکی چگونه بود؟

در دانشگاه سیدنی که بودم، شهریه رشته دامپزشکی در سال ۲۰ هزار دلار بود. این در حالی است که همان زمان در رشته پزشکی نزدیک به ۱۲ هزار دلار بود. در خیلی از دانشگاه‌های دیگر هم الان رشته‌ دامپزشکی از پرهزینه‌ترین‌ها است اما ما در وزارت علوم با توجه به تقسیماتی که انجام و وزارت بهداشت جدا شد، آن بهایی را که باید به این رشته بدهند و هزینه‌هایی که باید برای دانشجو بشود، به آن توجه نشده و از این بابت دچار آسیب شده‌ایم. این مساله در کیفیت آموزش و مواد و متریال لازم هم تاثیر گذاشته است.

از آن طرف، وقتی قصد داریم کار پژوهش دامپزشکی انجام دهیم، باز هم این مشکل را داریم. زمانی پایان‌نامه دانشجو با هزینه ۵۰ هزار تومان هم قابل انجام بود و این مبلغ برای خود اعتبار و ارزشی داشت و می‌شد پایان‌نامه را انجام داد. الان اعتبار پایان‌نامه دانشجویی اگر یک میلیون تومان هم باشد که کمتر است، این مبلغ کفاف یک پایان‌نامه تحقیقاتی متوسط در مقطع دکترای عمومی را نمی‌دهد، لذا هم به آموزش و هم پژوهش از این بابت آسیب وارد شده است.

حکیم مهر: چه راهکاری به نظر شما می‌رسد؟

راهکار آن یک برنامه‌ریزی جامع است؛ نمی‌توان گفت که به صورت یک‌طرفه آموزش را تقویت کنیم تا سایر مسائل درست ‌شود. آموزش بخشی از کار است و همه اینها به هم وابسته هستند. یک زنجیره‌ است که منتج به ایجاد انگیزه‌ در دانشجو می‌شود. دانشجو باید آینده خود را این‌گونه متصور باشد که اگر من در رشته دامپزشکی درس بخوانم و بعد از ۶ سال زحمت با نمره خوب قبول شوم، این اطمینان را داشته باشم که در یک جایگاه خوب در اجتماع، از بعد کاری و درآمدی به رشته خود ببالم. الان آن انگیزه کافی در همه نیست، لذا من فکر می‌کنم حل این مساله مستلزم این است که مسائل اقتصادی در کل درست شود.

در حال حاضر دامداری‌ها دچار مشکل شده و خیلی از دامداری‌های سنتی تعطیل شده‌اند. دامداری‌های صنعتی‌ نیز دچار مشکلات زیادی هستند و این مساله در رشته دامپزشکی تاثیر گذشته است، چرا که اگر دامپروری رونق داشته باشد، دامپزشکی هم می‌تواند رونق بهتری بگیرد. بخشی از آن، مربوط به مسائل کلی اقتصادی کشور است که رشته ما هم ممکن است مشکلاتی داشته باشد. بخش دیگر هم وزارت علوم است و اینکه به رشته دامپزشکی یک نگاه ویژه داشته باشد.

رشته دامپزشکی را نمی‌توان در کنار رشته ادبیات و رشته‌های دیگر مقایسه کرد. امروز هزینه آموزش دامپزشکی برای دوره ۶ ساله همان مبلغ در نظر گرفته می‌شود که برای رشته جغرافیا و علوم پایه است. این باعث می‌شود که ما آسیب ببینیم و رشته دامپزشکی اعتبار لازم را در دانشکده‌ها نداشته باشد که بتواند برای تامین متریال آموزش دامپزشکی که خیلی پرخرج و پرهزینه است، هزینه کنند.

حکیم مهر: آیا به نظر شما الحاق آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت می‌تواند این مشکل را حل کند؟

خود من زمانی که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران استخدام شدم، مصاحبه ورودی‌ام در کمیته تخصصی پزشکی ساختمان وزارت فرهنگ و آموزش عالی که دامپزشکی هم جزء آن بود، برگزار شد. آن زمان کاملا جا افتاده بود که رشته‌های گروه پزشکی شامل دامپزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و... بودند. اما بعد که این‌ها جدا شدند، آسیب دیدیم. رشته ما در وزارت علوم، وزنی که باید داشته باشد، ندارد و توجهی در رابطه با تامین مواد و متریال به آن نمی‌شود. بخش مهم آن ناشی از این است که ما در جایگاه خود نیستیم. لذا من معتقدم که اگر قرار باشد دامپزشکی و پزشکی به جایگاه خود برگردند، اولین جایی که باید جابه جا شود آموزش دامپزشکی است.

از بعد اجرایی مساله متفاوت است. آموزش دامپزشکی در وزارت علوم جایگاه مناسبی ندارد و قطعا در وزارت بهداشت و درمان جایگاه بهتری خواهد داشت. از نظر من بهترین راه حل این است که آموزش عالی کشور، یکپارچه شود. این اشتباهی بود که در دوره‌ای بعد از جنگ اتفاق افتاد و آموزش عالی را به دو بخش پزشکی و غیرپزشکی تقسیم کردند که متاسفانه آسیب آن را هم رشته پزشکی‌ خورد و هم ما که دامپزشک هستیم. اگر این مشکل حل شود، خیلی از مسائل آموزش عالی و مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، حل می‌شود.

حکیم مهر‌: یکی از انتقادات این است که دامپزشکان فارغ‌التحصیل، خیلی کار بالینی بلد نیستند. آیا این نقص را می‌پذیرید؟ چه کار باید کرد؟

بله، باید این نقص را قبول کنیم. البته بخشی از آن ناشی از مشکل کاهش انگیزه‌های دانشجویان ماست. بنده در درمانگاه و حوزه علوم بالینی کار می‌کنم. زمانی که کیس به بخش می‌آید، مراجعات نسبت به زمانی که ما دانشجو بودیم، خیلی کمتر است. از طرف حجم بخش خصوصی نیز خیلی زیاد شده است. اگر زمانی در کل کشور ۱۰ هزار دامپزشک داشتیم، الان این رقم ۱۰ برابر شده است. لذا مراجعات به درمانگاه‌های دولتی یا بیمارستان آموزشی نسبت به گذشته خیلی کمتر شده است. زمانی ما ۱۰ کیس داشتیم اما الان ممکن است ۳ کیس داشته باشیم. البته همین ۲ تا ۳ مریض می‌تواند برای آموزش ما بسیار کاربردی باشد و کمک کند. اما باید به دنبال دانشجو بگردیم و او را بالای سر کیس بکشانیم تا ببیند مشکل کیس چیست؟ از ب بسم الله شروع کند و تا آخر یادداشت کند و بتواند تجربه کسب کند.

متاسفانه انگیزه‌ها ضعیف است و تا زمانی که خود دانشجو انگیزه نداشته باشد، هیچ استادی نمی‌تواند به زور به او چیزی یاد دهد. خود دانشجو باید علاقه داشته باشد تا یاد بگیرد. اگر نه، به زور و نمره نمی‌توان آنها را وادار کرد. بخشی از این ضعف ناشی از مشکلات بیسیک و پایه است. بخشی هم ناشی از این است که خیلی از دامپرورها با مشکل مواجه شدند. بخشی از هزینه آموزش دامپزشکی نیز در حوزه کلینیک سیار است. مراجعه سیاری ما مستلزم تامین هزینه ازسوی دانشگاه است؛ اینکه وسیله مناسب در اختیار داشته باشیم و راننده داشته باشیم اما همه با مشکل مواجه شدیم.

همه این مسائل دست به دست هم می‌دهد. آموزش دامپزشکی در بعد بالینی قضیه، از آن شرایطی که قبلا وجود داشت، مقداری فاصله گرفته است. در اینجا دانشجو نقش دارد، هم سیستم دامپروری و آن مشکلات اقتصادی که متوجه آنهاست. از آن طرف وقتی دانشجو انگیزه نداشته باشد، استاد هم نمی‌تواند به زور آنها را وادار کند که سر کلاس بنشینند و یاد بگیرند. الان هم که در دوره کرونا، آموزش‌ها مجازی شده و این مساله وضعیت را مشکل‌تر کرده که امیدوارم زودتر رفع شود تا بتوانیم دانشجو را حضوری بیشتر ببینیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، ضمن تبریک انتخاب شما به‌عنوان هیات علمی برگزیده هشتمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران، از نظر خودتان چه شاخص‌هایی باعث شد به این عنوان دست پیدا کنید؟

ممنون از لطف شما. برای پاسخ به این سؤال باید اشاره‌ای به سابقه فعالیت‌هایم داشته باشم. بعد از اینکه از استرالیا برگشتم و در دانشگاه به ادامه فعالیت پرداختم، در سال ۸۰ آزمایشگاه تخصصی در دانشگاه تهران راه‌اندازی کردم و در سال ۸۷ به‌عنوان مشاور سازمان بهداشت جهانی در زمینه لپتوسپیروز انتخاب شدم. بعد از آن چند مرتبه به مقر WHO در ژنو دعوت شدم. تا الان هم حدود ۷۷ یا ۷۸ مقاله در ژورنال‌های معتبر علمی با مشارکت بنده چاپ و بیش از ۷۰ مقاله در کنفرانس‌های علمی ارائه شده است.

این انتخاب به‌عنوان هیات علمی برگزیده آموزشی، به فعالیت‌های آموزشی هیات علمی در طی ۵ سال مربوط می‌شود و دانشگاه معیارهایی را برای انتخاب این افراد در نظر گرفته و در هر دانشکده هم یک نفر انتخاب شده است. به هر شکل بیشتر مربوط به میزان بازخوردها به استاد و امتیاری است که دانشجو در پایان هر ترم به استاد می‌دهد و کیفیت تدریس او را ارزیابی می‌کند. میانگین این شاخص‌ها در این مدت حساب می‌شود.

مشارکت استاد در دوره‌های آموزشی کوتاه مدت یا وبینارهایی که الان برگزار می‌شود، همکاری در شوراهای آموزشی تحصیلات تکمیلی و کمیته‌های تخصصی نیز جزء امتیازات است که مورد توجه قرار گرفته است. تعداد راهنمایی پایان‌نامه دانشجویان کارشناسی ارشد و تخصصی که منظور دکترای عمومی و تخصصی است، مدنظر قرار گرفته، همکاری در طرح‌های پژوهشی و تصحیح آزمون‌های مورد نظر گروه آموزش دامپزشکی، تالیف کتاب، حضور تمام‌وقت در دانشگاه و... از امتیازهای اصلی بوده که دانشگاه مورد توجه قرار داده و امتیازات افراد را برای انتخاب یک نفر به این شکل مورد ارزیابی کمی و کیفی قرار می‌دهند.

حکیم مهر‌: به‌عنوان حرف آخر...

از شما تشکر می‌کنم. در دنیای امروز اطلاع‌رسانی مهمترین نقش را در ایجاد انگیزه مناسب در بین هیات علمی و دانشجویان دارد. من انتظار دارم که همکاران دامپزشکی که در بخش خصوصی و دولتی کار می‌کنند، کمی با هم هماهنگ باشند. دامپزشکی زمانی می تواند موفق باشد که یک نگاه نسبت به خواسته‌های صنف وجود داشته باشد. اگر قرار باشد روزی کاری انجام دهیم، مستلزم این است که دانشکده‌های دامپزشکی، نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور که ۳ نهاد اصلی دامپزشکی هستند، با هم هماهنگ باشند و خواسته‌ها، مسائل و ایده‌ها را به یک سمت ببرند تا در پوشش خواسته‌های عمومی دامپزشکان بتوانیم موفق باشیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
1
8
چون هیچ امیدی در این رشته نیست
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
0
13
وقتی به جای ۵۸۰ نفر ظرفیت اعلام شده ۵۰۰۰ نفر دانشجو برمیدارند و بیکاری بین فارغ التحصیلان موج میزند عجیب نیست که لشکر فارغ التحصیلان بی انگیزه رهسپار بازار کار شود (البته اگر بازار کاری موجود باشد !) جلوی دکان های مدرک فروشی بی صاحب تورقوز آباد با پذیرش نجومی و شبانه دولتی باید گرفته شود یا شاهد فلاکت دامپزشکی خواهیم بود .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
سال ۹۸ حدود ۱۲۰۰ نفر بود
همون سال تقریباً پزشکی ۶۴۰۰نفر، دندانپزشکی ۱۶۰۰نفر، داروسازی ۱۲۰۰نفر روی هم ۹۰۰۰نفر
ظرفیت دامپزشکی سال ۹۹ رو دقیق نمی‌دونم ولی فک کنم ۹۰۰نفر شده
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
دوست عزیز ۱۲۰۰ نفر مال دانشگاه دولتی بوده (البته مطمئن نیستم ) دانشگاه آزاد بالای ۴۰۰۰ نفر پذیرش داشته می توانید در همین سایت حکیم مهر جستجو کنید .
رزیدنت
|
United States of America
|
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
0
3
استادی بسیار خوش اخلاق و نیکو صفت ، صبور و حقیقتا باسواد ... برای ایشان آرزوی طول عمر ، سلامتی و سربلندی داریم.
متخصص داخلی دام بزرگ تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
2
8
استاد عزیز چند درصد از اسایتد مسلط به علم روز دامپزشکی و توانمند در کار بالینی هستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
شاید از بین اساتید و همچنین همین درونی های دام کوچک و بزرگ دو یا سه نفر آدم متوسط تو کشور پیدا بشه. آنچه فراوان هست تو کشور مدرکه!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
0
2
والا زماني كه ما درس ميخونديم بايد التماس استاد رو ميكرديم كه ما رو ببرن سر كيس
........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
3
2
از اول هم درس خون نبودن به جز دانشگاه سراسری با رتبه های بالا ۳برابر ظرفیت .با رتبه ۴۰۰۰۰ حتی لیسانس هم نمیاوردن حالا اومدن دکترا .سابقه علمی که تغییر نکرده ..همون رتبه ۴۰۰۰۰ به بالا هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
یه کتاب رو دادیم به همین بچه ها نتونستند جمع کنند اقا
بی انظباطی در سراسری موج میزنی، خبر ندارید برای پذیرش یک دانشگاهی اون دانشگاه از طرف ایران 4 اپلیکیشن دریافت کرد یکیش آزاد بود، همون آزاد رو گرفت دو تای دیگه از شریف و امیرکبیر بودند
موفق باشی
خودمم سراسری دارم پزشکی میخونم، دامپزشکی اول همکار بودن رو یاد بگیرید بعد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
1
2
بسیار نکات ارزنده ای بود

ای کاش اساتید دانشگاه و پرسنل سازمان هم بعد از ۳۰ سال جا را برای جوان ها باز کنند و بازنشسته شوند(متاسفانه بخاطر مدرک میتوانند در سازمان ۳۵ سال بمانند و از اساتید هم دعوت شود برای همیشه)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
0
3
آقای دکتر الان دانشگاه تهران بعنوان طرح سربازی من رو بعنوان مربی قبول میکنه؟
الان کدوم نهاد دانشجو میفرسته خارج دامپزشکی یاد بگیره که وقتی برگشت حداقل بخاطر لفظ فرنگ رفته سر زبون ها بیوفته و برند خودش رو بسازه؟
الان منی که قراره فارغ‌التحصیل بشم تعداد رقیب هام تو بازار مثل تعداد رقیب های شما زمان فارغ‌التحصیلتونه؟
قصد جسارت ندارم ولی حقیقت اینه شما مسیر رشد و ترقی خودتون رو مقدار زیادیش رو تو شرایط بسیار متفاوت نسبت به ما رفتید و به اصطلاح جای پاتون سفت شده. ما تازه اول راه هستیم و هر روز و هر ثانیه از مشکلاتی میشنویم که مقدار زیادیش از هم نسل های شما بازگو میشه برامون.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
0
2
از بیکاری و حقوق بالاش لذت میبرند
Dvm
|
France
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
0
2
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دکترعبداله پور
باید با نهایت تاسف قبول کنیم که انگیزه کافی در دانشجویان این رشته از دست رفته هر چند ک درست شدنی هست اما دکترجان در دانشکده ها هم کیسی وجود ندارد ک بخواد ارائه بشه حالا التماس ک بماند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
نه اتفاقا دکتر ، در محیط مجازی ادعای داین دانشجو ها بسیار زیاد است و وقتی طرح درمان رو اشتباه میرند قبول هم نمی‌کنند و حتی حاضر نیستند یک محاسبه دوز رو انجام بدند
مشکل زیاده، یه سوال دارم چرا دانشجو دامپزشکی که سراسری هم قبول شده از محاسبات ریاضی فراریه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
0
2
سلام و وقت به خیر
برادر عزیز خودتون زمان فارغ التحصیلی خودتون را با الان مقایسه کنین حساب کار دستتون میاد. بعد از فارغ التحصیلی به عنوان مدرس دانشگاه شروع به کار کردین. بازار کار فراخی که داشتین براتون به راحتی کار پیدا می شد و فقط بایستی بین گزینه هایی که داشتین انتخاب می کردین. اگر تخصصی هم می خوندین پشت بندش هیات علمی می شدین. پس لطفا این قدر ساده راجع به انگیزه نداشتن دانشجویان قضاوت نکنین
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
4
1
کار برای همه هست اگه مرد میدانی بسم الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
1
1
آقای دکتر می فرمایند شهریه دانشگاه های استرالیا 20هزار دلار بوده و رقابت سختی برای ورود به دانشکاه میباشد دقیقا این حرف درست است. در تمام جوامع بشری انسان پول را در ازاء چیزی که بدست میآوردپرداخت میکند. بنده از برخی دانشکده های دامپزشکی استرالیا واز مزارع آموزشی آنها بازدید کرده ام آیا شما آن امکانات آموزشی را با دانشکده دامپزشکی تهران مقایسه میکنید.؟ بعنوان یک آدم منصف میگویم شما باید سالی 20 هزار دلار برای اتلاف وقت دانش جو به او بدهید که در دانشگاه شما با آن امکانات آموزشی ضعیف شرکت نماید. شما انسان بسیار شریفی هستید ولی آیا هیچگاه این حق را به دانشجو داده اید که با شرایط موجود باید بی انگیزه شود؟. بنده همیشه میگویم خدا به دانشجویان دامپزشکی صبر عطا کند و در تعجبم چرا اینها ادامه میدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
0
0
سلام. یک درصد هم. احتمال بدهید که ممکنه مشکل از اساتید و برنامه آموزشی باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
0
1
دیگه ما که شاگرد شما بودیم
میرفتیم مرداباد حاضری میزدیم
بدون دیدن کیس با اتوبوس برمیگشتیم دانشکده ناهار بخوریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
0
0
سلام الان خود دانشگاه های دولتی دارن دانشجوها رو بی انگیزه تر میکنن نسبت به ادامه تحصیل
در بازارکار بالینی هم جایی برای تازه کارها نیست واقعا اوضاع بده
به نظر میرسه دانشگاه ازاد بهتر تونسته دانشجوهاشو برای ادامه تحصیل تشویق کنه
نظر شما
ادامه