کد خبر: ۶۴۴۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های پرورش دام، موجب روی آوردن دامداران به کشتار دام مولد شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «احمد داوطلب» مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۸۰ درصد هزینه نگهداری و پرورش دام مربوط به تغذیه بوده همچنین بخش زیادی از افزایش کنونی هزینه تولید در حوزه دامپروری ناشی از گرانی و بالارفتن نرخ نهاده‌های دامی است.

او افزود: گرانی نهاده‌های دامی، کافی نبودن میزان تولید داخلی آن برای تأمین نیاز، کمبود نهاده‌های دامی وارداتی و دیگر عوامل مشابه ظرف سال‌های اخیر در حالی گریبان دامداری و دامپروری را گرفته که تداوم و تشدید پدیده خشکسالی و کاهش حجم علوفه مراتع نیز مزید بر علت شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: پیش از این به طور معمول یک میلیون تن علوفه بهاری روییده در مراتع، صرف تغذیه دام‌های این استان و دیگر نقاط کشور می‌شد، اما امسال کاهش شدید بارندگی موجب خشکی مراتع و از دست رفتن فرصت تعلیف بهاری دام‌ها شد.

داوطلب با اشاره به اینکه دامدار به دلیل کمبود نقدینگی و بالا بودن هزینه تأمین خوراک دام، مجبور به حذف دام مولد به عنوان بخشی از سرمایه خود می‌شود. بیان کرد:در شرایط خشکسالی یکی از راهبرد‌های دامداران حذف دام‌های مازاد و دام‌های فاقد بازده اقتصادی است و این وضعیت در کنار دیگر عوامل ذکر شده منجر به ایجاد وضعیت بحرانی در کشتار دام مولد در این استان شده است.

او تصریح کرد: تنها در کشتارگاه صنعتی مشهد در اردیبهشت امسال ۱۱.۶ درصد دام سبک کشتار شده را دام مولد و در بخش دام سنگین نیز ۴۴ درصد کشتار را گاو شیرده تشکیل داده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تأکید کرد:با هدف پشتیبانی از دامداران قرار است شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید دام مولد از عشایر کشور، به ظرفیت یک میلیون راس دام کند که احتمالا حدود ۱۰۰ هزار راس سهم استان ما خواهد بود که البته هنوز ابلاغ نشده است.

داوطلب با بیان اینکه میزان کشتار و خروج دام در خراسان رضوی در سال ۹۹ در مقایسه با سال قبل از آن حدود ۲۱.۵ درصد افزایش داشته است. اظهار کرد:کاهش هزینه‌های تولید، افزایش ارزش محصولات تولیدی، تأمین نهاده به میزان مورد نیاز و افزایش واردات از عوامل و راه‌های موثر در جلوگیری از کشتار دام مولد است.

 


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
0
1
پویش #دامپروری_ایران_را_دریابید
دراینستا نیازمند یاری سبز شماست حمایت از این صنعت حمایت از تمام فعالین وحرفه های مرتبط با این صنعت هست.
نظر شما
ادامه