کد خبر: ۶۴۳۷۱
تعداد نظرات: ۱۶ نظر

متاسفانه در نبود قانون جدی درباره رفتار با حیوانات در ایران، بسیاری از شهرداری‌ها که مسئول کنترل حیوانات در شهرها هستند شیوه‌‌های مختلف و اغلب غیرانسانی را برای کنترل جمعیت سگ‌ها به ویژه با کشتن آنها به کار می‌‌گیرند!

به گزارش حکیم مهر به نقل از تبریز من، کُشتار سگ‌های بی پناه از جمله چالش‌هایی است که متاسفانه در طول سالیان اخیر به انحای مختلف در برخی از نقاط کشور از جمله شیراز، تهران، کرمانشاه، رشت و غیره و پررنگ از همه جا در تبریز ظهور و بروز پیدا کرده است؛ یک روز تزریق اسید، روز دیگر شلیک گلوله و بعضاً طعمه‌ گذاری و مسموم کردن این حیوانات و اخیراً نیز به دار آویختن زبان بسته ها که هر یک موید یک واقعیت تلخ و تامل برانگیز است!

واقعیت این است که بی‌برنامگی مدیریت‌ شهری برای ساماندهی سگ‌های بی‌پناه و فرهنگ‌ غلطی که متاسفانه در اذهان برخی، این‌چنین رسوخ کرده که گویی انسان مجاز است برای آنچه که مطابق میل او نیست از هیچ اقدام شنیع و ناجوانمردانه‌ای دریغ نکرده و حتی در برخی مواقع به بالاترین نوع خشونت که همان جان ستاندن از یک جاندار است مبادرت ورزد!

قصه پرغصه کشتار سگ‌ها بعد از گذشت سالیان سال، همچنان در مناطق مختلف تبریز، تکرار شده و علیرغم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از این رویکرد غیرانسانی، همچنان در پاره‌ای از اوقات در گوشه و کنار این شهر به وقوع می‌پیوندد!

شهردار تبریز نیز بالاخره به موضوع سگ کشی در تبریز واکنش نشان داد و از لغو قرار داد با پیمانکار متخلف خبر داد و گفت: اتفاقی که در روزهای اخیر افتاد عملی اشتباه بود و در همان روز دستور دادم با این پیمانکار لغو قرارداد شود!
ایرج شهین باهر در اظهاراتی تعجب آور از عده ای سخن به میان آورد که با احساسات مردم بازی می کنند تا به دنبال مطامع خود برسند تاکید کرد: مجموعه‌ای در تبریز حاشیه‌سازی می‌کند تا بستری برای خود فراهم کند اما من به نوبه خودم این اتفاقات را محکوم می‌کنم.

مردم جوامع توسعه‌یافته برخلاف ما آموخته اند که زمین، خانه‌ حیوانات هم هست!

مردم جوامع توسعه یافته آموخته‌اند که زمین، خانه‌ حیوانات هم هست! لذا بعد از دوره شکار و غارنشینی که حیوان، غذای اصلی انسان به شمار می‌آمد در دوره کشاورزی، بشر آموخت انواعی از حیوانات را به عنوان غذا و نیروی کمکی پرورش داده و به خدمت بگیرد و یا به عنوان حیوان خانگی از انواعی از حیوانات با عشق و علاقه مراقبت کند.

به جز این گروه، حیوانات دیگری هم زندگی می‌کنند که جزو حیوانات وحشی و یا بیماری‌زا به شمار نمی‌آیند و در واقع با انسان‌ها همزیستی و همسایگی دارند، این دسته از حیوانات در برخی جوامع و فرهنگ‌ها عزیز شمرده می‌شوند و با آنها مهربانانه برخورد می‌شود، اما در برخی جوامع نیز مزاحم به شمار می‌آیند و انسان‌ها سعی می‌کنند آنها را از بین ببرند.

مثال بارز این تفاوت را در دو کشور ایران و ترکیه می توان مشاهده کرد که هرچند دین، فرهنگ و اقلیمی نزدیک به هم دارند اما در برخورد با حیوانات بی‌سرپرست رفتاری متفاوت دارند.

هنگام سفر به هر کدام از شهرهای ترکیه، سگ‌ها و گربه‌های فراوانی را می‌بینیم که در خیابان با آرامش پرسه می‌زنند بدون این که از آدم‌ها بترسند، حتی برخی از قواعد شهروندی محیط انسانی خود را نیز رعایت می‌کنند.

این حیوانات، ناگهان وسط خیابان نمی‌پرند، به مردم حمله نمی‌کنند، در جاهای مشخصی دنبال غذا می‌گردند و معمولاً هر کدام محله‌ای مشخص دارند و در مقابل، انسان‌ها نیز با آنها مهربان بوده و از آنها نمی‌ترسند.

شهرداری‌ مناطق نیز در قبال این حیوانات احساس مسئولیت داشته و علاوه بر واکسیناسیون و عقیم‌سازی به جهت کنترل جمعیت آنها، در اماکن مشخصی از محله‌ها برای این حیوانات ظرف آب و غذا گذاشته‌اند و مردم، مازاد غذای خود را در آن محل‌ها برای حیوانات می‌گذارند.

در شهرهای با امکانات بیشتر همچون استانبول نیز به کمک نهادهای مدنی برای سگ‌ها و گربه‌ها سرپناه می‌سازند تا از گزند ناملایمات آب و هوایی در امان بمانند و حتی در زمستان روی آنها در خیابان پتو می‌کشند تا از سرما تلف نشوند و ما در ایران در پی کشتار آنها هستیم!

گرفتن، عقیم سازی، واکسینه کردن و رهاسازی حیوانات موثرترین شیوه ممکن است

متاسفانه در نبود قانون جدی درباره رفتار با حیوانات در ایران، بسیاری از شهرداری‌ها که مسئول کنترل حیوانات در شهرها هستند شیوه‌‌های مختلف و اغلب غیرانسانی را برای کنترل جمعیت سگ‌ها به ویژه با کشتن آنها به کار می‌‌گیرند!

با مصوبه‌ای که توسط فرمانداری و دادستانی تبریز تصویب شد برای اولین بار در ایران، از تیر ماه ۱۳۹۳ سگ‌کشی در تبریز و آذربایجان شرقی غیرقانونی اعلام شده و تمام سگ‌های ولگرد تبریز برای نگهداری به یک پناهگاه نگهداری حیوانات بخش خصوصی در حومه تبریز منتقل می‌شوند.

سگ‌ها پس از ورود به این پناهگاه حیوانات واقع در حومه تبریز مدتی قرنطینه شده و سپس شست‌ و شو، انگل‌ زدایی، واکسیناسیون و در مرحله بعد عقیم می‌شوند که با عقیم‌ سازی حیوانات خیابانی در این مرکز، سالانه از تولید مثل ۷۰۰ حیوان در سطح شهر جلوگیری می‌شود.

این در حالی است که متخصصان و کارشناسان امر معتقدند شیوه "‌C.N.V.R” که همان گرفتن، عقیم سازی، واکسینه کردن و رهاسازی حیوانات به همراه آموزش و همکاری بین نهادهای دولتی و غیردولتی، موثرترین و پایدارترین شیوه در کشورهای در حال توسعه مانند ایران است که حتی با درنظر گرفتن هزینه بالای آن اقدامات عاجل در این زمینه صورت گیرد.

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ساعد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
3
1
ضمن تشکر از نویسنده مقاله بنظر میرسد که مدیریت جزیره ای ،چند پارچه و غیر متحد در کشور موج می زند . اگر تا دهه های پیش کمیته اتلاف سگ های ولگرد بود والان به کمیته ساماندهی سگ های ولگرد تغییر کرده اما هنوز متولی اصلی که شهرداری ها هستند بدرستی به وظایف خود عمل نمیکنند و پیمانکاران نیز به علل مختلف بدنیال راه های کسب درآمد از طریق فروش سگ های مدیریت شده خود هستند . اگر در همان زمان فعالیت کمیته های اتلاف سگ های ولگرد ، تعدای سگ های کشتار شده شهرداری ها به مراتب کمتر از سگ های تلف شده در اثر تصادفات بودند و شهرداری ها از استخدام شکارچی عاجز بودند ، حالا نیز عاجزتر از این کار علمی و همه جانبه هستند . ادامه این روند بدون عقیم سازی و رها کردن منجر به افزایش زیاد سگ ها و خطرات آنها میشود و نهایتا شهرداری ها ناگزیر به کشتار می شوند . ( چون عاقبت هر چی روی ، راست روی است ). تعدادی هم اگر پس از عقیم سازی و واکسیناسیون رها شوند مشخص نیست مسئولیت واکسیناسیون و دادن داروهای ضد انگلی و تیمار کردن بعدی آنها چه نهادی است چون گرفتن سگ های رها شده نیاز به نیرو و امکانات ویژه است . دامپزشکی هم که میگوید ما فقط متولی سگ های صاحبدار هستیم .واقعیت این است شهرداری ها با توجه نداشتن دانش در این زمینه به بیراهه می روند ، منشاء بسیاری از بیماریهای مشترک و دامی نظیر کیست هیداتید ،سنوروس سربرالیس ، توکسوپلاسموز ، هاری و... سگ ها هستند و با توجه به اقبال مردم خطر در کمین است . من فکر میکنم در کشور ما میبایست متولی اصلی این کار سازمان دامپزشکی باشد تا بتوانیم به سرمنزل مقصود برسیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
سازمان دامپزشکی وظایف خودش رو یکی یکی داره میبخشه شما میگی بیاد یه مسئولیت جدید بگیره
تو کارای خودش مونده ساعد جون
.................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
سلام حناب ساعد.
خواهشمند است شما اصلا "فکر" نکنید و به امورات جاریه خودتون بپردازید. به اندازه ی کافی از وظایفی که وظیفه نبوده فیض بردیم ساعد عزیززززززز!!!!
عاطفه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
12
2
یعنی چی که در ترکیه سگ های ولگرد واکسینه میشن و ضد انگل داده میشه و سگ در خیابان رها میش و با مردم زندگی میکنن؟؟ خود سگ های خانگی که انقدر دقیق برنامه واکسیناسیون و انتی پارازیتشون دنبال میشه به طور قطع نمیشه گفت عاری از بیمازی هستن چه برسه به سگ های خیابانی که برنامه مشخصی ندارند .ضمن اینکه بیماری های زئونوز بین انسان و سگ که اتفاقا بسیار هم استراتژیک و خطرناک هستند توسط همین سگ های ولگرد منتقل میشن و بهیچ عنوان نباید سگ ها رو به سمت مناطق مسکونی با گذاشتن غذا و ... تشویق کرد. از طرفی اکوسیستم حیاط وحش بهم میریزه و از این منظر چنین روشی پذیرفته نیست. از حکیم مهر که اکثرا جامعه هدفش دامپزشکان هستن بعید است انتشار چنین مطالب بی اساسی
پاسخ ها
سیمین صارمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
چیزی که فراموش کردین اینه : سگ حیوان وحشی نیست.
مرجان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
2
7
در پاسخ به عاطفه وقتی هیچ اطلاعاتی در خصوص اینکه چه بیماری به انسان منتقل میشه نداری نظر نده.دوما اصلا خبر از قانون ترکیه نداری باز هم نظر میدی من ترکیه زندگی میکنم دقیقا پستی که گذاشتن درسته جدیدا هم برای حیوان آزارها و تفکرات مثل شما 4سال زندان گذاشتن در محله ها برای سگها غذا و لانه میزارن و هر کی حیوان خانگی داشنه باشه باید ثبت سیستمی کنه و واکسن بزنه و تمکن مالی داشته باشه ضمنا بالکن خونه حصار داشته باشه مثل کشور تو اینجا سنگ نمیرنند و حتی به حیوانات نذر عذا میکنند تمام مغازه دارها غذا و لانه گذاشتن و همچین سگهای بی سرپرست اجازه خواب در ایستکاه مترو دارن در سرما پس افکار غلط خودت در کشور خودتون طرفدار داره نه کشور دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Italy |
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
تورابه خدا انقدرادعای مسلمانی میکنید ولی حیوانات زبان بسته ومظلوم ،حق زندگی درکشور اسلامی ،ایران راندارن یا کتکشان میزنند ،یااسید یا سم به خوردشان میدهند ،به خدااینهاهم مخلوقات الهی هستند مثل من وشما ،حق حیات واستفاده اززمین رادارن کی میشه قانونی تصویب بشه که سگ وگربه درکشور ما به خوبی زندگی کنند واسیبی نبینند چراموقع نجات انسانها اززیرآوارنجس نیستن وبعد نجس میشن .اخه چرا انقدر انسان نمایی وشیطان صفتی تاکی .آدم دلش به درد میاد خدا خوشش نمیاد .رحم کنید قانون حمایت ازحیوانات رااعمال کنید تاهربی سروپایی حیوانات رازیرمشت ولگد نگیره
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
درود بر شما خوب جوابشو داده اینا دقیقا همون حیوان آزارهای کوته فکر هستند که به همه جاها هم سرک می‌ کشند
مجتبی
| Turkiye |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
البته بابت همین سیستم غلط الان تمام ترکیه درگیر حملات سگ به انسانه
من هم ساکن استانبولم و همین چند روز پیش یه سگ پای خانمم رو گاز گرفت
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
0
2
باز ایران ادعای پیشرفت هم داره!
پاسخ ها
سیمین صارمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
و همچنین برنامه ریزی برای کل کائنات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
0
1
چیزی بنام تحصیل‌کرده و کارشناس و متخصص داریم
ببینید کشورهای پیشرفته در این زمینه چه کررده اند. عینا همان کار رابکنند.
.................
سعیده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
0
4
کار را به کاردان بسپارید
اگر فساد و دزدی اجازه میده ، بروند از حیوان دوست ترین کشور دنیا یعنی ترکیه، یاد بگیرن، هرکاری اونها میکنن، عینا اینجا اجرا کنن.
پروژه ناسا که نیست ، ۵ کلمه است؛ زنده گیری، عقیم سازی ،رهاسازی ، غذارسانی، واکسیناسیون
طالبان در افغانستان هم برای سگها همین کارو میکنه!! یعنی سگهای خیابانی ما بدبخت ترین سگهای دنیا هستن. در ...ایران.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
2
0
می شود از شکارچیان محلی برای حذف سگ های ولگرد کمک گرفت. قعطا نسبت به سایر روش ها کم هزینه تر و کارامدتر است
یه نفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
0
2
سگ ها هم حق زندگی دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
0
3
بی شرف کسی که حیونی را بزنه یا بکشه سگ شرف دار به بعضی آدم ها هرکی میگه سگ گاز می گیر یا مارو گرفته اگر قسمش بدی به حق حرف بزنه می بینی یک کوخی خود طرف ریخته که حیون گرفتش انسانم اگر کسی بزن توی گوشش از خودش دفاع می کنه
نظر شما
ادامه