کد خبر: ۵۹۴۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

شیوع بیماری کووید-۱۹ باعث اختلال گسترده‌ای در صنعت گوشت جهان شده است. از بخش بسته‌بندی، شیوه‌های تولید گوشت مرغ، گاو و خوک در کارخانه‌ها تا شیوه خرید مشتریان و ترکیب آنها و تحولات قسمت تجارت جهانی این کامودیتی دستخوش تغییراتی اساسی شده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دنیای اقتصاد، شیوع کرونا باعث شد تا در بخش خرده‌فروشی رونقی نسبی حاصل شود و تقاضا برای مصرف خانگی افزایش یابد اما از سوی دیگر آسیبی جدی به سرویس‌های خدماتی بخش غذا وارد شده است که منجر به تعطیلی اجباری یا خودخواسته بسیاری از رستوران‌ها شده است. وضعیت اسفبار کارگران کشتارگاه‌ها و کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی محصولات گوشتی نیز عاملی اساسی در وضعیت بحرانی کنونی در صنعت گوشت محسوب می‌شود. آمار مبتلایان به کرونا در میان کارگران این صنعت به حدی گسترده است که کار در این صنعت را می‌توان در میان خطرناک‌ترین مشاغل دوران پاندمی دسته‌بندی کرد.

«روپرت کلاکستون»، مدیر بخش گوشت در شرکت مشاوره و تحقیقات بازار ژیرا، درباره وضعیت این صنعت در آینده معتقد است بازار گوشت نمی‌تواند خود را در برابر رکودی که سراسر اقتصاد جهانی را درنوردیده، حفظ کند. او می‌گوید با شیوع کرونا صنعت گوشت در جهان یک‌شبه خوابید. هرچند تقاضا در بخش خرده‌فروشی تقویت شد، اما این افزایش تقاضا هر چقدر هم که باشد نمی‌تواند جبران‌کننده خسارات ناشی از کاهش فعالیت رستوران‌ها و سرویس‌های غذا باشد. زیان ناشی از این رکود در بخش خدمات بسیار بزرگ و قابل توجه است. مطابق آمار منتشر شده توسط شرکت ژیرا، بخش خدمات غذایی در ایالات متحده طی سال ۲۰۲۰ میلادی کاهشی ۲۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ تجربه کرده است. این شرکت پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۲۱ نیز در مقایسه با ۲۰۱۹ کماکان آمار نشانگر کاهش ۱۰ درصدی در این بخش باشد.

در چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گوشت در جهان است البته اوضاع به این بدی هم نیست. بازار بخش خدمات غذایی سال جاری نسبت به سال گذشته در این کشور ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده است، اما پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد ۵ درصدی این بخش نسبت به سال ۲۰۱۹ باشیم.

در اتحادیه اروپا و بریتانیا اما شدیدترین آسیب به این بخش وارد شده است. بازار خدمات غذایی در سال ۲۰۲۰ حدودا یک‌سوم کوچک‌تر از سال پیش شده، به عبارت دیگر شیوع بیماری کرونا باعث کاهش ۳۳ درصدی این بخش شده است. پیش‌بینی شرکت ژیرا درباره سال ۲۰۲۱ نیز نشانگر کاهش ۱۴ درصدی در این قسمت نسبت به سال ۲۰۱۹ است. تحلیلگران معتقدند با بازگشایی نسبی اقتصادها و کاهش محدودیت‌های کرونایی کماکان دو عامل جدی مصرف‌کنندگان گوشت را در خانه نگه می‌دارد. عامل اول، از دست رفتن بخش بزرگی از درآمد مردم و افزایش بیکاری است که باعث کاهش توان خرید و رغبت کمتر به رستوران و فست‌فود در میان آنها شده است. عامل دیگر هم مساله ترس است که به موجب آن مصرف‌کنندگان از ترس ابتلا به بیماری همه‌گیر ترجیح می‌دهند در فضاهای عمومی یا شلوغ حاضر نشوند.

شرکت ژیرا معتقد است تا پایان بحران کووید-۱۹ به‌رغم بهبود نسبی در برخی نقاط، کماکان صنعت گوشت جهانی نمی‌تواند به سطوح پیش از همه‌گیری بازگردد.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Germany
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
0
قابل تامل اینکه هم چنان با عنایت خاص مسئولین !!! و بدون کوچکترین نظارت بهداشتی ، شاهد واردات عظیم گوشت از دومین کشور آلوده به ویروس کرونای جهان برزیل هستیم ؟؟
نظر شما
ادامه