کد خبر: ۵۶۷۲۷

«دکتر ایمان معماریان» گفت: هیچ گزارشی مبنی بر اینکه حیوانات به ویژه حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به بیماری کووید 19 مبتلا شوند و یا ناقل باشند وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفتگو، برنامه «زمین 360 درجه» با موضوع حیات وحش در بهار و با حضور «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک و متخصص دامپزشکی حیات وحش از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

معماریان در رابطه ویژگی های حیات وحش در فصل بهار گفت: گروهی از جانوران تولید مثل فصلی دارند که نوزادان اکثر آن ها هم در فصل بهار متولد می شوند و این مهمترین تفاوت حیات وحش در فصل بهار با دیگر فصلهاست.

این دامپزشک تأکید کرد: یکی از موارد ضروری که حتما باید در این فصل رعایت کنیم اینکه در صورت مواجهه با نوزادان گونه های مختلف جانوری در فصل بهار سریعاً از آن مکان دور شویم و از لمس و جابجایی و بلند کردن آن ها خودداری کنیم چراکه در این صورت به زندگی طبیعی آنان پایان داده ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حیوانات به ویژه مادران در این فصل از نوزادانشان نگهداری می کنند و حتی برخی از آن ها به خاطر همین موضوع، پرخاشگری زیادی دارند لذا حتی الامکان نباید به قلمرو آنها نزدیک شد.

معماریان همچنین در رابطه با زندگی حیوانات اهلی در فصل بهار گفت: حیوانات وحشی متعلق به حیات وحش هستند و در زیستگاه های اصلی خود زندگی و تکامل پیدا می کنند اما حیوانات اهلی توسط انسان و برای مقاصد انسانی از جمله تامین شیر و گوشت و تخم مرغ و مراقبت و نگهداری اهلی سازی می شوند و فقط در محیط های شهری می توانند زندگی کنند.

متخصص دامپزشکی حیات وحش افزود: اگر فردی توانایی نگهداری از حیوانات اهلی را دارد می تواند از یک سگ و یا گربه نگهداری کند اما از آنجاییکه هیچ نظارت بهداشتی روی این حیوانات در خیابانها صورت نمی گیرد، فرد متقاضی در اولین مرحله باید به دامپزشک مراجعه کند و همه نیازهای حیوان را از واکسیناسیون گرفته تا درمان های انگلی برطرف کند.

وی عنوان کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، هیچ گزارشی مبنی بر اینکه حیوانات به ویژه حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به بیماری کووید 19 مبتلا شوند و یا ناقل باشند وجود ندارد اما درباره گزارشات موردی که از سگها و گربه ها در هنگ کنگ و بلژیک رسیده باید گفت که این حیوانات فقط می توانند ناقل مکانیکی ویروس کرونا باشند یعنی ویروس همانطور که می تواند تا مدت زمانی روی وسایل و لوازم و لباس فعال باقی بماند می تواند روی سطوح بدن این حیوانات هم بستگی به دما و رطوبت تا چند ساعتی فعال باقی بماند.

معماریان همچنین در بخش دیگر اظهارات خود به بازار داغ شکار نوزادان حیوانات در فصل بهار اشاره و بیان کرد: شکار جوجه ها، توله ها و بره ها و به طورکلی نوزاد حیوانات، ضمن آسیب رساندن و به هم زدن چرخه طبیعت به خود افراد شکارچی و با انتقال بیماری های مختلف حیوانات به یکدیگر هم آسیب می زند.

متخصص دامپزشکی حیات وحش با تذکر این نکته که حساب افرادی که نوزادان را از حیات وحش جدا می کنند از شکارچی های قانون مدار جداست، مطرح کرد: مهم ترین تفاوت، سودجویی اساسی از این قضیه است که باعث افزایش برداشت از طبیعت و عرضه می شود.

وی با ارائه راهکاری برای کنترل و حذف این مسئله گفت: باید به صورت قانونی مشخص کرد که چه حیواناتی نباید به عنوان حیوانات خانگی نگهداری شوند تا خرید و فروش آن ها غیرقانونی محسوب شده و با متخلفان نیز برخورد قاطعی صورت گیرد.

متخصص دامپزشکی حیات وحش بر ضرورت کنترل مراکز و بازارهای عرضه و فروش حیوانات تأکید کرد و گفت: برخی گونه ها داخلی و برخی هم مهاجرند اما متاسفانه در سایه نبود نظارت و عدم آگاهی متقاضیان از بیماری ها، این گونه ها به عنوان حیوانات خانگی خرید و فروش می شوند.

معماریان در پایان مصاحبه رادیویی از مردم درخواست کرد که به وظیفه خودشان در قبال طبیعت و حیات وحش بهتر عمل کنند و در این فصل خاص که فصل زادآوری گونه های مختلف است، از آسیب رساندن به طبیعت و نوزادان حیوانات به جد خودداری کنند.

 
نظر شما
ادامه