کد خبر: ۵۵۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
مصرف نابجای آنتی بیوتیک‌ها در مرغداری‌ها می‌تواند در سلامت مرغ و تخم مرغ تاثیر گذارد. این موضوع جزو مواردی است که باید با آن برخورد شود / وزیر بهداشت از تدوین استانداردهای گندم، لبنیات و گوشت در سازمان غذا و دارو خبر داد...
drvahdast

حکیم مهر - وزیر بهداشت نسبت به مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها در مرغداری‌ها هشدار داد.

دکتر مرضیه وحید دستجردی در افتتاحیه نمایشگاه سلامت و مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت در مصلی تهران با اشاره به شعار هفته سلامت مبنی بر مقاومت به داروهای ضد میکروبی؛ یک تهدید جهانی است، گفت: لازم است از مصرف نابجای آنتی بیوتیک‌ها پرهیز شود چرا که مصرف غیرمنطقی این داروها عوارض زیادی بر جای می‌گذارند.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید گوشت مرغ در مرغداری‌ها میزان فراوانی از آنتی بیوتیک‌ها به طیور خورانده می‌شود، ادامه داد: مردم از این گوشت‌ها استفاده می‌کنند و به این ترتیب این آنتی بیوتیک‌ها وارد بدن مردم می‌شود. اگر بخواهیم با مصرف نابجای آنتی بیوتیک‌ها مقابله داشته باشیم باید رعایت این موضوع در پرورش گوشت به ویژه گوشت مرغ صورت گیرد. مصرف نابجای آنتی بیوتیک‌ها در مرغداری‌ها می‌تواند در سلامت مرغ و تخم مرغ تاثیر گذارد. این موضوع جزو مواردی است که باید با آن برخورد شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: این موضوع در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در حال بررسی است و استانداردهای آن پس از تدوین و تصویب، ابلاغ خواهد شد.

وزیر بهداشت از تدوین استانداردهای گندم، لبنیات و گوشت در سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: این استانداردها به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی معرفی و سپس به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ می‌شود چرا که باید سطح استانداردها در زمینه مواد غذایی افزایش یابد.

دستجردی با اشاره به مجوزهای سازمان غذا و دارو در زمینه ارائه مواد غذایی افزود: در عین حال مهمترین تکلیف سازمان غذا و دارو آن است که بهترین، سالمترین و استانداردترین مواد غذایی را به مردم معرفی کند.

وزیر بهداشت در ادامه 4 قلم از 10 داروی پرمصرف کشور را مربوط به آنتی بیوتیک‌ها دانست و گفت: 49 درصد نسخ پزشکان حداقل شامل یک قلم آنتی بیوتیک است. هر چند که بیشترین داروی مصرفی در کشور را دگزامتازون تزریقی تشکیل می‌دهد. این دارو از جمله داروهای کورتونی است که مصرف بی رویه آن خطرات زیادی به دنبال دارد.

 40 درصد آنتی بیوتیک‌ها در کشور بدون نسخه تهیه می‌شوند

سالانه 400 میلیارد تومان صرف درمان عوارض مصرف نا‌بجای آنتی بیوتیک در کشور می‌شود

وزیر بهداشت افزود: افرادی که بدون نسخه پزشک به داروخانه‌ها مراجعه کرده و آنتی بیوتیک دریافت می‌کنند حدود 40 درصد مصرف آنتی بیوتیک را تشکیل می‌دهند. بر این اساس 40 درصد مصرف بی رویه آنتی‌بیوتیک مربوط به این افراد است این درحالیست که مصرف آنتی بیوتیک در جهان 11 درصد است.

وی افزود: در آمریکا سالانه 30 میلیارد دلار هزینه درمان عوارض مصرف نا‌به‌جای آنتی بیوتیک می‌شود.

همچنین اروپا سالانه 79 میلیارد پوند صرف عوارض مصرف نا‌به‌جای آنتی بیوتیک می‌کند. در ایران نیز سالانه 400 میلیارد تومان صرف درمان عوارض مصرف نا‌بجای آنتی بیوتیک می‌شود.

به گفته وزیر بهداشت 60 درصد افراد کشور اطلاعات نادرستی از مصرف آنتی بیوتیک‌ دارند. بر این اساس لازم است این فرهنگ اشتباه تغییر یابد. به این ترتیب است که می‌توان عوارض ناشی از مصرف آنتی بیوتیک‌ و مقاومت‌های ضد میکروبی را کاهش داد.

وی افزود: ایران جزو 20 کشور اول مصرف کننده آنتی بیوتیک در دنیاست.همچنین ایران پس از چین دومین کشور آسیا درزمینه مصرف آنتی بیوتیک است و سالانه 10 هزار مورد عارضه ناشی از مصرف نابجای آنتی بیوتیک در کشور گزارش می‌شود.

 کمیته‌های نظارت بر داروخانه‌ها تشکیل می‌شود

 تقسیم بندی موارد مصرف آنتی بیوتیک‌ها تا 5 ماه آینده توسط معاونت بهداشتی ابلاغ می‌شود

وی در ادامه به کنترل و بررسی بیش از 88 میلیون نسخه در کشور اشاره کرد و گفت: به این ترتیب موارد تجویز نابجای آنتی بیوتیک در کشور مشخص شده است. در حال حاضر کمیته‌های تجویز و مصرف منطقی دارو در سازمان غذا ودارو فعالند.همچنین کمیته‌هایی به منظور نظارت بر فعالیت داروخانه‌ها تشکیل خواهد شد تا به صورت بی‌رویه داروها و از جمله آنتی بیوتیک‌ها به مصرف کنندگان ارائه نشود.

وی افزود: موارد مصرف آنتی بیوتیک‌ها به سه گروه تقسیم بندی شده است. گروه اول مربوط به آن دسته از آنتی بیوتیک‌هاست که تمام پزشکان می‌توانند آنها را تجویز کنند. گروه دوم آنتی بیوتیک‌ها را تنها متخصصان می‌توانند تجویز کنند و گروه سوم تنها دربیمارستان‌ها اجازه تجویز خواهند داشت. این موضوع در معاونت بهداشتی وزارتخانه آماده شده و طی 5 ماه آینده ابلاغ خواهد شد.

وزیر بهداشت در پایان گفت: مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کشور طی 10 سال گذشته حدود 10 درصد کاهش داشته اما این موضوع کافی نیست و لازم است اقدامات لازم در این زمینه انجام گیرد.

وزیر بهداشت با اشاره بر اهمیت غذا بر سلامت انسان گفت: حدود 30 درصد بیماریها ناشی از غذا هستند و به دلیل غذای ناسالم ایجاد می‌شود بنابراین لازم است محصولات غذایی کاملا ایمن و سالم باشند. بدین منظور امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد محصولات غذایی ارگانیک در کشور باشیم.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۱
0
0
مثل سایر موارد, آن موقع که افراد دلسوز با تحقیقات خود در کنگره های دامپزشکی و مجامع دامپزشکی فریاد می زدند که در غذاهای با منشا دامی آنتی بیوتیک هست, عزیزان سازمان دامپزشکی ........... {موضوع را نادیده می‌گرفتند} حالا باید این حرف ها را از زبان وزیر بهداشت بشنویم. سازمان دامپزشکی کلاهش را قدری بالاتر بگذارد.
حسین
|
-
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
0
0
در شهرستان ...... اخیرا 40 میلیون تومان دارو را که توسط ...... به صورت قاچاق برای مرغداریها وارد شهرستان شده بود توسط شبکه دامپزشکی ضبط شد. با این که اینجا داروخانه دامپزشکی داشت و ایشان شاکی شده بودند، از اداره کل ..... مرتب زنگ می زدند و به جای برخورد جدی و حمایت از دامپزشکان بخش خصوصی، ضامن این عمل خلاف می شدند. جالب اینجاست که ....... در دادگاه علیه رئیس شبکه دامپزشکی پرونده تشکیل داده مبنی بر اینکه ایشان داروهای ما را گرفته و پس نمی دهد!! و برای رئیس شبکه احضاریه آمده!!! از ماست که بر ماست.
نظر شما
ادامه