کد خبر: ۵۲۹۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
به نظر من باید دانشکده‎های دامپزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند و فکر می‎کنم در شرایط حاضر ما بچه یتیمی هستیم که از پدر و مادر خود جدا افتاده‎ایم! / با افزایش تعداد دانشکده‎های دامپزشکی مخالفم ...

حکیم مهر -  دکتر ملیحه عباسعلی پورکبیره در گفتگویی عیدانه با حکیم مهر با تشریح چگونگی تحصیل در رشته دامپزشکی و سپس در گرایش تخصصی بیوشیمی به بیان نظرات خود درباره مسائل مختلف آموزشی و ساختاری دامپزشکی کشورمان پرداخت.

استاد بیوشیمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در این گفتگو با تأکید بر آنکه دامپزشکی پایه همه علوم است گفت : به نظر من باید دانشکدههای دامپزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند و فکر می‎کنم در شرایط حاضر ما بچه یتیمی هستیم که از پدر و مادر خود جدا افتاده‎ایم!

دکتر پورکبیره که نخستین دانشجوی دختر در زمان تحصیل خود بود که با حجاب کامل و اسلامی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران فارغ‎التحصیل شد افزود : زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی بودن دامپزشکان سبب می‏‎شود که اجحاف‎هایی به آنان صورت پذیرد.

وی همچنین با انتقاد از اظهارات ناشایست یک نماینده مجلس در دوره‎های گذشته که به عذرخواهی وی از دامپزشکان هم منجر شد درباره تعداد دانشکده‎های دامپزشکی گفت : با افزایش تعداد دانشکده‎های دامپزشکی مخالفم و ما در ایران متأسفانه قبل از آنکه به فکر ایجاد شغل باشیم صرفاً بچه‎ها را به دانشگاه می‏آوریم تا سرگرم باشند، غافل از آنکه پس از فراغت از تحصیل برای آنان توقع ایجاد کرده‎ایم و باید پاسخگوی این توقع آنان که همان یافتن شغل مناسب است باشیم.

 

مشروح این گفتگوی جالب و جذاب که به مناسبت فرارسیدن عید نوروز (1390) انجام شده در تعطیلات نوروزی منتشر و تقدیم بینندگان محترم حکیم مهر خواهد شد...

 

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعیده
|
-
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
0
0
خانم دکتر واقعا یک فرشته روی زمین است.امیدوارم این لیاقت را داشته باشیم که وجود ایشان را به شایستگی درک کنیم.برای ایشان آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت دارم.
Ashkan Zargar
|
-
|
۰۵:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
0
0
سرکار خانم دکتر پورکبیره از بهترین و صادق ترین استادهای دانشکده دامپزشکی بوده، ایشان علاوه بر داشتن دانش واجد حسنات اخلاقی بوده که انشا ا... سایه ایشان و دیگر اساتید دلسوز بر سر ما مستدام باشد.
مصطفي
|
-
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
0
0
موافقم با نظر خانم دكتر كه گروه‌هاي علوم پايه، پاتوبيولوژي و بهداشت مواد غذايي با پزشكي ادغام شوند چون در حال حاضر واقعاً موازي كاري است.
علوم درمانگاهي و تغذيه دام هم با دامپروري ادغام شوند كه يك ماهيت را دارا هستند.

طبيعتاً همين اصلاحات در سازمان هاي اجرايي مثل سازمان دامپزشكي و غذا و داروي آن وزارت هم بايد صورت گيرد.

حال يك زيركي ممكن است بگويد كه با اين حساب به فارغ التحصيلان ليسانس مي دهند (مثل بقيه كارشناسي‌هاي علوم پزشكي و چه در دامپروري)، البته پر بيراه هم نمي‌گويد.
بايد قبول هم بكنيم كه بيشتر دامپزشكان دنيا ليسانس هستند و در صورت توانايي فوق و دكترا و.... مي گذرانند. اين عنوان دكتر خيلي از دبيرستاني هاي دم كنكور را هم گول مي زند همانطور كه خيلي ماها را هم زد (خودمانيم ها).
با اين وصف ميتوان نتيجه گرفت كارشناسي هاي دوره هاي علوم پايه موفق، با گذرانيدن امتحان وارد دوره علوم درمانگاهي شوند و پس از گذراندن دوره 2 ساله كارشناسي ارشد با ذكر دكتر دامپزشك در مدرك آنها فارغ التحصيل شوند.
خواهشم اين است كه سروران فرهيخته‌اي چون خانم دكتر و ساير بزرگواران وقتي صحبت مي فرمايند يك طرح عملي هم بدهند كه شدني باشد. قربان شما
دکتر رسولی
|
-
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
0
0
سالهاست که خانم دکتر پورکبیره را بعنوان یک استاد و بعد بعنوان یک همکار دانشکده می شناسم و باید روحیه علمی و بویژه متانت ایشان را ستود. یادم هست که چند صباحی خانم دکتر در بخش سم شناسی مشغول کار بودند و از قضا تدریس یک جلسه درس، سم شناسی استریکنین را ایشان به عهده داشتند. برای ایشان آرزوی سلامتی و توفیق بیشتر را دارم.
یک دکتر دامپزشک
|
-
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
0
0
اظهارات برخی از افراد مبنی بر اینکه علوم درمانگاهی با دامپروری ادغام شود واقعا باعث تعجب است!!!
چگونه می توان دو رشته را که از نظر مبانی آموزشی کاملا با هم متمایزند یکی دانست؟
آناتومی؛ بافت شناسی، فیزیولوژی مقایسه انواع دامها از غذایی و غیر غذایی مانند سگ و گربه، دامهای آزمایشگاهی، پرندگان زینتی، تک سمی ها و حیات وحش چه ارتباطی با دامپروی دارد؟!!!
موضوعات فارماکولوژی، آسیب شناسی، همه گیری شناسی، اصول معاینه دام، بیماریهای ویروسی، باکتریایی، انگلی، قارچی، مسمومیتها، بیماریهای متابولیک، داخلی ، تریوژنولوژی، جراحی ها، اکسترنی و انترنی بیمارستانی کدام سنخیت و تشابه آموزشی را با دامپروری دارند؟
علوم پایه دامپزشکی هم اگرچه جزو گروه علوم بیومدیکال و علوم پزشکی هستند ماهیت خاص خود را دارند.
البته ضمن اینکه دانشکده های دامپزشکی لازم است به شکل مستقل به معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل شوند،
چنانچه سازمان دامپزشکی بخواهد به عنوان یک نهاد حکومتی که وظیفه اصلی اش برنامه ریزی و نظارت بر نحوه مبارزه با بیماریهای همه گیر دامهای گوناگون از کرم ابریشم، زنبورعسل، آبزیان، طیور صنعتی و زینتی، دامهای همراه، تک سمیان و نشخوارکنندگان و یا بیماریها مشترک با انسان و نیز جلوگیری از آلودگی مواد دامی به باقیمانده های دارویی است، به وظایف خود عمل کند،
بهترین بستر علمی و اجرایی، قرار گرفتن رئیس آن در زیر نظر مستقیم شخص وزیر بهداشت است تا با توجه به زبان علمی مشترک در چهارچوب شورای عالی بهداشت کشور، بهترین خدمات به دامداران توسط بخش خصوصی ارایه شود و غرامتهای ذبح اجباری دامهای غذایی به اندازه و به مقدار کافی با توجه به منابع مالی عظیم و از همه مهمتر انگیزه و تعهد علمی و علمی وزارت بهداشت تأمین شود.
زیرا با توجه به این نکته که دام سالم و عاری از بیماریهای عفونی که اکثریت آنها مشترک با انسان هستند و اینکه روزانه مقادیر انبوهی داروهای ضد میکربی و شیمیایی توسط افراد غیر ذی صلاح به دامها تجویز می شوند و سلامت انسان را به خطر می اندازند،
تنها سازمانی که خود را مسئول جلوگیری از این وضعیت خطرناک می داند وزارت بهداشت است،
در حالی که در وزارت جهادکشاورزی کمترین اهمیتی برای مبارزه با انواع و اقسام دخالتهای خود سرانه برخی مالکان دامها، دانش آموختگان رشته های دامپروری، کاردانهای دامپزشک، صاحبان داروخانه ها و شاغلین غیر دکتر دامپزشک بخش اداری
در امر درمان و تجویز دارو و آلوده سازی فراورده های دامی قایل نیستند
و اصولا کینه توزانه در پی حذف نام رشته دامپزشکی و ادغام آن با کشاورزی می باشند و اگر هم تاکنون موفق به این هدف .... نشده اند، تنها و تنها به دلیل اهمیت دامپزشکی در مبارزه با بیماریهای مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام بوده است و گرنه تاکنون حتی نامی از دامپزشکی باقی نمانده بود!
دكتر دامپزشك
|
-
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۴
0
0
با تشكر فراوان از سايت حكيم مهر كه نظر دلسوزان دامپزشكي كشور را منعكس مي نمايد. به نظر مي رسد نبايد خود را اسير لقب هايي همچون دكتر و مهندس و غيره نمائيم چرا كه دوران آن به سر آمده و به واقعيت كشورمان بينديشيم و اينكه حداقل در هر سال 1000 شغل در حوزه دامپزشكي بايد آفريده شود. فراموش هم نكنيم كه در جاهايي در دنيا Department of companion animal medicine and productionمشغول فعاليت هستند. حال اينكه بگوئيم كدامشان بروند زير نظر كدام ديگر، آب در هاون كوبيدن است. بنظر علوم درمانگاهي و دامپروري 90 در صد شباهت به هم دارند و مي توانند يكجا باشند و كارشناسي، كارشناسي ارشد (دكتر دامپزشك)، دكترا و فوق....تربيت كنند.
مجید
|
-
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
0
0
کاملا با نظر آخر مخالفم ! الان بسیاری از افرادی که وارد دامپزشکی میشن ، یکیش خود من ، صرفا با هدف آموختن و کسب توانایی جهت درمان حیوانات خانگی ، اسب و سایر تک سمیان، حیوانات اگزوتیک ، پرندگان ، حیوانات حیات وحش و ماهیان تزئینی وارد این رشته میشن . برای مثال نگهداری از خزندگان در آمریکا رو به رشد هست ! خیلی از دامپزشکان با هدف تولید غذا به این رشته نیومدن ! دامپزشکی اگر ازش درست استفاده بشه ، قدرتی داره که می تونه گرمایش جهانی رو متوقف کنه ! در حالی که درست در نقطه ی مخالف دامپزشکی که بیش از 50 درصد از اهداف واقعیش به حقوق حیوانات اختصاص داره ، دامپروری هست ! که 100 درصد اهداف این رشته ، تکه تکه کردن و پوست کندن حیوانات هست و به هر شکلی که هست فقط فکر این هستن که چگونه حیوان رو به عنوان یک ابزار سود آور مورد استفاده قرار بدن !!! یعنی یک مثال دیگه بزنم : دامپزشک گیاهخوار و حامی حقوق حیوانات معنی میده ! ولی دامپرور حامی کره ی زمین و حقوق حیوانات ، تقریبا بی معنی هست ! مگر اینکه بازنشسته بشه !!! پس خواهش می کنم دامپزشکی رو با دامپروری و پرورش طیور در یک خوانواده قرار ندید ! همونطور که گفتم ، فقط در همون آمریکای شمالی برید ببینید چند صد یا چند هزار دامپزشک حیوانات خانگی داریم ! دامپروری یک رشته ی ..... هست درست برعکس دامپزشکی که کاملا یک رشته ی ..... هست البته اگر درست ازش استفاده بشه و در جهت تسکین درد حیوانات نه در جهت سود آوری و سلاخی حیوانات و تازه اون زمان هست که دامپزشکای ایران و جهان به جایگاه واقعی خودشون به عنوان اصلی ترین حامیان حیوانات و اصلی ترین و کلیدی ترین مدافعین کره ی زمین و محیط زیست میرسند و به نوعی ناجیان حیات بشر خواهند شد. البته بازم تکرار می کنم : اگر از ظرفیت های علمی برای کارهای اخلاقی استفاده بشه ... در پایان یادآور میشم : عامل اصلی گرمایش جهانی ، آلودگی آب ها ، بسیاری از بیماری ها اعم از سرطان ها و بیماری های قلبی ، گرسنگی مردم آفریقا ، تخریب زیستگاه حیوانات در حال انقراض حیات وحش ، تخریب جنگل های استوایی و انقراض گونه های نادر گیاهی ، فرسایش خاک ، همه و همه و همه عاملش دامداری صنعتی هست ! این غول نابودگر سیاره ی خاکی !!! پس باز خواهش می کنم که دامپزشکی رو در کنار این رشته ی ..... قرار ندید لطفا ...
نظر شما
ادامه