کد خبر: ۴۴۰۹۸
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
استاد برجسته ویروس‌شناسی دانشگاه آدلاید استرالیا در غرفه حکیم مهر:
«دکتر فرهید همت‌زاده» افزود: استاندارد تعداد دانشکده‌های دامپزشکی در ایران مربوط به ۴۰ سال پیش است؛ در واقع امروز اگر یک دانشکده ۲ دانشیار و ۳ استادیار داشته باشد، می‌تواند شروع به کار کند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: استاد برجسته ویروس‌شناسی دانشگاه آدلاید استرالیا ضمن حضور در غرفه پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر در هفدهمین نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته، با انتقاد از اینکه کشور ایران در زمینه تعداد دانشکده‌های دامپزشکی رکورد زده است، گفت: «این مساله اصلا اتفاق خوبی نیست، چرا که باید به محصول خروجی از دانشکده توجه کرد؛ کمااینکه در کشورهای غربی به فارغ‌التحصیل دانشگاه به چشم یک محصول و به دانشگاه به چشم یک بیزینس نگاه می‌کنند.»

 «دکتر فرهید همت‌زاده» با تاکیدبر اینکه در این کشورها دولت بیشترین یارانه را به سیستم آموزشی می‌پردازد، تصریح کرد: «آنها معتقدند محصولی که از دانشکده خارج می‌شود باید روزی در بازار عرضه شده و دردی را از جامعه دوا کند.»

وی با اشاره به اینکه در کشور استرالیا سیستمی غیر دولتی متشکل از ۱۱ نفر به نام اعتباربخشی به آموزش دامپزشکی وجود دارد،‌ تصریح کرد: «بیش از ۵۰ درصد اعضای این سیستم، نمایندگان بخش خصوصی، صاحبان صنایع و حرف دامپزشکی و مابقی از اساتید صاحب‌نام رشته انتخاب می‌شوند تا برای آموزش دامپزشکی برنامه‌ریزی ‌کنند. در واقع این سیستم مشخص می‌کند که محصول خروجی دانشکده دامپزشکی چه ویژگی‌هایی داشته باشد.»

همت‌زاده با بیان اینکه این نظام آموزشی تحت عنوان آموزش جامعه محور نام‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: «ما نیز باید بررسی کنیم که جامعه از فارغ‌التحصیل ما چه می‌خواهد؛ کمااینکه آموزش جامعه محور می‌تواند علاوه بر دامپزشکی، در رشته‌های پزشکی، شیمی یا فیزیک هم کاربرد داشته باشد.»

وی ضمن انتقاد از عدم وجود ارتباط بین آموزش دامپزشکی و بازار، گفت: «این قطع ارتباط باعث شده فارغ‌التحصیلان دامپزشکی در هنگام خروج از دانشگاه دچار ابهام باشند.»

همت‌زاده در ادامه با تاکید بر اینکه بازار، تعیین‌کننده تعداد دانشکده‌های دامپزشکی و استانداردهای کیفیت آن است، اظهار کرد: «در ایران نهادی به نام کمیته دامپزشکی شورای عالی برنامه‌ریزی در وزارت علوم وجود دارد که بنده نیز به مدت ۷ سال عضو این کمیته بودم، اما از آنجا که هیچ‌کس به حرف این کمیته گوش نمی‌دهد، نتوانسته موفق باشد؛ هر کس صاحب قدرت باشد، به راحتی مجوز می‌گیرد.»

وی افزود: «استانداردی که در زمینه تعداد دانشکده‌های دامپزشکی در ایران وجود دارد، مربوط به ۴۰ سال پیش است. در واقع امروز اگر یک دانشکده ۲ دانشیار و ۳ استادیار داشته باشد، می‌تواند شروع به کار کند.»

همت‌زاده در پایان در خصوص طرح دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مبنی بر اختصاص چند واحد اختیاری در ۲ سال آخر تحصیل گفت: «وقتی ندانیم در جامعه چه می‌گذرد و دانشجویی که فارغ‌التحصیل می‌شود باید چه تبحری داشته باشد و زمانی که بین بخش خصوصی و دنیای صنعت رابطه‌ای وجود نداشته باشد، اختصاص واحد اختیاری مشکلی را از مهارت فارغ‌التحصیلان حل نخواهد کرد.»

 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
1
حکیم مهر آخه چرا مصاحبه تکراری و مکرر در یک موضوع بدون کوچکترین اثر بخشی در نگاه و اقدام مجریان انجام می شود. لطف کنید ببینید چه کسی مسئول متعادل کردن این ظرفیت است حداقل صدای اساتید و دانش آموختگان این رشته را به گوش ایشان برسانید و اگر لازم شد با تیمی اندیشمند پی گیری های بالا دستی نیز انجام شود. کار بسیار سختی است اما غیر ممکن نیست.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
استاد عزیز بنده ویروس شناسی در دانشگاه تهران با خود شما پاس کردم و الان مشغول مسافر کشی هستم هنوز جزوه زیبای ویروش شناسی عملی شما دراتاقم دارم..افسوس که خواندن این رشته در ایران عمر تلف کردن است و بس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
واقعا که باعث تاسفه. اگه آموزش دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت بود حداقل پذیرش دانشجو در این رشته مثل باقی رشته های گروه پزشکی کنترل میشد. خلایق هر چه لایق. هی بشینین بگین زیر نظر وزارت بهداشت بریم ال میشه و بل میشه. اینم نتیجه ماندن در وزارت علوم و جهاد کشاورزی. بدبختی و بیکاری مبارکتون باد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
دوست عزیز مسافرکش.بنده هم مسافرکشم.این رشته اگه واسه ما آب نداره درعوض واسه مدرس های دانشکده نون داره.حالا هم که راضی به درآمد چند ملیونی دانشگاه نیستن میخوان برن وزارت بهداشت . اینها نشانه های خدمت به مردمه.حکیم هم سانسور کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
مدرس دانشگاه درآمد خودشو داره. نیازی به رفتن به وزارت بهداشت نداره. اونی که کار نداره و از این اوضاع بیکاری خسته ست نیاز به عدالت و نظم میبینه. اتفاقا بیشتر مدرسین مخالف هستن.
ناشناس
|
New Zealand
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
این همه سرمایه انسانی و مالی هدر میدن در حالی که یک دانشکده دامپزشکی هم زیاد است دانمارک با اون تولیدات دامی یک دانشکده دارد برای ایران در این شرایط فعلی یک دانشکده هم زیاد هست... از یک کلاس هفتاد نری دانشگاه تهران هفتاد درصد بیکارن چه نیازی به تربیت و هدر دان نیرو انسانیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
سلام، بنده نقاش و کاغذ دیواری زن ساختمان هستم. و دکتری تخصصی دامپزشکی دارم. فقط یک چیز میتونم بگم. تأسف برای مسئولین رشته ما. تأسف برای مسئولین کشور، تأسف برای خودم که اگه از روز اول وارد کار نقاشی شده بودم الان حداقل از اجاره نشینی خارج شده بودم. نفر اول امتحان برد بودم و نفر اول تخصص. به هیچ دردی نخورد. هر کجا رفتم بسته بود. نظام دامپزشکی هم که فقط پول میگیره کار دیگه ای بلد نیست.
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
لطفا ایران رو با استرالیا مقایسه نکنید. و اعتبار کشور ایران و رشته دامپزشکی رو زیر سوال نبرید. شما کجای این مملکت دیدین که به خروجی و نتیجه ی کار نگاه کنن به ویژه در بخش دولتی. ما ۲۷ سالمونه سرد و گرم روزگار رو هم چشیدیم.
این مملکت وضعش با این حرفا درست نمیشه . زیر نظر وزارت بهداشت هم بریم کار درست نمیشه.
ناشناس
|
France
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
نه که الان زیر نظر جهاد کشاورزی هستیم کارها درسته. نه که الان زیر نظر وزارت علومیم پذیرش دانشجو کم شده. بله مشکلات تلمبار شده این سالها اینقدر زیاده که با رفتن از یک سازمان به سازمان دیگه در یک شب همه چیز درست نمیشه ولی جلوی ضرر رو هر وقت که بگیری منفعته. یادم هست لیسانسه های بهداشت آمارشون به ۱۰ هزار بیکار رسیده بود که وزارت بهداشت با تامین بودجه همشون رو استخدام کرد. برای رشته های دامپزشکی هم جایابی میشه. تا کی میخواید مخالفت کنید. تا ابد الدهر هم که تو جهاد کشاورزی بمونین مهندسای کشاورزی تره هم واستون خورد نمیکنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
دوستانی که از وزارت بهداشت یک مدینه فاضله ساختن بعد از رفتن دامپزشکی زیر نظر این وزارت و گماردن پزشکان به سمت های ریاست بر سازمان دامپزشکی، تحقیر هر روزه و همچنین اختصاص مجوز تاسیس داروخانه دامپزشکی به داروسازها و تقسیم غنایم و لت و پار کردن دامپزشکی، متوجه حقیقت و پشت پرده خواست های رفتن زیر نظر وزارت بهداشت میشید.

تنها راه پیشرفت دامپزشکی اینست که مدیران لایق بر پست های مهم دامپزشکی گمارده بشن. یا اینکه سازمان دامپزشکی مستقل شده و تبدیل به وزارت شود تا بتواند قوانین مورد نظر خود را از جمله کاهش تعداد دانشکده ها و تصویب حداقل حقوق مسئولین فنی دامپزشکی از طرف دولت و مسائل فراوان دیگر را مستقیم به مجلس برده و به تصویب برساند.

تشکیل وزارت دامپزشکی بهترین راه برای پیشرفت دامپزشکی است چون ارتباط مستقیم میان جامعه دامپزشکی با مجلس و دولت برقرار می شود. اما رفتن زیر نظر وزارت بهداشت یک اشتباه تاریخی خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
سویه های فوق حاد ویروس آنفلوآنزا در برخی کشورها برای تهیه واکسن استفاده شدن و نتایج بعضا خوبی هم داشتن برای مثال در مصر یک سویه فوق حاد برای تهیه یک واکسن تجربی استفاده شد و نکته مهم در نتایج این بود که واکسن موفق شد هم علائم و تلفات را در فارم ها کاهش دهد و هم به شدت میزان shedding رو کاهش داد. مقاله زیر رو بخونید:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6018731/
چند نکته مهم در مورد واکسن های حاوی سویه های فوق حاد و در کل واکسیناسیون علیه ویروس آنفلوآنزای پرندگان وجود داره:

بهتر است واکسن هومولوگ باشد. واکسن هایی که از سویه های متفرقه تهیه می شوند و جزو سویه های در گردش کشور نیستند عملا بی فایده هستند. اکثر واکسن های وارداتی به این دلیل که از سویه هایی غیر از سویه های در گردش کشور ما تهیه شده اند عملا هیچ تاثیر خاصی ندارند. حتی اگر سویه های واکسن دقیقا از همان clade سویه های در گردش کشور باشند نیز یک امتیاز مثبت است.

واکسیناسیون باید دارای تکرار و اصطلاحا boost باشد تا تیتر محافظتی کافی به وجود بیاید وگرنه یک یا دو بار واکسیناسیون ایمنی چندانی ایجاد نخواهد کرد.

واکسیناسیون باید یکی از تاکتیک های استراتژی مادر مقابله با ویروس باشد و نه استراتژی اصلی.

متاسفانه در ایران کلا به واکسیناسیون علیه ویروس آنفلوآنزای پرندگان با دید منفی برخورد میشود. در حالیکه در کشورهای دیگر دنیا،‌ دیدگاه ها اینقدر صلب نیست و منعطف تر است. حتی در خود آمریکا سازمان USDA امکان واکسیناسیون حتی واکسیناسیون علیه سویه های HPAI را به عنوان یک تاکتیک دیگر در کنار روشهای دیگر مقابله با ویروس در استراتژی خودش آورده و در سال 2016 یعنی همین دو سال پیش با عنوان "به روز رسانی روش های مقابله با آنفلوآنزا" منتشر کرده است. در بخشی از این به روز رسانی به صراحت آمده است:
If APHIS approves vaccine use, it would not be used alone. Instead, it would be part of a larger, overall strategy to contain and eliminate the HPAI virus from the United States. While vaccinating, APHIS still would focus on enhanced biosecurity and surveillance, rapid depopulation, and other virus elimination methods to help end the outbreak. Ultimately, only these actions can achieve total eradication and restore the poultry industry to full production and exports

یک روش جالب در برنامه سازمان USDA اینست که در صورتیکه مشخص شود تمام کشور و فارم ها از وجود ویروس HPAI پاک شده اند بلافاصله تمام فارم هایی که با واکسن HPAI واکسینه شده اند نیز معدوم خواهند شد! این نشان میدهد که این نوع واکسیناسیون حتی در کشوری با استانداردهای بالای بهداشتی مانند آمریکا نیز اجرا میشود منتها اجرای این روش با کنترل های شدید بهداشتی همراه میشود تا زمانیکه کشور از وجود ویروس HPAI پاک شود آنگاه واکسیناسیون بلافاصله قطع می شود.

برنامه به روز شده سازمان USDA را در لینک زیر میتوانید بخوانید:
http://www.iica.int/en/press/news/usda-updated-avian-influenza-preparedness-plan-%E2%80%93-considerations-vaccine-use
نظر شما
ادامه