کد خبر: ۳۲۰۴

حکیم مهر -  معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام واگذاری 80 درصد فعالیت‌های امور دام به بخش خصوص گفت: امسال تولید مرغ به اندازه کافی در کشور وجود داشت اما به دلیل توزیع نامناسب جزو وارد کنندگان شدیم.

سعادت‌الله عباسی در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران اعلام کرد: 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش تولیدات دامی وجود دارد که 6.3 درصد تولید ناخالص را تشکیل می‌دهد و 32 درصد ارزش افزوده کشاورزی مربوط به بخش امور دام است و سال گذشته 4.2 میلیارد دلار صادرات دامی داشتیم.

* مقام اول تولید مرغ در آسیا

وی با اشاره به آمار فائو گفت: در زمینه تولید گوشت قرمز هشتم آسیا و پانزدهم دنیا، در زمینه تولید مرغ مقام اول آسیا و هفتم دنیا، تولید تخم مرغ پنجم آسیا، سیزدهم دنیا و در زمینه تولید شیر ششم آسیا و هیجدهم دنیا هستیم.

*سرانه مصرف گوشت 12 کیلوگرم

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سرانه مصرف گوشت در کشور 12 کیلوگرم، مرغ 22 کیلوگرم، تخم مرغ 10 کیلوگرم و شیر 130 لیتر است و 2 میلیون و 322 هزار بهره‌بردار در حوزه تولیدات امور دامی فعالیت می‌کنند که 50 درصد آنها بی‌سواد و یا کم سواد هستند.
عباسی گفت: برای افزایش آگاهی و جذب فارغ‌التحصیلان در رشته‌های امور دامی از طریق شرکت‌های مشاوره فنی و مهندسی برنامه‌های ویژه‌ای داریم.
عباسی ظرفیت مرغداری‌های گوشتی کشور را 17 هزار و 921 واحد با تولید 280 میلیون قطعه در یک دوره و مرغ تخم‌گذار را با 13 هزار و 889 واحد با 74 میلیون قطعه عنوان کرد.
وی همچنین تعداد کلونی‌های زنبور عسل کشور را 4 میلیون با 60 هزار نفر بهره‌بردار اعلام کرد.
معاون تولیدات دامی با مقایسه عملکرد سال 88 با 5 ساله گذشته گفت: در سال 83 وزن متوسط لاشه گوسفند 18.7 کیلوگرم و لاشه گاو و گوساله 230 کیلوگرم بود که در سال 88 به ترتیب به 20 و 231 کیلوگرم رسید.
وی همچنین میزان شیر تولیدی یک رأس دام را در سال 83، 6650 لیتر عنوان کرد که در سال 88 با 11 درصد افزایش به 7 هزار و 400 رسیده است.
همچنین در مورد ضریب تبدیل دان به گوشت مرغ گفت: این رقم در سال 83، 44 درصد بود که هم‌اکنون به 47 درصد رسیده است.

*تولید 10 میلیون تن شیر تا آخر 89

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: میزان تولید شیر خام کشور در سال 84، 1.7 میلیون تن بود که در سال 88 به 9.5 میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر سال 89 به 10 میلیون تن برسد.
وی همچنین با مقایسه میزان تولید نسبت به 5 سال گذشته گفت: گوشت قرمز در 5 سال گذشته 80 هزار تن بود که هم‌اکنون به 900 هزار تن رسیده است و تولید مرغ 1.2 میلیون تن بود که به 1.6 میلیون تن رسیده است و همچنین تخم‌مرغ از 75 هزار تن به 751 هزار تن رسیده است.

*2درصد از برنامه تولید گوشت عقبیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در همه زمینه‌های تولید به اهداف از پیش تعیین شده رسیده‌ایم اما در مورد گوشت قرمز 2 درصد نسبت به اهداف تعیین شده فاصله داریم.
وی در مورد علت فاصله تولید گوشت قرمز با اهداف از پیش تعیین شده گفت: بالا بودن قیمت نهاده‌ها، عدم تأمین آنها، بدهی به بانک‌ها، خشکسالی و بیماری‌های مهم که در سال‌های اخیر اتفاق افتاد از عوامل فاصله گرفتن از هدف پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به افزایش صدور پروانه‌های تولید دام گفت: مراکز پرورش گاو شیری از 460 مورد در سال 83 با 20 درصد میانگین رشد به 963 مورد رسیده است همچنین پروانه پرواربندی گوسفند 7 درصد رشد، پرواربندی گوساله 9 درصد و تولید مرغ‌های تخم‌گذار 23 درصد رشد داشته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: مجموعه تولیدات دامی در ابتدای برنامه چهارم 10 میلیون تن بود که در پایان این برنامه به 12.8 میلیون تن رسید پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان برنامه پنجم با نرخ رشد سالانه 6.5 درصد این مقدار به 18 میلیون تن برسد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد برنامه‌های این معاونت گفت: بالا بودن ضریب خودکفایی، تولید پایدار، حرکت به سمت صادرات، پایین آوردن هزینه‌های تولید، حفظ، بهبود و اصلاح ژنتیک در دام‌ها و جایگزینی رقم‌هایی با عملکرد بالا از اهم اهداف این معاونت است.

*توزیع نامناسب علت واردات، تولید مرغ کافی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال تولید مرغ به اندازه کافی در کشور وجود داشت اما به دلیل توزیع نامناسب جزو وارد کنندگان شدیم.

*دلایل کاهش تولید گوشت قرمز

وی همچنین به دلایل واردات گوشت قرمز به رغم تولید کافی در کشور گفت: در سال‌های 86 و 87 سرمازدگی داشتیم که علوفه و دان مرغ و دام‌ها را از بین برد دام‌های مولد بالاجبار به کشتارگاه‌ها رفتند و بنابراین در تولید گوشت امسال تأثیر گذاشت.
وی همچنین خشکسالی‌های سال 86 و 87، استمهال وام‌ها از طرف دولت و عدم ارائه تسهیلات مجدد به کشاورزان که موجب شد نقدینگی‌‌‌ آن‌ها پایین باشد را از عوامل مؤثر در کاهش میزان تولید گوشت قرمز دانست.
وی همچنین گفت: بارندگی‌های مناسب سا 88 باعث شد که دامداران برای ترمیم گله‌ها دام‌های مولد خود را نگه‌ داشتند که این کار آنها در سال‌های بعد نتیجه بخش خواهد بود.

*اعتبار برای بهینه سازی سوخت مرغداری‌ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی اصلاح نژاد دام و بهینه‌سازی سوخت مرغ‌داری‌ها را از اقدامات پیش رو عنوان کرد و گفت: 1300 میلیارد تومان برای این کار پیش‌بینی شده است که 900 میلیارد تومان آن برای مرغداری‌ها و بقیه برای دامداری‌ها هزینه خواهد شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به برگزاری جشنواره بهینه‌سازی مصرف سوخت در آذر، همچنین خبر واگذاری 80 درصد از فعالیت‌های معاونت امور دام به بخش خصوصی، افتتاح 113 واحد دام و دامپروری در کشور در هفته دولت و سرمایه‌گذاری برای سه مجتمع دامداری و دامپروری در آینده نزدیک خبرداد.
عباسی گفت: 65 درصد تولید شیر کشور در مراکز صنعتی و نیمه صنعتی تولید می‌شود و 35 درصد آن از دامداری‌های بومی استهصال می‌شود.
عباسی همچنین در مورد نحوه حمایت از دامداران را حمایت‌های فنی و مهندسی و افزایش ظرفیت تولید آن‌ها عنوان کرد و گفت: برای فروش محصول آن‌ها هم باید راهکارهای ویژه‌ای اندیشیده شود.

*معاونت تولید دام هیچ نقشی در واردات دام زنده ندارد

وی همچنین در مورد سیاست واردات دام زنده گفت: ما مخالف واردات هستیم و هیچ دخالتی هم در این زمینه نداریم و همه این وارداتی که در زمینه دام صورت می‌گیرد بدون دخالت ما صورت می‌گیرد.
عباسی در مورد خرید تضمینی گفت: هیچ برنامه‌ای برای خرید تضمینی گوشت قرمز از دامداران نداریم اما در صدد هستیم با ارائه تسهیلات ویژه تولید آن‌ها را افزایش داده و تولید آنها را تحویل بگیریم.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به واردات و صادرات در بخش کشاورزی گفت: جمع کل واردات بخش کشاورزی در سه ماهه اول امسال 28 درصد از نظر وزنی و 15 درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است و جمع کل صادرات بخش کشاورزی در سه ماهه اول سال نسبت به مشابه سال قبل 8 درصد از نظر وزنی و 29 درصد از نظر ارزشی افزایش نشان می‌دهد.

*زنبورداران بیمه می‌شوند

وی همچنین گفت: در صدد هستیم زنبورداران را بیمه کنیم و همچنین قرار است به ازای هر کندو 10 کیلوگرم شکر یارانه‌‌ای در اختیار قرار ‌گیرد و به دنبال این هستیم ضمن ارائه تسهیلات ارزان قیمت بدهی آنان را استمهال کنیم.

 

نظر شما
ادامه