کد خبر: ۲۶۸۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تقریبا تمام بازیکنان تیم ملی تا به حال تلاش کرده‌اند این ماهی را بگیرند اما هیچ کدام در انجام این کار موفق نبوده‌اند / امیدوارم از آنجایی که ملی پوشان فوتبال کشورمان الگوی جوانان این مرز و بوم و ویترین کشور اسلامی ما هستند در صورتی که خبر مذکور حقیقت دارد جداً از ادامه و تکرار این رویه ناپسند ممانعت بعمل آید...

حکیم مهر -  سایت خبرآنلاین نوشت : بازیکنان تیم ملی برای سرگرم کردن خود رو به ماهیگیری آورده‌اند. بازیکنان تیم ملی در اردوی اروپایی خود تفریحات زیادی ندارند و از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا سرگرم شوند. اطراف کمپ تیم ملی در اتریش رودخانه‌ای وجود دارد که داخل آن یک ماهی سیاه زندگی می‌کند. تقریبا تمام بازیکنان تیم ملی تا به حال تلاش کرده‌اند این ماهی را بگیرند اما هیچ کدام در انجام این کار موفق نبوده‌اند. آخرین بازیکن، پژمان نوری بود که هوس ماهیگیری به سرش زد اما او هم در صید این ماهی سیاه ناکام ماند!

 

تصاویر اردوی تیم ملی فوتبال کشورمان در اروپا

 

این خبر در حالی منتشر می شود که از نظر اسلام "صید لهوی" حرام است و عملی مذموم شمرده شده است.

در پی انتشار این خبر ، رئیس مرکز مجازی پژوهشهای راهبردی دامپزشکی در نامه‎ای به رئیس فدراسیون فوتبال از وی خواست در صورت صحت این خبر از ادامه و تکرار این روند ناپسند ممانعت بعمل آید.

متن نامه دکتر محمد لطفی‎زاده خطاب به مهندس کفاشیان به این شرح است :

 

بسمه تعالی

جناب آقای مهندس کفاشیان
رئیس محترم فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
اخیراً در سایت خبرآنلاین خبری مبنی بر ماهیگیری تفریحی ملی پوشان فوتبال کشومان در اردوی اروپا منتشر گردیده که در صورت حقیقت موجب تأسف است.
همانطور که مستحضرید صید لهوی از نظر اسلام حرام است و سفر افرادی که به این منظور مسافرت کرده باشند هم معصیت محسوب و نمازشان تمام خواهد بود.
امیدوارم از آنجایی که ملی پوشان فوتبال کشورمان الگوی جوانان این مرز و بوم و ویترین کشور اسلامی ما هستند در صورتی که خبر مذکور حقیقت دارد جداً از ادامه و تکرار این رویه ناپسند ممانعت بعمل آید.
با آرزوی موفقیت برای همه ملی پوشان عزیزمان
دکتر محمد لطفی زاده
رئیس مرکز مجازی پژوهشهای راهبردی دامپزشکی

 

گفتنی است دکتر محمد لطفی‎زاده چندی قبل در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و در پایان سخنرانی خود با موضوع "حقوق حیوانات از نگاه ادیان الهی" (اینجا) در پاسخ به یکی از حضار که پرسیده بود : "اگر شکار تفریحی حرام است پس ورزش ماهیگیری هم حرام است؟!" گفته بود : یکی از مشکلات ما با این مسئله ورزش ماهیگیری است! در اسلام صید و شکار تفریحی نداریم و قطعاً شکار تفریحی حرام است و اگر کسی به این قصد سفر برود سفرش معصیت بوده و نمازش تمام است و نمی تواند نمازش را در مسافرت شکسته بخواند.

 

در همین زمینه به خاطره‎ای از آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید به نقل از سایت ایشان توجه نمایید :

 

"یک روز آیة اللّه العظمى بروجردى در درس فقه اشاره به مسأله «صید لهوى» کردند یعنى شکار رفتن کسانى که براى تفریح شکار مى کنند. معروف میان فقها این است که سفر این گونه اشخاص تمام است، امّا شاید کمتر کسى حکم به حرام بودن چنین کارى کند، من که در آن زمان طلبه کم سنّ و سالى بودم، رفتم و مدارک زیادى براى حرمت صید لهوى از کلمات قدما و متأخّرینِ از آنها، جمع آورى کردم و ثابت نمودم که سفر صید لهوى یکى از مصادیق سفر حرام است که نماز در آن، باید تمام خوانده شود. هنگامى که آیة اللّه العظمى بروجردى آن نوشته را مطالعه کرد با تعجّب پرسید که این نوشته را خود شما نوشته اید؟! عرض کردم آرى!"

 

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر همکار
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۶
0
0
انقدر این مسائل روزمره و غیره و ذالک ما تمام شده که صید ماهی بچه ها شده مسئله؟ً!!! و باید بشینیم ببینیم که آیا این کار حلال یا حرام؟ حتماً الانم حرف منو نقد میکنید و میگید؟>>>> امااین مسائل اینقدر حائز اهمیت نیست و تو رو خدا دست از اسن مسخره بازی ها بر دارید شما یک روشنفکر و دکتر هستید نه متعصب الکیً؟؟!!! دوران رنسانس و ... رو به شکل اسلام پیاده نکنید !! همین اعتقادات و ... که باعث رونده شدن جماعت عظیمی از اسلام شیعه شده! من ادم لاریک ! اما امام خمینی فرمودن از تند رو ها و تند روی ها اجتناب و دوری کنید که ضربه محکمی به خودمان خواهد زد/این هم نمونه بارزی از تند روی و افراطی گرایی در اسلام است! دوست عزیز اگه کار داشتید و سرکار بودید اینگونه نبود اینها همش ار بیکاریه!
همکار دامپزشک
|
-
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۸
0
0
جناب آقای دکتر لطفی زاده
ظاهرا همه مشکلات دام و دامپزشکی کشورحل شده و شما موضوعی ندارید که به آن بپردازیدکه مجبور شده اید به ماهیگیری بپردازید.
دکتر انصاری
|
-
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۹
0
0
جناب دکتر لطفی زاده عزیز
شما در ضمینه اطلاع رسانی صحیح فعالیت های بسیار و چشم گیری داشته اید ولی همانطور که در نشستی مستقیم به شما عرض کردم . حضرت عالی در مواردی به دنبال چهره سازی از خود هستید
آخه همکاره عزیز تیم ملی و یک خبر جزیی به من و شما چه که بیاییم آن را در بوق کرنا کنیم ؟
به قول همکار محترممون چرا بعضی از احکام جزیی و ریز اسلام رو که نیاز به بحث های عمیق فقهی توسط علما و متخصصین این فن دارد و در حیطه مسئولیت و آگاهی من و شما نیست ابراز عقیده کنیم که باعث شود عده ای به خود اجازه دهندکه این احکام عمیق و پر ژرف را به باد تمسخر بگیرند.
جناب لطفی زاده این جسارت و قاطعیت سخنتوم را که واقعا جای تقدیر و آفرین رو داره لطفا در همین حیطه ی دامپزشکی مظلوم به کار بگیرید .
که هر روز شاهد بی مهری ، کم لطفی و چه بسا توهین نسبت به خودمون نباشیم .
بله جناب لطفی زاده عزیز از ماست که بر ماست .
علی
|
-
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۳۰
0
0
معلومه واقعا بیکاری که دنبال این چرت و پرت ها می گردی! افراطی عقده ای!
دامپزشك جوياي نام
|
-
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۶
0
0
جناب دكتر لطفي زاده....
شهرت خوب است اما بهتر نيست جستجوي شهرت را با انجام عملي انجام دهيد كه براي جامعه دامپزشكي يا حداقل يك فرد از جامعه مفيد باشد؟
احدث مركزي مجازي كه واقعا مجازي است.به تقليد از نام مركز پژوهشهاي مجلس كه هيچ عضو علمي و كار پژوهشي نكرده و ندارد و تاكنون بحث و بيانه فردي آن نتيجه اي نداشته آيا جز اين است كه سعي در يافتن جاي در بين صاحبان قدرت داشته؟
بحث در خصوص حقوق حيوانات اگرچه حائز اهميت است اما تاكنون در هيچ جايي نشنيديم و نديديم كه صيد ماهي ورزشي را حرام بدونه....ضمن انكه جهت اطلاع شما : در صيد ورزشي ماهي بعد از صيد مجددا رها مي شود.بعيد مي دونم در كل دنيا كسي از روي لهو ماهي را صيد كند و بعد اونو ول كنه به حاله خودش كه اين مي شود اسراف.كه در اموزه هاي ديني و وجداني عملي بد محسوب ميشود...مردم در كل دنيا ماهي را بعد از صيد مي خورند..... يا رها سازي مي كنند.....
تاكي در لواي مقدس مابي؟ زماني بيليارد حرام....اكنون حلال.....شطرنج حرام....اكنون حلال...
دكتر عزيز حلال خدا را حرام نخوانيد....من مطالعاتم آن قدر نيست كه در ذكر جمله بالا كه گفتم از علماي دين خرج كنم.....
اميدوارم خداوند به راهي غير از اين راهي كه مي رويد آنچه را مي خواهيد به شما عطا نمايد....
مجید (m.en)
|
-
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۹
0
0
با سلام ،

دکتر گرامی ، بسیار خوشحالم که به این مساله توجه کردید و این نامه را ارسال نمودید. ماهیگیری تفریحی، عمل زشتیست که افراد بیمار آن را انجام می دهند ! هیچ انسان سالمی با پاره کردن دهان ماهی و زجر کشیدن ماهی بیچاره ورزش نمی کند و لذت نمیبرد ! کجای این عمل وحشیانه ورزش یا تفریح است .در پاسخ به همکارتان (دامپزشک جویای نام) ، باید بگویم جای تاسف دارد که از این نامه انتقاد می کنید ؛ اگر شما و همکارانتان به فکر حقوق حیوانات نباشید ، پس چه کسی باید دل بسوزاند ؟ باز هم می گویم : به نظر من شکار و ماهیگیری را فقط افرادی انجام می دهند که از نوعی بیماری روحی -روانی رنج می برند .

در پایان ،مجددا از دکتر لطفی زاده به خاطر احساس مسئولیتشان در رابطه با حقوق حیوانات و فرهنگ سازی در این راستا ، تشکر می کنم.

با سپاس ،
ناشناس
|
-
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۷
0
0
من بگم خمس وزکاتش بده حلاله
یکی از خوانندگان
|
-
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۸
0
0

جای تأسف است چگونه عده ای که خود را تحصیل کرده و به اصطلاح روشنفکر می دانند!!! از کار زشت، نفرت انگیز و کاملا غیر انسانی زجرکش کردن حیوانات مختلف به منظور تفریح و خوشگذرانی تعریف و تمجید می کنند و تلاش دارند که آن را توجیه نمایند!

شما به عنوان یک انسان! چگونه از اینکه یک جانور از هر نوع که باشد، خشکی زی یا آب زی، به ناراحت کننده ترین وضع زخمی و کشته شود، لذت می برید؟؟!

علاوه بر این، متأسفأنه این همه شرایط لذت آفرینی مشمئزکننده وقتی مطرح می شود که چنین بازیکنانی تا به حال علی رغم هزینه میلیاردها تومان از بودجه این کشور برای آنها، نتواسته اند در جهان که ابداً و هرگز، حتی در سطح آسیا نیز بر خلاف رشته های دیگر مانند والیبال، بسکتبال، رزمی و دو میدانی افتخار آفرین باشند!
یه همکار دامپزشک دیگه
|
-
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
0
0
به نظر من هم ....... شما تو این جور موارد شرعی و غیره از محبوبیت شما در بین همکاراتون کم می کنه ،یه نظر مجدد به کامنت ها بندازید شاید دیدگاهتون عوض شد بد نیست قبل از انتشار اینجور خبرهای بحث برانگیز یه سئوالی از همکاران بکنید ........ جون میده برای ارزیابی بازخورد دربین همکاران
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
0
0
باسلام عنایت فرمایید نظرهای ارسالی را بدون سانسور وحذف درسایت قرار دهید . به خدا قسم همه این مطالب واقیت دارد برای سایت ارسال میشود.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
0
0
با سلام و احترام / بیننده گرامی این کامنت ارتباطی با موضوع این خبر ندارد! با تشکر - حکیم مهر

رئیس محترم موسسه سرم سازی رازی
جناب دکتر قدکچی
باسلام :امید وارم با درایت وبا عدالتی در که وجودشما سراغ دارم دست یه سری از مسولین .............. استدعا دارم زودتر دست به کار شوید جهت قلع وقم - باتشکر وخداقوت به شما
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
0
0
حقیقت اینه که منم خیلی به این موضوع فکر کردم چون من خودم بعضی وقتا برای تفریح میرم اما نه بحث مشکل روحی هست و نه تفریح به اون شکل فقط یک نوع علاقه مندی و هیجان هست بعد اینکه ما از اون ماهی رو برای تغذیه استفاده میکنیم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
در ضمن وقتی فکر میکنی به این مسئله که روزی شاید میلیونها ماهی صید میشه حالا اگه کسی در سال چهارتا ماهی خودش با قلاب بگیره استفادع کنه واقعا ناراحتیه روحی داره؟
نظر شما
ادامه