کد خبر: ۲۴۰۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بوکان گفت: با فروکش کردن بیماری تب برفکی در منطقه بازار هفتگی میدان دواب این شهرستان فردا شنبه دایر خواهد بود.

«علی قادری» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به شیوع بیماری تب برفکی و نقش نقل و انتقال دام و میدان های دواب در گسترش و شیوع بیماری در سطح کشور که منجر به تلفات و تحمیل خسارت سنگین اقتصادی به صنعت دامپروری می شود، میدان دواب این شهرستان دو هفته متوالی تعطیل شد که با فروکش کردن این بیماری این هفته بازار دواب بوکان دایر شده و فعالیت خود را آغاز می کند.

وی بیان کرد: وجود این بیماری در روزهای گذشته باعث به بار آمدن خسارت هایی به دامداران شهرستان بوکان شد.

رییس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: برای جلوگیری از گسترش بیماری و همه گیر شدن آن تاکنون بیش از 12 هزار راس دام سنگین در بوکان علیه این بیماری مایه کوبی شده است.

وی اظهار کرد: با کمک کارکنان دامپزشکی و همکاری مردم تاکنون 70 درصد دام های سنگین شهرستان بوکان علیه تب برفکی مایه کوبی شده و پیش بینی می شود تا هفته آینده نیز بیش از شش هزار راس دیگر نیز مایه کوبی شود.

به گزارش ایرنا، میدان دواب شهرستان بوکان بزرگ ترین میدان خرید و فروش دام سبک و سنگین در شمال غرب کشور است که روز شنبه هر هفته دایر می شود و به همین خاطر در بین مردم به شنبه بازار مشهور است.
در این بازار علاوه بر خرید و فروش انواع دام سبک و سنگین و علوفه، اقلام مختلف خوراکی، میوه، وسایل آشپزخانه، فرش و قالی، ابزار کار صنعتی و کشاورزی خرید و فروش می شود.

تب برفکی یا 'بیماری دهان و پا' ( Foot-and-Mouth Disease) یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و سپس تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می کند که ممکن است پاره شده و موجب لنگی پای حیوان شود. این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می شود. این بیماری به عنوان طاعون صنعت دامداری محسوب می شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون ها راس دام است.

بوکان با 227 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و در این شهرستان 21 هزار راس دام سنگین و 150 هزار راس دام سبک نگهداری می شود.

 

خبر مرتبط:

شیوع تب برفکی برای دومین هفته متوالی بازار دواب بوکان را به تعطیلی کشاند

دهن کجی به تصمیم شبکه دامپزشکی بوکان/ بازار دام در مجتمع ادارات برگزار شد (+تصاویر)

شیوع تب‌برفکی در بوکان، بازار میدان دواب این شهرستان را به تعطیلی کشاند

 

 

برچسب ها: تب برفکی، بوکان،
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بخش خصوصي
|
-
|
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
0
0
بهتر است مقامات مسول دامپزشكي استان بطور شفاف علت شيوع بيماري را توضيح دهند بدون پرده پوشي و سياسي كاري و با خاطيان هم برخورد و غرامت دامداران را پرداخت كنند
طرح نيروي انساني
|
-
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
0
امروز دوباره گفتند بازار تعطيل است معلوم نيست چه خبر است يك روز اعلام ميكنند باز است روز ديگر تعطيل ميكنند مهمترين بازار در شهر مياندواب است كه تعطيل نشده است
نظر شما
ادامه