کد خبر: ۲۳۸۵۰

رئیس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: به دلیل وجود بیماری تب برفکی در منطقه، بازار میدان دواب این شهرستان هفته آینده 16 آبان ماه تعطیل خواهد بود.

«علی قادری» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به شیوع بیماری تب برفکی با سویه جدید و نقش نقل و انتقال دام و میادین دواب در گسترش و پخش بیماری در سطح کشور که منجر به تلفات و تحمیل خسارت سنگین اقتصادی به صنعت دامپروری می شود، 16 آبان ماه سال جاری میدان دواب شهرستان بوکان تعطیل است.

وی گفت: این تصمیم به دلیل آلوده بودن تعدادی از مجتمع های موجود در میدان دواب شهرستان بوکان و تعدادی از روستاهای اطراف اتخاذ شده است.

قادری افزود: وجود این بیماری در روزهای اخیر باعث به بار آمدن خسارت هایی به دامداران شهرستان بوکان شده است.

رییس اداره دامپزشکی بوکان اضافه کرد: برای جلوگیری از گسترش بیماری و اپیدمی شدن آن تاکنون بیش از هفت هزار راس دام سنگین در بوکان علیه این بیماری واکسینه شده اند.

به گزارش ایرنا، در شهرستان بوکان 21 هزار راس دام سنگین و 150هزار راس دام سبک وجود دارد.

میدان دواب شهرستان بوکان بزرگ ترین میدان خرید و فروش دام سبک وسنگین در شمال غرب کشور است.

تب برفکی یا 'بیماری دهان و پا' ( Foot-and-Mouth Disease) یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می شود.

این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و سپس تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می کند که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می شوند.

این بیماری به عنوان طاعون صنعت دامداری محسوب می شود.

کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون ها راس دام است.

شهرستان بوکان با 225 هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارد.

 

 

برچسب ها: تب برفکی، بوکان،
نظر شما
ادامه