کد خبر: ۲۳۵
علیرضا کیهان پور مسئول روابط عمومی سازمان شیلات ایران با بیان اینکه از اهداف تعیین شده در برنامه چهارم توسعه افزایش سهم پروتئین سفید به 55/4 گرم در سبد روزانه مصرف است، افزود: سرانه مصرف آبزیان در کشور در سال 57 یک کیلو و هم اکنون 7 کیلو و 350 گرم است که پیش بینی می‌شود این میزان در سال 88 به 10 کیلو و 600 گرم برسد...

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، عرضه نمکهای صنعتی در مغازه‌ها را غیرمجاز برشمرد و افزود: این نمکها که در بسته‌بندی‌های نیم و یک کیلویی عرضه می‌شوند، مصرف خوراکی ندارند.

 دکتر پریسا ترابی در نشست خبری روز جهانی تیرویید با بیان اینکه عبارت نمک یددار تصفیه شده بر روی بسته بندی نمکهای خوراکی درج می شود، افزود: نمکهای تصفیه نشده حاوی املاح سنگین منیزیم، ارسنیک و کادمیم است که ضمن ایجاد مشکلات گوارشی، کبد و کلیه، جذب آهن و کلسیم را نیز مختل می‌کند.

وی مصرف نمک ید دار تصفیه شده را به هموطنان توصیه کرد و یادآور شد: حین خرید باید به وجود کد بهداشتی و مجوز بهره‌برداری از وزارت بهداشت، تاریخ تولید (حداکثر تا 6 ماه پس از تولید قابل استفاده است) توجه شود.

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه با گذشت بیش از 6 ماه میزان ید موجود در نمک کاهش می‌یابد، افزود: زمان افزودن نمک در پایان زمان پخت غذا است تا ید موجود محفوظ بماند.

دکتر ترابی با بیان این که بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت مقادیر مجاز مصرف نمک حداکثر پنج گرم در روز است، گفت: بررسی‌های سالهای اخیر حاکی از آن است که ایرانیان دست کم 4 گرم نمک حین طبخ غذا استفاده می‌کنند. این در حالی است که تخمین زده می‌شود دو برابر این میزان از سایر روشها نظیر تنقلات شور خوراکی‌های بومی نظیر خیارشور، آجیل، انواع مغزها و حتی دوغ به عنوان سالم‌ترین نوشیدنی وارد بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس میزان بار بیماریها حوادث قلب و عروق شایعترین علت مرگ در میانسالی است، افزود: دریافت مقادیر فراوان نمک از عوامل خطر بیماریهای قلب و عروق و پرفشاری خون است.

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به وجود سه شاخص برای سنجش میزان دریافت کافی ید، گفت: اندازه‌گیری ید ادرار دانش آموزان 8 تا 10 ساله که بر این اساس سالیانه ید ادرار دانش آموزی در استانهای سراسر کشور ارزیابی می‌شود. شاخص دیگر بررسی میزان شیوع گواتر هر پنج سال یکبار و در نهایت تعیین میزان ید نمک در سطح تولید عرضه و مصرف خانوارهاست.

علیرضا کیهان پور مسئول روابط عمومی سازمان شیلات ایران با بیان اینکه از اهداف تعیین شده در برنامه چهارم توسعه افزایش سهم پروتئین سفید به 55/4 گرم در سبد روزانه مصرف است، افزود: سرانه مصرف آبزیان در کشور در سال 57 یک کیلو و هم اکنون 7 کیلو و 350 گرم است که پیش بینی می‌شود این میزان در سال 88 به 10 کیلو و 600 گرم برسد.

وی با اشاره به نقش مهم محصولات آبزی در تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه گفت: برگزاری جشنواره طبخ آبزیان در سراسر کشور در سال گذشته و آموزش طبخ انواع آبزیان به 50 هزار نفر، برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات آبزی و برگزاری سالیانه نمایشگاه بین المللی شیلات در کیش (10 – 7 آذر) از برنامه‌هایی بوده که با هدف افزایش متوسط سرانه عرضه آبزیان در کشور انجام شده است.

کیهان پور با بیان اینکه امسال سعی می‌شود 10 درصد به شمار آموزش دیدگان طبخ انواع غذاهای آبزیان اضافه شود، گفت: متوسط سرانه مصرف آبزیان در دنیا در سال 2006 ،16 کیلو و 500 گرم برآورد شده است. این رقم در کشور ژاپن 66 کیلو و 200 گرم و در کشور مالدیو یکصد کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه شیلات کشور با همکاری بخش خصوصی آمادگی لازم برای ارایه محصولات سالم آبزی به دست دانش‌آموزان و مردم را دارد، افزود: وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به سه وزیر علوم، دفاع و آموزش و پرورش اعلام کرد که آمادگی تامین آبزیان برای این سه وزارتخانه جهت استفاده در یک وعده غذایی در هفته را دارد.

نظر شما
ادامه