حکیم مهر -  محققان دانشگاه میامی با به‌ کارگیری نانو ذرات طلا و بررسی تغییر رنگ و یک تست ترسیب موفق به شناسایی ملامین شیر در 15 دقیقه شدند.

ملامین ترکیبی است که در غذای آلوده حیوانات اهلی و محصولات لبنی آلوده تولیدی چین به ترتیب در سال‌های 2007 و 2008، مشاهده شده است. این محصولات لبنی آلوده باعث بیماری هزاران نفر از مردم بویژه کودکان شدند.

پایش محصولات آلوده به ملامین تبدیل به یک نگرانی جهانی شده است. ملامین یک ماده صنعتی است که معمولاً در پلاستیک‌ها و کودهای شیمیایی استفاده می‌شود. هنگامی که این ماده شیمیایی وارد بدن شود، منجر به مشکلات سلامتی متعدد و در مواردی مرگ می‌شود.

نالی پژوهشگر اصلی این طرح معتقد است: روش‌های کنونی شناسایی ملامین در شیر زمان‌بر و پرهزینه هستند. کار ما منجر به برداشتن یک قدم مهم به سوی شناسایی سریع ملامین که یک خواسته عمومی است، می‌شود.

این محققان ابتدا ترکیبات مبتنی بر ماده پروتئینی شیر Casein را که می‌توانند با شناسایی ملامین تداخل داشته باشند، از شیر جدا می‌کنند. آنها سپس نانوذرات طلا را به محصول اضافه می‌کنند. برهم‌کنش بین این نانوذرات طلا و ملامین سبب یک تغیییر رنگ شدید می‌شود. این تغییر رنگ نشان دهنده حضور ملامین است. هنگامی که ملامین حضور داشته باشد، رنگ محلول در مدت چند ثانیه از قرمز به آبی تغییر می‌کند. این تغییر رنگ هم به ‌صورت بصری و هم با اسپکتروفوتومتری (طیف‌نورسنجی) قابل اندازه‌گیری است.

اسید سیانوریک که یک واکنش ویژه با ملامین دارد، برای افزایش دقت پی‌ در ‌پی به محلول اضافه می‌شود. اگر ملامین وجود داشته باشد، یک رسوب تشکیل می‌شود که می‌تواند هم به ‌صورت بصری و هم با طیف‌ نورسنجی ارزیابی شود.

پژوهشگران این پروژه امیدوارند که در آینده یک وسیله شناسایی ساده تجاری توسعه دهند که هر فرد عادی بتواند از آن در خانه یا در هر جای دیگری، برای شناسایی آلودگی ملامین در غذا، استفاده کند.

این محققان اعتقاد دارند که روش آنها نه‌ تنها یک روش جایگزین برای روش‌های شناسایی کنونی آزمایشگاهی ارائه می‌کند، بلکه برای پایش آسان و سریع شیر‌های تولیدی، یک روش ارائه می‌کند.

این محققان نتایج خود را در مجله‌ «Applied Physics Letters» منتشر کرده‌اند.