کد خبر: ۲۲۰۶۰

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان از وقوع جدال خونین یک کوهنورد خرمآبادی با خرس قهوهای در سفیدکوه خرمآباد خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهرداد فتحیبیرانوند بیان کرد: یک گروه کوهنوردی که برای صعود به سفیدکوه خرمآباد عزیمت کردند، در یکی از ارتفاعات منطقه، یکی از کوهنوردان در مواجهه با یک قلاده خرس قهوهای به شدت زخمی شد.

وی اضافه کرد: این کوهنوردان خرمآبادی به علت آشنایی به منطقه آب زیادی همراه خود نیاورده بودند، به همین علت به خاطر گرم بودن هوا آب ذخیره‌شان تمام میشود و یکی از آنان برای تهیه آب به یکی از چشمههای سرد کوهستان میرود، به علت تنگ بودن ورودی چشمه، به صورت سینه‌خیز وارد دهانه چشمه میشود، بعد از کمی پیشروی داخل چشمه، کوهنورد چشم به چشم خرس قهوهای درشت اندامی میشود و ترس و دلهره بر او فائق میشود.

فتحیبیرانوند اظهار کرد: خرس بی‌درنگ با او درگیر میشود و ابتدا دست راستش را با حرکتی از کار میاندازد و پای راستش را در دهان میکند که پای راستش به شدت آسیب میبیند؛ در این وقت خرس برای تمام کردن کار کوهنورد حملهای به پای چپش میکند، کوهنورد با دست سالمش گردن خرس را میگیرد تا بتواند از مرگ حتمی نجات یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: این مقاومت سبب میشود تاخرس حریف را جدی بگیرد و از کشتنش صرف‌نظر کند و از همان راهی که کوهنورد وارد چشمه شده بود خارج میشود و این فرد از مرگ حتمی نجات مییابد. فتحی خاطرنشان ساخت: در این وقت همراهان کوهنورد که به علت دیر آمدن او نگران شده بودند با صحنه خارج شدن خرس از چشمه مواجهه میشوند و بسیار نگران از سلامت دوست‌شان شروع به سر و صدا میکنند تا خرس فرار کند.

وی افزود: پس از این کار و دور شدن خرس، همراهان او را به زحمت زیاد (به خاطر وضعیت بد جسمانی) از چشمه خارج میکنند که با همکاری نیروهای هلال احمر لرستان توسط یک فروند بالگرد به بیمارستان شهدای عشایر انتقال مییابد و کارهای درمانی‌اش فوری توسط کارکنان بیمارستان انجام میشود.

فتحی تصریح کرد: نکتهای که در این اتفاق ناخواسته افتاد برخورد شایسته این شهروند خرمآبادی و همراهانش با خرس وحشی است که بدون هیچ صدمه جدی خرس را فراری میدهند و آسیبی به خرس نمیرسانند که جای تقدیر دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: در قوانین جدید جرائم شکار، بهای هر قلاده خرس 50 میلیون تومان است که باید توجه داشت دست به شکار این گونه ارزشمند زدن چه عواقبی دارد و همچنین با توجه به بکر بودن طبیعت زیبای لرستان باید از وارد شدن به مناطقی که حیوانات وحشی جزو قلمرو آن‌هاست جداً خودداری کرد.

 

 

نظر شما
ادامه