کد خبر: ۲۱۴۲۹

اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران اعلام کرد: یک قلاده گربه وحشی در پناهگاه حیات وحش میانکاله رهاسازی شد.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی این اداره کل، یک قلاده گربه وحشی که از یازده ماه قبل توسط یکی از محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر با شرایط خاصی نگهداری می شده، پس از حصول اطمینان از سلامت جسمی و امکان ادامه حیات در طبیعت در پناهگاه حیات وحش میانکاله رهاسازی شد.

لازم بذکر است گربه های وحشی در اکثر زیستگاههای ایران اعم از جنگلی، کوهستانی، استپی، بیابانی و حتی نزدیک اماکن مسکونی زیست نموده و در اکثر مناطق کشورمان پراکندگی دارد.

این حیوان شبگرد بوده و بصورت انفرادی زندگی می کند و از پستانداران کوچک، پرندگان و تخم و جوجه های آنها، خزندگان، ماهی و قورباغه و حشرات و حیوانات اهلی نیز تغذیه می کند. در سالهای اخیر به علت کم شدن طعمه، تخریب زیستگاه و شکار بی رویه جمعیت آن در اکثر مناطق رو به کاهش گذارده است.

شبه جزیره میانکاله از شمال از سوی دریای مازندران به طول 65 کیلومتر (از غرب به شرق) از جنوب و شرق از سوی تالاب و خلیج میانکاله و از غرب از سوی بندر امیرآباد بهشهر احاطه شده است.

مجموعه شبه جزیره میانکاله با 68هزار و 800 هکتار وسعت از سال 1348 ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود.

همچنین از 65 کیلومتر طول ساحل شمالی پناهگاه حیات وحش فقط 5 کیلومتر مربوط به حوزه قضایی بندر ترکمن در استان گلستان است و 60 کیلومتر باقیمانده در حوزه قضایی مازندران قرار دارد.

از نظر جایگاه بین المللی شبه جزیره میانکاله به عنوان یک اندوختگاه زیست کره در اقلیم هشت گانه ذخیره گاه جهانی در سازمان جهانی یونسکو به نام کره مسکون انسان و محیط زیست به ثبت رسیده و شناسنامه بین المللی برای آن صادر شد.

این منطقه دارای یک جایگاه فرهنگی و آموزشی است و اکوسیستم های آبی آن در سال 1971 به عنوان یکی از 22 تالاب بین المللی در ایران و 350 تالاب بین المللی در دنیا در کنوانسیون بین المللی رامسر به عنوان تالاب بین المللی میانکاله ثبت شد که سند ثبتی آن در اداره ثبت و اسناد بهشهر وجود دارد.

 

 

نظر شما
ادامه