کد خبر: ۲۰۱۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

دکتر فربد فدائی، متخصص اعصاب و روان در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین با اشاره به این که ترس از حیوانات به عنوان فوبیای حیوانات معروف است، اظهار کرد: برای نمونه ترس یک خانم بالغ از موجود بی آزاری مانند کبوتر، گربه و ... ریشه در یادگیری و جنبه اکتسابی دارد.

وی ادامه داد: همچنین گاهی اوقات نیز همراه شدن دیدار یک جانور بی آزار با یک اتفاق ناخوشایند می تواند سبب ایجاد تداعی منفی نسبت به آن جانور شود؛ برای نمونه خانمی که در خیابان شاهد تصادف یک موتور سوار با یک گربه است، از آن پس امکان ترس از گربه نیز برایش وجود دارد.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی راهکار مقابله با فوبیای حیوانات را درمان دانست و افزود: در مرحله اول فرد به تدریج با تصویر یا حضور جانوری که دچار وحشت می شود، ابتدا تصویری از گربه یا هر حیوان دیگری به وی نشان داده می شود.

وی ادامه داد: که در صورت ایجاد ترس و اضطراب با استفاده از فنون آرام بخشی غلبه بر اضطراب به او آموخته می شود. در مرحله دوم یک گربه از فاصله 20 متری به وی نشان داده می شود که باز هم در صورت بروز احساس ترس و اضطراب فنون تن آرامی یا ریلکسیشن و حالت آرامش به وی داده می شود.

دکتر فدائی اظهار کرد: در مرحله سوم گربه در فاصله 5 متری به او نشان داده می شود و در صورت احساس ترس و اضطراب مجددأ با استفاده از تن آرامی حالت آرامش به او داده می شود.

به گفته وی در مرحله چهارم که فرد گربه ای در دست دارد به او نزدیک می شود و در صورت ایجاد ترس باز هم از فنون تن آرامی استفاده می شود تا این که در نهایت بتواند گربه را در آغوش بگیرد و بدون ترس او را نوازش کند.

عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران بیان کرد: استفاده از دارو هم می تواند سبب کاهش استرس شود به نحوی که بیمار با جانور مورد ترس خود بدون احساس ترس نیز مواجه شود؛ مراحل درمانی مذکور درمورد ترس از حشرات یا سایر جانوران هم کاربرد دارد.

وی توصیه کرد: خانواده ها از دوران کودکی باید فرزندانشان را با جانوران اهلی اطرافشان آشنا کنند به نحوی که در آینده ترس از گربه، کلاغ، مورچه، پروانه و ... نیز ایجاد نشود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
0
0
جناب دکتر،میشه بفرمایید:اگه بجای گربه موجوددیگه ای باشه مثلا انسان،چه باید کرد؟
به تصویرکه نگاه میکنم خوشاینده اما وقتی خودشو میبینم بازفوبی به سراغم میاد،اگرراه چاره ای داریدبفرمایید.!!!
نظر شما
ادامه