کد خبر: ۱۷۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی جیرفت،ساوه،خراسان جنوبی و آذربایجان غربی

 

مدیرکل دامپزشکی جیرفت خبر داد:
کسب رتبه نخست کشوری عملکرد سیستم GIS توسط دامپزشکی جیرفت


 مدیرکل دامپزشکی منطقه جیرفت و کهنوج گفت: اداره کل دامپزشکی منطقه جیرفت و کهنوج طی سال‌های 87 و 88 موفق به کسب رتبه نخست ارزیابی عملکرد سیستم GIS در بین استان‌ها شد.

علیرضا رجاییبا اشاره به تاریخچه دامپزشکی منطقه جیرفت و کهنوج اظهار داشت: برای نخستین بار در سال 1344 اکیپ دامپزشکی از مرکز استان به جیرفت اعزام و به طور ده‌گردشی کار مایه‌کوبی دام‌های شهرستان را انجام دادند.
وی افزود: با تشکیل سازمان عمران سابق جیرفت، دامپزشکی زیر نظر معاونت امور دام سازمان مذکور فعالیت خود را آغاز و خدمات قابل توجهی به دامداران ارائه داد.
رجایی تصریح کرد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تاسیس مراکز خدمت روستایی در هر مرکز یک نفر تکنیسین آموزش دیده دامپزشکی، امور واکسیناسیون و درمان منطقه استحفاظی خود را بر عهده داشت و در کنار آن اقدامات ترویجی و آموزش دامداران آغاز شد.
وی خاطرنشان کرد: در سال 1370 در پی تفکیک وظایف وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و جهاد سازندگی سابق، دامپزشکی از سازمان عمران جدا و به اداره کل دامپزشکی استان ملحق شد و دو شبکه جیرفت و کهنوج در منطقه تاسیس شد.
مدیرکل دامپزشکی منطقه جیرفت و کهنوج اظهار داشت: با توجه به استعدادهای بالقوه منطقه و توجه ویژه رئیس سازمان جهاد کشاورزی منطقه جیرفت و کهنوج از اردیبهشت ‌ماه سال 86 دامپزشکی منطقه جیرفت و کهنوج از اداره کل دامپزشکی استان کرمان جدا شد و فعالیت خود را به صورت اداره کل آغاز کرد.
وی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده و تجهیزاتی که داشته‌ایم، مبارزه به بیماری‌های دامی در منطقه روند رو به رشدی داشته و همچنین با پیگیری‌های انجام شده، اعتبارت لازم جذب شده است.
رجایی با اشاره به دستاوردهای مهم اداره کل دامپزشکی منطقه جیرفت و کهنوج گفت: افزایش نیرو از 23 نفر در سال 86 به 90 نفر تا پایان سال 88، افزایش دکترای دامپزشک از یک نفر در سال 86 به 18 نفر تا پایان سال 88 و راه‌اندازی شبکه دامپرشکی در شهرستان‌های قلعه‌گنج و رودبار از جمله اقدامات انجام شده در سه سال اخیر است.
وی تصریح کرد: کسب رتبه نخست ارزیابی عملکرد سیستم GIS بین 30 استان کشور طی سال‌های 87 و 88، احداث ساختمان اداره فنی به مساحت 420 مترمربع در دو طبقه، تجهیز و تکمیل شبکه‌های دامپزشکی شش شهرستان، راه‌اندازی و تجهیز مهمانسرا و راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص بیماری‌های دامی منطقه در سطح درجه یک از دیگر اقدامات انجام شده در سه سال گذشته است.
رجایی خاطرنشان کرد: کاهش بیماری‌های دامی و مشترک انسان و دام با انجام واکسیناسیون و مراقبت به موقع، دریافت کد مالی مستقل و افزایش بیش از دو برابری اعتبارات تملک دارایی منطقه، کاهش کانون بیماری‌های دامی و مشترک از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر است.
وی اظهار داشت: از جمله وظایف اداره دامپزشکی مبارزه به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و در راستای تحقق این هدف هر ساله عملیات واکسیناسیون و انجام تست‌های تشخیصی در باره این بیماری‌ها انجام می‌شود.
رجایی با اشاره به عملکرد اداره کل دامپزشکی منطقه جیرفت و کهنوج در باره مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام گفت: از آنجا که انگل‌های خارجی دام‌ها موجب بروز بعضی بیماری‌ها و همچنین خسارت‌های اقتصادی مانند کاهش وزن، کاهش تولید شیر، گوشت و کیفیت نامطلوب پشم می‌شوند، بنابراین مبارزه با این انگل‌های خارجی از مهم‌ترین وظایف شبکه‌های دامپزشکی است.

----------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی ساوه:
170 هزار راس گوسفند و بز در ساوه علیه آبله واکسینه می‌شوند


 رئیس شبکه دامپزشکی ساوه گفت: با اجرای طرح واکسیناسیون سراسری آبله گوسفندی حدود 170 هزار راس گوسفند و بز این شهرستان زیر پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

مرتضی میراسلامیاظهار داشت: طرح واکسیناسیون سراسری آبله از فروردین ماه سال جاری آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: این طرح با همکاری سه اکیپ هم اکنون در روستاهای این شهرستان در حال اجرا است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوه علائم این بیماری را کاهش اشتها و رشد، ایجاد تاول‌های قرمز در دهان و لب‌ها، تب و کاهش تولید شیر در حیوانات بیان کرد.
میراسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات نظارتی این شبکه در ایام نوروز بیان داشت: طرح نظارت بهداشتی بر مراکز تهیه و توزیع فرآورده‌های دامی از 15 اسفند سال گذشته تا 15 فروردین ماه سال جاری به اجرا درآمد که طی آن 538 مورد بازدید از این مراکز به عمل آمد که طی آن با 28 مورد غیربهداشتی برخورد و یک مورد منجر به تشکیل پرونده و ارجاع به مراجع قضایی شد.
وی گفت: در این مدت همچنین 621 کیلو فرآورده‌های غیربهداشتی کشف و ضبط و 380 مورد تذکر به متخلفان داده شد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوه با بیان اینکه طرح نظارت نوروزی با همکاری دو اکیپ به اجرا گذاشته شد، بیان داشت: در این مدت همچنین 39 مورد گواهینامه بهداشتی در زمینه حمل صادر شد.

----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:
ورود دام غیرمجاز مهم‌ترین عامل شیوع تب برفکی در خراسان جنوبی است


 مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: ورود دام غیرمجاز مهم‌ترین عامل شیوع بیماری تب برفکی در خراسان جنوبی به ویژه در نقاط مرزی است.

محمد‌ رضایی صبح  در سفر به قاین با بیان اینکه تا یک ماه قبل کارشناس در پست دامپزشکی زیرکوه حضور داشته و با توجه به نیاز شهرستان درمیان به آن شهرستان منتقل شده است، از حضور یک نفر دامپزشک از ابتدای هفته جاری در پست دامپزشکی زیرکوه خبر داد.
وی در زمینه شیوع بیماری تب برفکی در منطقه یادآور شد: از اواسط سال گذشته دامپزشکی استان اقدام به اطلاع‌رسانی از طریق درج اطلاعیه در جراید نسبت به حمل و نقل غیر مجاز دام هشدار داد که برخی افراد سودجو به دلیل اختلاف قیمت دام در استان سیستان و بلوچستان اقدام به حمل دام به استان کردند که زمینه بروز بیماری و وارد آمدن ضرر اقتصادی به دامداران و صنعت دامداری استان را فراهم آورد.
فرماندار شهرستان قاین نیز ضمن تبریک آغاز سال جدید از خدمات‌رسانی مطلوب دامپزشکی به دامداران منطقه تقدیر کرد و گفت: با توجه به وجود 23 درصد از دام استان در شهرستان قاین، صنعت دامداری در این شهرستان از اهمیت ویژهای برخوردار است.
محمد طاهری در زمینه تلفات اخیر دام‌ها در بخش زیرکوه یادآور شد: با توجه به اینکه دام تنها سرمایه دامداران است و تلفات بره و بزغاله‌ها سبب نگرانی آنان شده است، اعزام یک نفر کارشناس به منطقه زیرکوه ضروری است.
در این سفر مقرر شد تا کنترل و نظارت با شدت بیشتری در جلوگیری از حمل و نقل غیر مجاز دام صورت گیرد.
با توجه به شیوع بیماری تب برفکی در بین دام‌های نقاط مرزی استان، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی همراه با معاونت اداری پشتیبانی دامپزشکی استان از مناطق آسیب دیده بازدید می‌کنند.

---------------------------------

 

مدیر‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی:
بیش از 33 تن فرآورده دام غیربهداشتی در خراسان جنوبی معدوم شد


 مدیر‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: طی 24 هزار و 225 مورد بازدید از مراکز عرضه و تولید فرآورده‌های خام دامی استان 33 تن و 900 کیلو گرم فرآورده غیر بهداشتی ضبط و معدوم شد.

محمد رضایی به مناسبت هفته سلامت به نقش دامپزشکی در عرصه بهداشت عمومی جامعه اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به وجود بیش از 820 نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان بخشی از توان عملیاتی این اداره‌کل صرف مقابله و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و تامین بهداشت فرآورده‌های خام دامی می‌شود.
وی در زمینه اقدامات دامپزشکی علیه بیماری‌های مشترک به واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز در سال گذشته اشاره کرد و افزود: تعداد 247 هزار و 560 راس دام سبک و تعداد 15 هزار و 890 راس دام سنگین علیه این بیماری واکسینه شده و در این راستا 8 هزار و 600 نمونه خون از دام‌ها برای تشخیص بیماری بروسلوز برداشت شده است.
مدیر‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی به دیدار خود از دامداران روستای اردکول اشاره کرد و گفت: در بازدیدی که از دام‌ها صورت گرفت وجود دام غیر بومی در این روستا مشهود بود و همین موضوع عاملی مهم در شیوع بیماری تب برفکی بوده است.
رضایی از تمام دامداران این روستا خواست تا از ورود دام با پیشینه نامشخص جداً خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه ورود دام توسط دلالان به منطقه، مراتب را به پست دامپزشکی زیرکوه اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد قانونی شود.

---------------------------------

 

در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی صورت گرفت؛
واگذاری خدمات دارویی دامپزشکی آذربایجان غربی به بخش خصوصی


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی تمام امور مربوط به خدمات دارویی دامپزشکی آذربایجان غربی به بخش خصوصی واگذار شده است.

شهرام دیلمقانی اظهار داشت: این اقدام در قالب داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش و توزیع دارویی انجام گرفته است.
وی از واگذاری خدمات تامین و توزیع واکسن طیور، واکسیناسیون طیور صنعتی، مسئول بهداشتی مزارع مرغ مادر، مسئول بهداشتی مرغداری‌های صنعتی و مسئول بهداشتی واحدهای جوجه‌کشی استان خبر داد و تصریح کرد: تمام این امور به صورت 100 درصدی به بخش خصوصی واگذار شده است.
این مقام مسئول در ارتباط با وضعیت واگذاری امورات مربوط به نظارت بر بهداشت عمومی، تصریح کرد: بازرسی از 10 واحد کشتارگاه طیور، کنترل کیفیت 13 واحد کارخانه خوراک دام و طیور، نظارت بهداشتی بر 55 واحد مرکز جمع‌آوری شیر و نظارت بهداشتی بر هفت واحد کارگاه بسته‌بندی گوشت نیز به بخش خوصی واگذار شده است.
دیلمقانی در ادامه گفت: اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در راستای مبارزه با بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام و پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیردار در سال گذشته اقدام به واکسیناسیون 13 میلیون و 888 هزار و 61 نوبت سر گاو، گاومیش، گوسفند، بز و تک سمی، 6 میلیون و 846 هزار نوبت سر معالجه دام‌ها علیه انگل‌های داخلی، 478 هزار و 233 نوبت حمام دادن و سمپاشی بدن دام،‌ 3 میلیون و 387 هزار و 617 مترمربع سمپاشی اماکن دامی با استفاده از سموم رایگان، خونگیری 17 هزار و 935 راس گاو برای تشخیص بیماری تب مالت، انجام تست سل گاوی در 41 هزار و 566 رأس برای تشخیص بیماری سل، واکسیناسیون 14 هزار و 379 قلاده سگ علیه بیماری هاری کرده است.


 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دوست
|
-
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۵
0
0
بدرد نخور بود
نظر شما
ادامه