کد خبر: ۱۷۶۸۳

عضو شورای نظام دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه مشکل کمبود منابع‌آبی در کشور و احتمال بروز بحران جدی در این حوزه تمام واحدهای صنعتی حوزه دامپروری ملزم به توجه لازم و کافی به مدیریت مصرف آب برای عبور از این بحران هستند.

علی رضایی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، افزود: بحران کم‌آبی موضوع حساس و مهمی تلقی می‌شود و می‌توان با تشویق تمام واحدهای ‌صنعتی به مکانیزه ‌کردن سیستم‌های موجود و به حداقل رساندن میزان‌ آب مصرفی در واحدها\ نسبت به صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف آب اقدام کرد.

وی ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف آب در قالب تغییر روش‌های پرورش دام در واحدهای صنعتی از قبیل مرغداری‌ها صورت ‌می‌گیرد.

رضایی‌پور افزود: مکانیزه کردن واحد‌های صنعتی مانند مرغداری باعث کاهش انرژی و افزایش بهره‌وری در تولید و همچنین کاهش مصرف‌ آب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که مسئولین واحد‌های صنعتی برای دریافت اولین پروانه فعالیت یا تمدید پروانه به سازمان‌ نظام‌دامپزشکی استان مراجعه می‌کنندٰ، با طرح توجیهی سازمان روبرو می‌شوند.

وی هدف از تدوین طرح توجیهی را ارائه راهکارهای مناسب برای مکانیزه کردن واحدهای صنعتی و تبیین روش‌های کاهش انرژی عنوان کرد.

رضایی‌پور یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی و سازمان نظام دامپزشکی را افزایش تولید دانست و تصریح کرد: با توجه به هزینه‌هایی که یک تولیدکننده برای راه‌اندازی واحد صنعتی خود و فعالیت‌های دیگر می‌پردازد، افزایش تولید در صورتی محقق می‌شود که هزینه‌های مکانیزاسیون نیز به تولیدکننده تحمیل نشود.

وی در ارتباط با ارائه تسهیلات بیان کرد: با توجه به اینکه تولیدکننده یک واحد صنعتی توانایی پرداخت هزینه‌های مکانیزاسیون را ندارد، در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی با در اختیار گذاشتن تسهیلات، در مکانیزه کردن واحد‌های صنعتی همکاری می‌کند.

عضو شورای نظام دامپزشکی استان تأکید کرد: سازمان نظام دامپزشکی و همچنین اداره کل دامپزشکی استان دستگاه‌هایی نظارتی و حاکمیتی هستند و نقشی در فراهم‌ کردن اعتبارات لازم برای تولیدکننده ندارند‌.

رضایی‌پور به استقبال بیشتر واحد‌های مرغ‌داری استان از مکانیزاسیون سیستم تولید اشاره و از رشد 70 درصدی واحدهای ‌صنعتی مرغداری استان در ارتباط با مکانیزاسیون سیستم‌ها خبر داد.

‌وی در پایان به همکاری ضعیف دامداران حوزه دامپروری در ارتباط با مکانیزه کردن سیستم‌ها اشاره کرد و گفت: بیشتر واحدهای دامداری به روش سنتی در زمینه‌ی تولید فعالیت می‌کنند و فاقد سیستم‌های مدرن لازم برای تولید هستند، به همین عملکرد دامپروری‌ها در حوزه مکانیزاسیون بسیار ضعیف تلقی می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه