کد خبر: ۱۱۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی ، رضوی و نیشابور

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی:
33 تن فرآورده خام دامی غیربهداشتی در خراسان جنوبی ضبط شد

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در سال جاری بر اساس نتایج حاصله مقدار 33 تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف انسان با هماهنگی مراجع قضایی ضبط و از چرخه مصرف ساقط شد.

محمود قربانزاده در بازدید از مراکز عرضه گوشت استان اظهار داشت: به دنبال بازدید از اماکن عرضه و نگهداری فرآورده‌های خام دامی و به منظور حفظ بهداشت مواد غذایی مصرفی جامعه از ابتدای سال جاری 193 نمونه مشکوک در آزمایشگاه دامپزشکی استان مورد بررسی قرار گرفت.
وی اهمیت آزمایشگاه مواد غذایی دامپزشکی در تشخیص و قضاوت صحیح در مورد فرآورده‌های خام دامی را بالا خواند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز گفت: در راستای نظارت و بازرسی بر مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی، طرح یک روزه ضربتی نظارت بهداشتی در سطح استان اجرا شد.
محمد رضایی تصریح کرد: در این طرح از 743 مرکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی و همچنین مراکز بسته‌بندی بازدید به عمل آمد که طی آن جمعا مقدار 900 کیلوگرم از انواع فرآورده‌های غیر بهداشتی شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، دل و جگر مرغ ضبط شد.
وی با اشاره به اهمیت و جایگاه بهداشت در سلامت افراد جامعه و خطرات ناشی از مسمومیت‌های غذایی در انسان که گاهی سبب مرگ نیز می‌شوند، افزود: متخلفان بهداشتی به مراجع ذی‌ربط معرفی و با آنها برخورد قانونی می‌شود.

--------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی خبر داد:
آغاز برنامه مقابله با عوارض خشکسالی و کاهش مخاطرات بهداشتی در جمعیت دام و طیور استان

 

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی از آغاز برنامه مقابله با عوارض خشکسالی و کاهش مخاطرات بهداشتی در جمعیت دام و طیور در نواحی و مناطق درگیر خشکسالی استان خبر داد.

دکتر سیدمحسن دستور با اعلام این خبر اظهار داشت: با ابلاغ اعتبار یک میلیارد تومانی از سوی استانداری خراسان رضوی، برنامه مقابله با عوارض خشکسالی و کاهش مخاطرات بهداشتی در جمعیت دام و طیور در نواحی و مناطق درگیر خشکسالی توسط اداره کل دامپزشکی و بخش غیردولتی دامپزشکی استان آغاز شد.

وی افزود: برنامه یاد شده از طریق کاهش آلودگی انگلی و بیماری‌های انگلی داخلی و خارجی و افزایش سطح ایمنی جمعیت دامی و بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور اجرا می‌شود. حمایت از اقشار کم درآمد دامداران روستایی و عشایری، کاهش خسارت‌های سنگین اقتصادی و ضایعات دامی ناشی از ابتلای گله‌های حیوانات به بیماری‌های انگلی و خارجی دام و نیز پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های باکتریایی ویروسی در جمعیت دام تحت استرس سوء تغذیه از مهمترین اهداف آن است.

دستور تصریح کرد: در این برنامه کلیه دام‌های مناطق متاثر از خشکسالی تحت پوشش رایگان واکسیناسیون علیه بیماری‌های انگلی، آبله، آنتروتوکسمی، نیوکاسل طیور، آگالاکسی و هاری قرار می‌گیرند و نهاده‌های دامی و مکمل‌های درمانی در بسته‌های ممهور به مهر رایگان توسط دامپزشکی در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به عوارض سوء و مخاطره آمیز خسارات اقتصادی ناشی از بیماری‌های انگلی از جمله افت تولید و کاهش کیفیت محصولات به ویژه در زمان خشکسالی، خاطرنشان کرد: جهت مبارزه با بیماری‌های یاد شده، خورانیدن داروی ضد انگل به دام‌ها، سمپاشی بدن دام‌ها و جایگاه دام از جمله اقدامات اجرایی خواهد بود که از طریق بخش‌های دولتی و خصوصی و به طور کاملاَ رایگان انجام خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، اجرای این برنامه را در راستای کاهش تصدی گری دولت و همچنین کمک به دامداران خسارت دیده از خشکسالی و در قالب ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت خواند که بر اساس آن هزینه عملیات انجام شده توسط بخش غیردولتی از طریق اداره کل دامپزشکی استان پرداخت خواهد شد.

دکتر دستور اظهار داشت: در این طرح پیش بینی شده است تا خسارت برخی از دامدارانی که دام‌هایشان به دلیل ابتلای به بیماری‌های سل و بروسلوز به کشتارگاه اعزام شده‌اند از محل اعتبارات یاد شده پرداخت گردد.

وی، تعداد دام سبک استان شامل گوسفند و بز را هشت میلیون راس و تعداد دام سنگین شامل گاو و گوساله را حدود 400 هزار راس دانست.

دکتر دستور از دامداران استان خواست، جهت اجرای هرچه بهتر طرح و بهره‌مندی استان از اجرای موفق آن، با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری داشته باشند.
---------------------------------

 

رئیس دامپزشکی نیشابور:
طرح واکسیناسیون دام‌های نیشابور آغاز شد

 

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: طرح واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین شهرستان نیشابور علیه این بیماری آغاز شد.

محمود جوادی‌نژاد در حاشیه طرح در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در این استان 14 اکیپ دولتی و 26 اکیپ بخش خصوصی متشکل از 40 نفر به مدت 40 روز 100درصد دام شهرستان را به صورت رایگان و اکسینه خواهند کرد.
وی بیان داشت: تمام جمعیت 92 هزار رأس دام سنگین و 650 هزار دام سبک به منظور پیشگیری از ابتلا به تب برفکی مایه‌کوبی می‌شوند.
رئیس دامپزشکی نیشابور افزود: براساس دستورالعمل سازمان دام پزشکی کشور به منظور کنترل هرچه بیشتر بیماری و کاهش خسارات ناشی از آن، سامانه مراقبت این بیماری در استان فعال است.
جوادی‌نژاد اضافه کرد: در اجرای این طرح علاوه بر اکیپ بخش دولتی، بخش خصوصی نیز مشارکت خواهند داشت.
وی از دامداران شهرستان خواست برای اجرای هر چه موفق‌تر این طرح و نیز کاهش موارد ابتلای دام‌های شهرستان به این بیماری خطرناک و واگیر، تمام مسائل بهداشتی را رعایت کرده و از رفت و آمدهای غیر ضروری افراد در واحد دامپروری ممانعت کنند.
این مسئول به دامداران توصیه کرد: در صورت مشاهده علائم تب برفکی از قبیل مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و تمایل نداشتن دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش ناگهانی در دام‌ها، کاهش تولید شیر و قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دام‌ها موارد را در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.
وی ابراز داشت: دامداران باید توجه داشته باشند که بیماری تب برفکی از جمله بیماری‌های ویروسی خطرناک است که در صورت بروز این بیماری، ضایعات فراوانی به صنعت دامپروری وارد می‌شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی دلربا
|
-
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۳
0
0
باسلام وعرض ادب خدمت شما عزیزان مریضی تب برفکی در قدمگاه و نیشابور دیده شده
نظر شما
ادامه