کد خبر: ۱۱۱۶۵

حکیم مهر - با توجه به بازگشت حجاج و همچنین نزدیک شدن به ماه‌های محرم و صفر، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی درباره ذبح غیر‌مجاز دام در معابر عمومی هشدار داد. 
برپایه رسومات گذشته، پیش پای حجاج، جلوی هیئت‌ها و برای پخت غذاهای نذری معمولا گوسفند قربانی می‌شود که امسال با توجه به شیوع بیماری کشنده تب کریمه کنگو، ذبح دام در معابر ممنوع شده است.هشدار های دام پزشکی در حالی است که طی سال جاری چند نفر در شهر مشهد به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو جان خود را از دست دادند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دام‌پزشکی استان در این باره با بیان اینکه ذبح غیر‌مجاز دام ‌خطراتی به همراه دارد و باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود، خاطر‌نشان کرد: براساس ماده‌688 قانون مجازات‌های اسلامی، ذبح دام در مکانی غیر از کشتارگاه، ممنوع و تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شود.
دکتر جعفر عطارباشی ادامه داد: ما 12‌اکیپ گشت‌زنی در اداره‌کل دام‌پزشکی داریم که در ساعت‌های مختلف روز در نقاط مختلف شهر مشهد مشغول انجام وظیفه هستند و در هر ماه به طور میانگین 45‌پرونده در خصوص افرادی که ذبح غیر‌مجاز دام دارند، تشکیل و به مراجع قضایی فرستاده می‌شود.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دام‌پزشکی استان در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی از سوی اداره‌کل دام‌پزشکی برای کاهش چنین اقداماتی انجام شده است، گفت: به منظور اطلاع‌رسانی به حجاج، در فرودگاه تابلوها و بنرهای اطلاع‌رسانی نصب کرده‌ایم و مکان کشتارگاه‌ها نیز با نصب بنر در سطح شهر مشهد به اطلاع مردم رسیده است، که هر‌کس قصد ذبح دام را دارد، می‌تواند به این کشتارگاه‌ها سفارش دهد و لاشه گوشت را با رعایت تمام نکات بهداشتی تحویل بگیرد.
گفتنی است افراد در تهیه نذری باید کارت معاینه بهداشتی داشته باشند.


 

نظر شما
ادامه