کد خبر: ۹۸۸۸

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: خشکسالی‌های موجود و ارزانی دام در استان همجوار زمینه را برای افراد سودجو و قاچاقچیان دام فراهم کرده که این امر سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.
مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: برای مبارزه با بیماری‌های دامی در شهرستان فهرج واکسیناسیون دام‌ها در حال انجام بوده و تاکنون بیش از 150 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های تب برفکی، تب مالت و آبله واکسینه شده است.

وی افزود: با تدابیر انجام شده و اقدامات نیروهای انتظامی قاچاق دام در این منطقه به شدت کاهش یافته است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: خشکسالی‌های موجود و ارزانی دام در استان همجوار زمینه را برای افراد سودجو و قاچاقچیان دام فراهم کرده که این امر سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

بمان‌دشتی تصریح کرد: قرار گرفتن شهرستان فهرج در محور ترانزیتی کرمان و سیستان و بلوچستان این شهرستان را در مسیر حمل دام قرار داده است.

وی به شهروندان فهرجی توصیه کرد از خرید هر گونه دام بدون هویت خودداری کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج با اشاره به ماه مبارک رمضان و نظارت دامپزشکی بر عرضه مواد خام دامی بیان داشت: طرح نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی توسط 2 اکیپ ثابت و سیار در شهرستان فهرج در حال اجرا است و تاکنون کارشناسان با تخلفی برخورد نکرده‌اند.

وی افزود: با متخلفان فرآورده‌های دامی به شدت بر خورد می‌‌شود.

بمان‌دشتی با اشاره به اینکه 50 هزار راس دام سبک در فهرج علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند، گفت: این طرح با همکاری بخش خصوصی و در راستای مبارزه با بیماری بروسلوز در دام‌های گوسفند و بز انجام شد.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای این طرح در جمعیت دامی منطقه اذعان داشت: انجام واکسیناسیون به موقع و دوره‌ای یکی از راه‌های پیشگیری بیماری بروسلوز است.

بمان‌دشتی با بیان اینکه این بیماری یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که اکثر موجودات زنده از جمله انسان، گاو و گوسفند، بز و اسب را درگیر می‌کند، خاطرنشان کرد: در انسان این بیماری از راه مصرف گوشت آلوده، شیر و پنیر آلوده، ذرات معلق میکروب در هوا و یا تماس زخم با ترشحات آلوده دام منتقل می‌شود.

وی گفت: علائم بیماری در دام شامل سقط‌های مکرر و کاهش میزان باروری، تورم پستان و کاهش وزن و در انسان تب و لرز، ضعف و بی‌قراری، ریزش عرق، سر درد، درد عضلانی، بی‌اشتهایی و کاهش وزن است.

 

نظر شما
ادامه