کد خبر: ۹۷۷۳

حکیم مهر - آیین‌نامه نحوه برگزاری و ساماندهی همایش‌های علمی تصویب و ابلاغ شد.

دکتر شریفی، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه­‌ریزی امور پژوهشی با اعلام این خبر اظهار کرد: برگزاری همایشهای علمی به عنوان جزئی از فرایند مدیریت دانش در عرصه علم و برقراری و تقویت ارتباط میان اعضای علمی جامعه به منظور تبادل اندیشه، یادگیری، ارائه یافته­‌ها و نظریه­‌های جدید، نشر و اشاعه جدیدترین دستاوردهای تحقیقاتی و در نهایت رسیدن به خرد جمعی، امری ضروری است.

وی همچنین با اشاره به اهداف و ضرورتهای تدوین چنین آیین­‌نامه­‌ای افزود: ارتقای سطح کیفی و اثربخشی همایش­‌های علمی به همراه کاهش یا حذف هزینه­‌های غیر ضروری، ساماندهی و نظام­‌مند کردن همایش­ها با تقویت چرخه مدیریت دانش در کشور به منظور هم‌افزایی علمی، تقویت ارتباط دانشگاه و نیازهای جامعه و نمایه­‌سازی همایش­‌ها و مقالات آنها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بمنظور تقویت شبکه علمی کشور از اهداف این آیین­‌نامه هستند.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه­‌ریزی امور پژوهشی گفت: تمامی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی که به برگزاری همایش­های علمی اعم از کنگره، کنفرانس و سمینار اقدام می­‌کنند، لازم است مشخصات همایش­‌های علمی و نیز مجموعه مقالات همایش را در پایگاه ISC طبق شیوه­‌نامه ثبت، پردازش و اشاعه همایش­های علمی و مقالات آن که قبلاً ابلاغ شده است، ارسال و ثبت کنند.

شریفی با اشاره به ویژگی­‌های مثبت ثبت همایش­های علمی در این پایگاه خاطرنشان کرد: ثبت همایش­های علمی در پایگاه ISC باعث ایجاد تجمیع و ساماندهی تمامی همایش­های علمی در سطح کشور می­‌شود و با ثبت مجموعه مقالات ارائه شده در همایش­ها در این پایگاه، امکان دسترسی و استفاده از مقالات برای همگان فراهم می‌شود.

این آیین­‌نامه در هشت ماده و پنج تبصره تدوین و تصویب و برای اجرا به تمامی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ابلاغ شده است. همچنین نظارت بر حسن اجرای این آیین­‌نامه برعهده معاونت پژوهش و فناوری وزرات علوم، تحقیقات و فناوری است.

 

نظر شما
ادامه