کد خبر: ۹۷۵۴

حکیم مهر - استاندار تهران گفت: تقاضای مازاد بر مصرف و جولان دلالان و واسطه‌ها و عدم ذخیره‌سازی کافی از دلایل افزایش این قیمت‌ مرغ در این مدت بوده است.

مرتضی تمدن در حاشیه ستاد تنظیم بازار استان تهران در پاسخ به خبرنگاران درباره علت اصلی گرانی مرغ در هفته گذشته، گفت: این ستاد تشکیل جلسه داد تا آسیبی که از مجاری برای برخی از اقلام مصرفی وارد شده، بررسی کند و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا این آسیب تکرار نشود.

وی با بیان اینکه روند عرضه مرغ در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا تا پایان برگزاری نمایشگاه ادامه خواهد داشت و همچنان مرغ‌های وارداتی در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود، گفت: در ورود به بازار و تامین کالا و معیشت به هیچ‌وجه نباید تابع آدرس دادن‌های غلط باشیم، چرا که مصرف‌کننده ضرر می‌کند.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود کالایی گران و یا ارزان می‌شود، آدرس غلط دادن به مردم است و کسانی که در این بحث متضرر می‌شوند، مردم هستند. برای اینکه کالایی را بی‌جهت در خانه نگه‌داری کنند و بعد آن را دور بریزند، به بهانه اینکه ممکن است قیمت افزایش پیدا کند، خانوار را متضرر می‌کند.

استاندار تهران از شهروندان خواست مواظب آدرس‌های غلطی که این روزها برخی در مورد بازار ارائه می‌دهند، باشند. چرا که عده‌ای ممکن است هدف مخربی از دادن کد غلط به مردم داشته باشند.

تمدن تصریح کرد: بالا بردن عطش مصرف، دادن کد غلط به مردم است که عده‌ای این کار را انجام می‌دهند، چرا که به اعتقاد ما کالای آنها روی دستشان مانده و به آدرس غلط کالاهای مانده خود را می‌خواهند آب کنند.

وی در حالی که نماینده سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران را در خصوص عدم کنترل و نظارت بر بازار مرغ مورد عتاب جدی قرار داد، گفت: شرایط بازار و تولید، شرایط کاملا متعارف و عادی است و آمارها نشان می‌دهد که میزان جوجه‌ریزی در مرغ‌داری‌ها نه تنها کاهش نداشته، بلکه شش درصد نیز افزایش داشته است. آن هم در زمانی که افزایش تولید وجود داشته، اما چرا با روند صعودی قیمت مرغ مواجه شده‌ایم؟

استاندار تهران گفت: یکی از این دلایل که بر قیمت مرغ تاثیر گذاشت، تقاضای مازاد بر مصرف بود و دلالان و واسطه‌ها نیز یکی دیگر از دلایل افزایش این قیمت‌هاست که مقرر شد قاطعانه با این افراد برخورد شود، چرا که بدون دلیل افزایش قیمت‌ها را دامن می‌زند.

تمدن گفت: قیمت تمام شده مرغ با قیمت نهاده آزاد 5200 تا 5300 تومان است. این در حالیست که روند قیمت مرغ در بازار صعودی است.

وی ادامه داد: مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به محدودیت‌هایی که برخی از استان‌های همجوار برای ارسال مرغ به تهران به وجود آورده‌اند، مرغ وارداتی را به بازار تهران تزریق کنند تا این کمبودها جبران شود.

به گفته استاندار تهران نیاز مصرف تهران به مرغ روزانه یک هزار تن است که بخشی از آن باید از استان‌های همجوار تامین شود. اگر این استان‌ها محدودیت ایجاد می‌کند، باید مرغ وارداتی را به بازار تهران تزریق کنیم، تا این کمبودها رفع شود.

وی افزود: در جلسه امروز سه محور اساسی و علل اصلی گرانی مرغ مورد بررسی قرار گرفت که یکی از این مباحث تاکید بر افزایش ذخیره‌سازی اقلام پرمصرف بود. چرا که بخشی از مشکلات پیش آمده مربوط به نبود ذخیره‌سازی کافی به وجود آمده است.

تمدن با بیان اینکه بسته‌های مرتبط در حال جبران این مشکلات بوجود آمده هستند، عنوان کرد: امور پشتیبانی دام و سازمان صنعت، معدن و تجارت، با کمک بخش خصوصی مقرر شد برخی اقلام پرمصرف را از طریق واردات و تولیدات داخلی ذخیره‌سازی کنند تا بار دیگر دچار کاهش کالاهای پرمصرف مردم نشویم.

استاندار تهران تصریح کرد: بحث دیگری که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، ارزیابی از قیمت سایر محصولات و کالاها بود و سازمان صنعت، معدن و تجارت گزارش مبسوطی را در این باره ارائه کردند که نتیجه تحلیل این گزارش‌ها نشان می‌دهد که روند قیمتی کالاهای پرمصرف با شرایط موجود در بازار توجه بیشتری را در تنظیم بازار می‌طلبد.

وی ادامه داد: در این راستا برای تنظیم بازار کالاها به ویژه اقلام پرمصرف نظارت‌ها و بازرسی‌ها تشدید خواهد شد، چرا که برخی از کالاها با افزایش قیمت مواجه شده و این در حالی است که تولید هیچ کاهشی نداشته، عرضه این کالاها به وفور وجود داشته اما قیمت این کالاها رشد تصاعدی داشته است.

تمدن گفت: زمانی که اعلام می‌شود قیمت کالایی افزایش یافته حتما منطقی پشت این افزایش قیمت باید وجود داشته باشد. اما در مورد مرغ نه تنها کمبود تولید وجود نداشته بلکه کالاهای ذخیره شده وارد بازار شده و قیمت نهاده‌ها نیز کاهش داشته، ‌اما روند قیمت این کالا رو به افزایش بوده است.

وی افزود: زمانی که همه عوامل عرضه کالا مثبت است، چرا نتیجه منفی است؟

به گفته تمدن در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار کشور، نکات کارشناسی دیگری درباره قیمت مرغ مطرح خواهد شد.

کاهش قیمت مرغ آزاد به 5500 تومان در تهران از هفته آینده

سید علیرضا موسوی مجد، مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در حاشیه این جلسه از کاهش قیمت مرغ در این استان طی هفته آینده خبر داد و گفت: قیمت مرغ آزاد در استان تهران به 5500 تومان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه طی هفته گذشته و در جریان بازرسی‌های انجام شده با بیش از دو هزار واحد صنفی متخلف برخورد شد، افزود: پرونده‌های مربوط به گزارش بازرسی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

موسوی با بیان اینکه برابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده روزانه از 10 هزار واحد صنفی فروش مرغ در سطح استان تهران بازرسی خواهد شد، اظهار کرد: با متخلفان به طور جدی برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه سامانه تلفنی 124 آماده دریافت شکایات مردمی در این خصوص است افزود: بازرسان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محل اعزام شده و به تخلفات رسیدگی می‌کنند.

مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت استان تهران ابراز امیدواری کرد که با سازماندهی صورت گرفته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و سرکشی‌های مداوم به واحدهای صنفی از هفته آینده شاهد کاهش قیمت مرغ در استان تهران و سپس در سراسر کشور باشیم.

وی تاکید کرد: اگر بحث واردات و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد قیمت مرغ در بازار آزاد به نرخ واقعی خود یعنی پنج هزار و 500 تومان خواهد رسید.

نظر شما
ادامه