کد خبر: ۹۷۱۷

حکیم مهر - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: لرستان از لحاظ تولید گوشت قرمز رتبه ششم کشور را داراست.

مهندس "ایرج سپهوند" با بیان این مطلب، افزود: استان لرستان دارای سه میلیون و 215 هزار رأس گوسفند، یک میلیون و 595 هزار بز و بزغاله، 81 هزار و 500 رأس گاو و گوساله بومی، 207 هزار رأس گاو و گوساله دورگ، 29 هزار و 500 رأس گاو و گوساله اصیل و 800 رأس گاومیش و 66 هزار تک سمیان است.

وی با بیان اینکه پنج میلیون و 195 هزار و 800 رأس دام معادل 6.6 میلیون واحد دامی در استان وجود دارد، ادامه داد: از جمله واحدهای صنعتی دام سبک و سنگین می‌توان 260 واحد صنعتی گاوشیری با 9640 رأس، در بخش پرواربندی گوساله 198 واحد با 27 هزار و 900 رأس و در بخش پرواربندی بره نیز 146 هزار واحد با 60 هزار رأس را برشمرد.

سپهوند تصریح کرد: استان از لحاظ تعداد گوسفند و بره دارای رتبه پنجم کشوری، بز و بزغاله رتبه دوم، گاو و گوساله بومی رتبه چهارم، گاو و گوساله دورگ رتبه دهم، گاو و گوساله اصیل رتبه هشتم، گاومیش رتبه پنجم، تک سمیان رتبه سوم و در مجموع واحد دامی رتبه ششم کشوری را دارا است.

معاون بهبود تولیدات دامی لرستان، اضافه کرد: در بحث تعداد دام‎های مولد نیز، استان دارای یک میلیون و 600 هزار رأس میش، 797 هزار و 500 رأس بز، 35 هزار و 860 رأُس گاو بومی، 95 هزار و 220 رأُس گاو دورگ و 14 هزار و 750 رأس گاو اصیل است.

ایرج سپهوند، اضافه کرد: در حال حاضر 85 هزار نفر بهره‎بردار چند منظوره دامی در استان موجود است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته تولید گوشت قرمز برابر با 65 هزار تن بوده که از این میزان 25 هزار و 870 تن مربوط به گوسفند، 9210 تن گوشت بز، 4663 تن گوشت گاو بومی، 21 هزار و 404 تن گوشت گاو دورگ، 3871 تن گوشت گاو اصیل و 72 تن گوشت گاومیش است.

سپهوند، ادامه داد: 33 درصد تولید گوشت قرمز مربوط به گاو دورگ، 40 درصد مربوط به بز و مابقی متعلق به سایر دام‎ها است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بااعلام اینکه استان لرستان از لحاظ تولید گوشت قرمز رتبه ششم کشوری را داراست، افزود: از مجموع 65 هزار تن گوشت قرمز تولیدی، 22 تا 23 هزار تن به مصرف داخلی استان رسیده و مابقی به صورت زنده به کشورهای حوزه خلیج فارس و یا به استانهای تهران، قم و اصفهان صادر می‎شود.

وی افزود: از برنامه‎های کیفی در دست اجرا می‎توان به احداث واحدهای جدید گاوداری شیری، پرواربندی گوساله و بره، تکمیل ظرفیت واحدهای گاو شیری و فعال کردن دامداریهای غیرفعال گاوهای شیری اشاره کرد.

سپهوند گفت: برای این منظور از اعتبارات طرح توسعه بخش کشاورزی استفاده شده است؛ کار ازسه ماهه چهارم سال 90 شروع و در حال حاضر ادامه دارد و متقاضیان نیز در حال تشکیل پرونده و معرفی به بانک هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، ادامه داد: در بحث افزایش کیفی می‌توان به طرح‎های اصلاح نژاد دام روستایی، طرح آمیخته‎گری کنترل شده، طرح اصلاح نژاد گوسفند و بز و طرح لاپاراسکوپی در سطح چهار گله از گله‎های استان اشاره کرد.

وی در پایان با اشاره به مشکلات دامپروری استان، گفت: مشکل اصلی بحث خشکسالی است که از سال 86 تاکنون به وجود آمده و ضربات جبران‌ناپذیری را به این بخش وارد کرده است به طوری که روزانه شاهد تغییر در قیمت نهاده‌های غذایی مورد استفاده در دامپروری هستیم؛ همچنین سنتی بودن دامپروری، افزایش سن بهره‌برداران و عدم تمایل نیروی جوان برای ورود به این بخش و نیز عدم تناسب بین قیمت تمام شده محصول با قیمت فروش از دیگر مشکلات این بخش است.

 

نظر شما
ادامه