کد خبر: ۹۶۶۹

حکیم مهر - طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی سه ماهه اول سال جاری کمتر از یک میلیون و 993 هزار تن خواراک دام و طیور وارد کشور شده در حالی که دامداری‌ها و مرغداری‌های کشور طی این مدت سه میلیون و 60 هزار تن نهاده وارداتی برای تولید مرغ، گوشت و شیر نیاز داشته و با کمبود یک میلیون و 67 هزار تنی خوراک دام و طیور مواجه بوده‌اند.

طبق آمار گمرک در سال جاری ماهانه به طور میانگین حدود 650 هزار تن خوراک دام و طیور وارد شده است اما واحدهای دام و طیور ماهانه یک میلیون و 20 هزار تن نهاده وارداتی برای تولید گوشت، مرغ و شیر به عنوان محصولات استراتژیک نیاز دارند.

مرغداران و دامداران ماهانه با کمبود 370 هزار تنی نهاده مواجه بوده‌اند که این کمبود خود عامل گرانی بیش از حد نهاده‌ها و سوء استفاده فرصت طلبان شده است؛ به گونه‌ای که ذرت کیلویی 300 تومانی سال گذشته به کیلویی 600 تومان و کنجاله سویا کیلویی 500 تومانی به 1900 تومان رسیده است.
این درحالی است که مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام که موظف به تامین خوراک دام و طیور است، از وفور نهاده‌های تولید خبر می‌دهند.

جالب آنکه مرغداران ماهانه 420 هزار تن خوراک وارداتی و دامداران ماهانه حدود 600 هزار تن علوفه وارداتی لازم دارند اما مصیب محمدیان شمالی نیاز کشور به خوراک دام را ماهانه 260 هزار تن عنوان و وعده داده است که تا پایان سال هر ماه 300 هزار تن خوراک دام به بازار عرضه شود.

شاید مشکل تامین خوراک دام و طیور گرفتار محاسبات نادرست از میزان نیاز باشد و اطلاعات آماری اشتباه عامل اختلاف نظر مسئولان و تولیدکنندگان شده است، زیرا در شرایطی که مسئولان از تامین بودن خوراک دام و طیور خبر می‌دهند و عامل گرانی محصولات لبنی و پروتئینی را نا مربوط به مشکل نهاده‌ها می‌دانند، دامداران و مرغداران بر خالی بودن انبارهایشان از نهاده تاکید داشته و سیر کردن شکم مرغ و گاوهایشان را دغدغه روزانه خود می‌دانند!

مرغداران روزانه چهار هزار تن کنجاله سویا برای تولید پنج هزار تن گوشت مرغ نیاز دارند اما در سال جاری فقط 50 هزار تن از این نهاده را دریافت کرده‌اند که سهم هر روزشان 416 کیلوگرم کنجاله سویا برای 17 هزار و 500 واحد مرغداری می‌شود.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی طی سه ماهه‌ اول سال یک میلیون و 200 هزار تن دانه ذرت دامی، 437 هزار و 633 تن کنجاله سویا و 355 هزار تن جو وارد کشور شده است که 390 هزار تن دانه ذرت دامی، 206 هزار تن کنجاله سویا و 55 هزار تن جو وارداتی مربوط به خرداد ماه بوده است.

 

نظر شما
ادامه