کد خبر: ۹۵۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - بحران فعلی افزایش قیمت مرغ و گوشت که علت آن کمبود نهاده‌های مورد نیاز دامداران و مرغداران است، نتیجه واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام به وزارتخانه غیرتخصصی است.

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام با اعلام این مطلب گفت: در طول دو سال گذشته، شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به واردات و ذخیره‌سازی نهاده‌های مورد نیاز دامی و مرغداری نکرده است و با توجه به خشکسالی‌های به‌وجودآمده و کاهش تولید علوفه در کشور، افزایش قیمت مرغ و گوشت غیرقابل اجتناب است.

محمدجواد وکیل‌گیلانی افزود: از آنجا که نظام دامپروری بر پایه دانایی‌محوری در کشور دنبال نشده و کشاورزی به همراه بازرگانی دیده نمی‌شود، لذا تصمیمات غلطی نظیر واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام به وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان یک وزارتخانه غیرتخصصی افزایش قیمت مرغ و گوشت تا سرحد رسیدن به بحران است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه 1.5 تا دو میلیون تن کمبود جو در کشور و 1.5 تا یک میلیون و 700 هزار تن کمبود ذرت دامی وجود دارد که شرکت پشتیبانی امور دام به‌عنوان دستگاه متولی نسبت به تأمین آن باید اقدامات لازم را انجام دهد.

وکیل‌گیلانی ادامه داد: وظیفه تشکیلاتی شرکت پشتیبانی امور دام با قرار گرفتن در وزارت صنعت، معدن و تجارت فراموش شده و بحرانی که اکنون در کشور در بخش تأمین گوشت و مرغ حکم‌فرما است و تولیدکننده و مصرف‌کننده را متضرر کرده است، نتیجه اقدام غلط تشکیلاتی بود.

پرورش‌دهندگان قارچ هم به‌دنبال کاه

فعال بخش خصوصی تصریح کرد: با افزایش قیمت نهاده‌ها و کمبود انواع نهاده در داخل کشور، رقابت برای کلش گندم و کاه نیز به اوج خود رسیده است. به‌طوری‌که علاوه بر فعالان حوزه دامپروری، پرورش‌دهندگان قارچ نیز به‌دنبال کلش گندم و کاه هستند.

وی یادآور شد: این اقدام به خودی خود باعث افزایش قیمت کاه در کشور شده است. در زمان حاضر قیمت یونجه و کنجاله سویا به دوبرابر قیمت سال گذشته خود رسیده است.

وکیل‌گیلانی با اشاره به توزیع نهاده‌های دامی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نهاده‌های وارداتی را در اختیار واحدهای پرورش گاوهای شیری قرار داده و پرواربندان نمی‌توانند از علوفه وارداتی استفاده کنند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
0
0
به نظر من واگذاری پشتیبانی امور دام به وزارت بازرگانی دلیل این مشکلات نیست چون چندین سال است که واردات پشتیبانی امور دام به شدت کاهش یافته و همه از واگذاری به بخش خصوصی استقبال می کردند. حال کجایند این مدعیان واگذاری به بخش خصوصی؟
نظر شما
ادامه