کد خبر: ۹۵۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - محققان دانشگاه تافت موفق به ایجاد یک تثبیت کننده مبتنی بر ابریشم شده‌اند که آزمایشگاه برخی از واکسن‌ها و آنتی‌بیوتیکها را تا دمای 140 درجه فارنهایت ثابت نگه می‌دارد.

این امر مسیر جدیدی برای حذف نیاز به نگهداری واکسن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در یخچال ارائه کرده و می‌تواند سالانه میلیاردها دلار صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.

واکسنها و آنتی‌بیوتیکها اغلب برای جلوگیری از تغییر ساختار شیمیایی باید در بخچال نگهداری شوند. چنین تغییراتی می‌تواند منجر به داروهای دارای قدرت کمتر یا بی‌اثر شود.

محققان با ثابت کردن مولکولهای فعال زیستی این واکسنها با استفاده از ماتریس‌های پروتئین ابریشم توانستند از واکسنها و آنتی‌بیوتیک‌های زنده در زمان ذخیره در دماهای بالاتر از میزان توصیه شده برای دوره‌های طولانی‌تر، محافظت کرده و آنها را تثبیت کنند.

سرد نگهداشتن داروها از زمان تولید تا زمان استفاده برای درمان با توجه به 80 درصد هزینه واکسیناسیون، یک فرایند پرهزینه است. نیاز به زنجیره سرمایی برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، سازمانهای کمک‌رسان،‌دانشمندان و شرکتهای داروسازی برای دهه‌های متمادی به ویژه در مناطق دارای برق محدود به شکل یک چالش باقی مانده است.

به گفته محققان عدم موفقیت در حفظ این زنجیره سرمایی منجر به از دست رفتن تقریبا نیمی از واکسنهای جهان شده است.

در تلاش برای حل این مشکل، محققان بطور گسترده‌ای بر روی غشاهای ابریشمی کار کرده‌اند که اساسا از مولکولهای فعال زیستی زنده موجود در آنتی‌بیوتیکها و واکسنها محافظت می‌کنند. این عمل محافظتی منجر به افزایش ماندگاری دارو خواهد شد. ابریشم به دلیل اینکه یک پلیمر پروتئینی با یک شیمی، ساختار و اجتماع برای تولید یک محیط خاص بوده، مورد استفاده قرار گرفته که آن را به یک جایگزین جالب برای تثبیت مولکولهای فعال زیستی برای زمانهای طولانی تر تبدیل کرده است.

دانشمندان برای آزمایش این تثبیت‌کننده ابریشمی جدید به ذخیره شش ماهه واکسنهای سرخک، اوریون و سرخجه در دمای توصیه شده 39.2 درجه فارنهایت و همچنین در دماهای 77، 98.6 و 113 درجه پرداختند.

نتایج نشان دادند که کپسوله‌سازی در غشاهای جدید ابریشمی به حفظ قدرت با حداقل فقدان در طول زمان و افزایش تثبیت حتی در دماهای ذخیره بسیار بالا می‌پردازد.

همچننی آنتی‌بیوتیکهایی نیز که در غشاهای ابریشمی قرار گرفته بودند، فعالیت نزدیک به مطلوبی را حتی در دماهای 140 درجه حفظ کردند. علاوه بر آن دانشمندان دریافتند که این غشاهای ابریشمی از مزیت دیگر حفاظت از یک آنتی‌بیوتیک در برابر تاثیرات مواجهه با نور نیز برخوردار است.

این تثیبت‌کننده‌ها قابل ترکیب با سیستم ریزسوزن پیشین این محققان بوده که در آن سوزنهای ریز قادر به انتقال مستقیم داروی به سلولهای پوستی شامل یک آنتی ژن خاص می‌پرداختند. این رویکرد هدفدار منجر به تجویز دوزهای پایین‌تر دارو یا واکسن شده و واکنش‌های ایمنی طولانی‌تری را ایجاد می‌کند. این ترکیب نمایشگر یک شیوه ساده برای تثبیت، توزیع و انتقال دارو در یک سیستم است.

دانشمندان اکنون در حال گسترش اثر این شیوه بر روی تمام واکسنها هستند.

نتایج این پژوهش در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مريم صالحي
|
-
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
0
0
با سلام
با احترام و تشكر از اخبار بروز و مفيد شما، آيا اگر اخبار با ذكر دقيق محل و زمان وقوع بهمراه محقق يا محققين مربوطه بيايد ، بهتر نيست؟
با تشكر مجدد و آرزوي موفقيت روز افزرن شما .
نظر شما
ادامه