کد خبر: ۹۳۱۱

حکیم مهر - یک دامپزشک شاغل در بخش خصوصی خواستار اختصاص یارانه به دارو، سموم و کودهایی که باقیمانده مؤثر و زیان‎بار در محصولات کشاورزی و دامی دارند شد.

دکتر مجتبی کیانی در یادداشت ارسالی خود برای حکیم مهر نوشت :

" بسمه تعالی

با سلام
همانطور که استحضار دارند، با وجود تمامی نظارت ها و عملکرد سازمان های دست اندر کار در امر سلامت جامعه نظیر وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست، همچنان شاهد وجود باقیمانده های مواد مضر و خطرناک در غذای مصرفی در ایران هستیم.

گوشت مصرفی شامل باقیمانده انواع آنتی بیوتیک ها می باشد و چه در بخش دام و چه در طیور و حتی امروزه در زنبور عسل، استفاده غیر اصولی و غیر متعهدانه از داروهای مجاز و غیر مجاز رواج گسترده ای دارد.

در بخش کشاورزی میوه ها و سبزی های تولیدی شامل باقیمانده سموم و کودهایی هستند که به طور بی‎رویه توسط کشاورز مورد استفاده قرار می گیرند و محصول نهایی در عین سلامت ظاهری و شادابی دارای مواد بسیار مضر و حتی سرطانزا می باشد.

در شرایط حاضر که ساز و کارهای قانونی برای کنترل تخلفات بخش دامداری و کشاورزی برای حراست از جان هموطنانمان مؤثر نبوده و همچنان شاهد موارد اینچنینی هستیم وطبق آمار، آسیب های مزمن در جامعه ما رو به افزایش می باشد که منجر به افزایش آمار انواع سرطان ها، تومور های خوش خیم و سایر عوارض مشابه شده است.
در این برهه که بستر هدفمندی یارانه ها به لطف ایزدی و به تدبیر دلسوزان نظام فراهم شده است می توان تدابیری جهت کنترل هرچه بهتر و بیشتر در هر زمینه ای اتخاذ نمود و در حقیقت امر، با هدفمندی منابع در جهت صحیح آن می توان تولید و تجارت را هم در جهت صحیح و درست خود راهنمایی و هدفمند کرد.
به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی فراوانی و کارآمدی فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های مرتبط با کشاورزی و دامپروری و بهداشت تولیدات در این زمینه ها بسیار مطلوب و مناسب می باشد و فقط اندکی اعتماد به این افراد می تواند از طرفی باعث کاهش چشمگیر تخلفات زیان بار در این عرصه بود و از طرفی اشتغالزایی مؤثر و پایداری برای جوانان شایسته این مرز و بوم در بخش خصوصی به ارمغان آورد.
پیشنهادی که در این بخش قابل ارائه می باشد این است که قسمتی از یارانه بخش کشاورزی را به دارو ها، سموم و کودهایی که می توانند باقیمانده مؤثر و زیان باری در محصول ایجاد نمایند اختصاص یابد، بدین صورت که تحویل این اقلام به صورت یارانه ای در داروخانه های دامپزشکی و فروشگاه های عرضه سم و کود منوط به تحویل نسخه دامپزشک و گیاهپزشک باشد. درست است که هم اکنون قوانین مشابهی در جهت تحویل با نسخه دارو ها وجود دارد اما به دلیل نبود ساز و کار مؤثر در اجرا و کنترل آن وضعیت موجود پیش آمده است. تجویز این اقلام توسط کارشناس امر می تواند از استفاده غیر مجاز غیر متعهدانه و غیر لزوم تا حد بسیار زیاد جلوگیری نماید.

جهت کنترل هرچه بیشتر این مهم و اخذ آمار های مورد نیاز نیز میتوان برای هر فارم دارای مجوز، دفترچه بهداشتی نظیر (آنچه دفترچه های درمانی در بخش پزشکی وجود دارد) تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی صادر نمود."

 

 

نظر شما
ادامه