کد خبر: ۹۲۸۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی نرماشیر و فهرج

 

معاون دامپزشکی ‌ نرماشیر‌:
آلودگی به تب کریمه کنگو در نرماشیر مشاهده نشده است


معاون شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: تا‌کنون هیچ موردی مبنی بر آلودگی به تب کریمه کنگو در نرماشیر مشاهده نشده است.
رضا صادقی در جلسه توجیهی پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو در نرماشیر اظهار داشت: گوشت تازه ذبح شده قبل از مصرف به مدت 24 ساعت باید منجمد شود ‌تا ویروس‌های آن از بین برود.

وی بیان داشت: توجیه اصناف مختلف مرتبط با گوشت و دام تأثیر به سزایی در جلوگیری از گسترش بیماری تب کریمه کنگو دارد.

صادقی افزود: عامل انتقال این ویروس کنه‌ها هستند و باید سمپاشی مناسب و به موقع در دستور کار دامداران قرار گیرد.

وی تصریح کرد: شهرستان نرماشیر محل تردد قاچاق دام است و باید همه مردم در جلوگیری از شیوع بیماری تب کنگو با ماموران امنیتی همکاری کنند تا دام قاچاق به شهرستان ورود پیدا نکند.

صادقی خاطر‌نشان کرد: سلاخان نخستین کسانی هستند که در معرض آلوده شدن به این بیماری هستند، لذا این صنف باید رعایت کامل مسائل بهداشتی را داشته باشند.

وی ابراز داشت: کشتار دام در مناسبت‌های مختلف و ریختن خون آن‌ها در خیابان‌ها خطرناک است و می‌تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند.

صادقی گفت: تا‌کنون هیچ موردی مبنی بر آلودگی در نرماشیر مشاهده نشده است.

وی بیان داشت: علائم تب کریمه کنگو شامل تب ناگهانی، بی‌حالی، ترس از نور و خون‌ریزی است و اگر به موقع تشخیص داده شود می‌توان آن را درمان کرد.

توضیح حکیم مهر : انتشار عبارت (منجمد شود) در این خبر اشتباه است و لازم است گوشت دامی که تازه ذبح شده به مدت 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری شود.

 

------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج تأکید کرد :
برخورد جدی با عوامل عرضه مرغ زنده


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: در صورت مشاهده فروش و عرضه مرغ زنده در سطح شهرستان فهرج با متخلفان برخورد جدی می‌شود.
مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: در صورت مشاهده فروش و عرضه مرغ زنده با متخلفان برخورد جدی می‌شود و شهروندان نیز باید از خرید مرغ زنده خودداری کنند.

وی با بیان اینکه مردم در صورت عرضه مرغ زنده مراتب را به مأموران دامپزشکی اطلاع دهند تا  اقدامات لازم به عمل آید، افزود: در صورت مشاهده چنین موارد غیر بهداشتی در راستای جلوگیری از بروز و شیوع انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به شدت با متخلفان برخورد می‌شود.

بمان‌دشتی بیان داشت: بیماری‌هایی که به طور طبیعی بین دام و انسان منتقل می‌شوند از جمله تب مالت، سیاه‌زخم و تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو، مشمشه، طاعون، آنفلوآنزای پرندگان، سارس و سالک بیماری‌های انگلی و بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان نامیده می‌شود.

وی گفت: عوامل ایجاد کننده بیماری‌های مشترک از همه عوامل بیماری‌زا نظیر ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها، پریون و ... است.

بمان‌دشتی خاطرنشان کرد: احتمال انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام از طریق تماس با دام‌ها، زندگی در مجاورت دام‌ها، انتقال از طریق حمله حیوانات به انسان، استفاده از فرآورده‌های دام و طیور و موارد بروز این بیماری‌ها زیاد است.

 

نظر شما
ادامه