کد خبر: ۹۰۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور از افزایش 40 واحد قرنطینه برای کنترل تب کریمه کنگو در مناطق مرزی شرق به ویژه سیستان و بلوچستان خبر داد.
دکتر سیدمحسن دستور دهم خرداد ماه سال جاری در نشست خبری با خبرنگاران در بجنورد اظهار کرد: این واحدهای قرنطینه در تمام محورهای مرزی که تردد دام در آن صورت گرفته استقرار داشته و اقدامات نظارتی و کنترل را انجام می‌دهند.

وی با تاکید براینکه جابه‌جایی هرگونه دام زنده در مناطق مرزی ممنوع است، تصریح کرد: خروج دام زنده صرفاً براساس مجوز دامپزشکی صورت گرفته و درصورت حمل دام به صورت غیرمجاز در استان‌های مرزی همچون سیستان و بلوچستان منجر به تشکیل پرونده قضایی می‌شود.

دستور با بیان اینکه تب کریمه کنگو از بیماری‌هایی بوده که عوارض آن بیشتر متوجه انسان‌ها است، گفت: در حوزه دام این بیماری کم‌ترین تأثیر را داشته لیکن دامپزشکی اقداماتی را در راستای ارتقای سلامت دام‌ها به منظور سلامت جامعه انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه اقدامات دامپزشکی در زمینه مقابله با بیماری تب کریمه کنگو در بخش‌های مختلف انجام می‌شود، افزود: مبارزه و سم‌پاشی در بین جمعیت دامی به منظور دفع کنه و همچنین نظارت بر کشتار دام در کشتارگاه‌ها برای افزایش ضریب اطمینان به منظور مصون نگاه داشتن جامعه از این بیماری از جمله اقدامات دامپزشکی به شمار می‌رود.

* نظارت دامپزشکی بر گوشت‌های وارد شده به کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یکی از مهم‌ترین اقدامات دامپزشکی را در زمینه کنترل این بیماری را نظارت بر دام‌های کشتار شده و گوشت‌های استحصالی عنوان کرد.

وی گفت:‌ در این راستا تمام نظارت‌های بهداشتی از کشور مبداء اعم از تولید، قرنطینه دام، فرآوری، نگهداری، انجماد، حمل و نقل، ترخیص نظارت می‌شود.

دستور تصریح کرد: از این رو گوشت‌هایی وارد کشور شده که از ضریب اطمینان بالایی برخوردار بوده و مصرف این گوشت‌ها هیچ‌گونه مشکلی نداشته و مورد تایید دامپزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که در این میان خطرناک بوده حمل دام به صورت قاچاق به داخل کشور و کشتار آن به صورت غیر بهداشتی بوده که سازمان دامپزشکی به شدت با این موارد برخورد می‌کند.

* استفاده از پیش سردکن در کشتارگاه‌های کشور اجباری شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اجباری شدن استفاده از پیش سردکن در کشتارگاه‌های کشور گفت: در این راستا کشتارگاه‌ها باید به مدت 24 ساعت کشتارها را در بخش پیش سردکن نگهداری و سپس برای استفاده به بازار ارائه کنند.

وی اظهار کرد: البته به برخی از کشتارگاه‌های سنتی وابسته به شهرداری‌ها به خاطر شرایط فرصت داده شده تا سریع‌تر نسبت به راه‌اندازی بخش پیش سرد اقدام کنند.

دستور همچنین به مردم توصیه کرد تا صرفاً از گوشت‌هایی که ممهور به مهر دامپزشکی بوده استفاده تا از بروز بیماری احتمالی تب کریمه کنگو جلوگیری شود.

وی یکی از اقدامات مهم دامپزشکی را جلوگیری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها عنوان کرد و افزود: طی سال‌های اخیر به این موضوع توجه ویژه‌ای شده و با اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام شده و بسترهایی که از سوی دامپزشکی صورت گرفت، مردم مشارکت خوبی را داشتند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه پرهیز از هرگونه کشتار دام در معابر سبب تأمین سلامت جامعه خواهد شد، گفت: مردم توصیه‌های دامپزشکی را جدی گرفته تا هیچ‌گونه بیماری متوجه آنان و جامعه نشود.

* افراد در معرض خطر بیماری کنگو به مراکز بهداشتی مراجعه کنند

دستور همچنین بر مراجعه افراد در معرض خطر بیماری کنگو به مراکز بهداشتی و درمانی تاکید کرد و گفت:‌ انجام درمان در مراحل اولیه سبب بهبود افراد و جلوگیری از خطرهایی که می‌تواند افراد یاد شده را تهدید کرده، شود.

وی با اشاره به برخی مرگ و میرها در مشهد به خاطر شیوع بیماری تب کریمه کنگو اظهار کرد: البته ارائه آمار در این زمینه مربوط به وزارت بهداشت بوده و این وزارتخانه باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: این سازمان با اعتقاد به اطلاع رسانی صرفاً در چارچوب مأموریت‌ها و وظایفی که داشته عمل و تاکنون طی اطلاعیه‌های مختلف در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده است.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس اداره کل خراسان رضو ی
|
-
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
0
0
آقای دکتر دستور بفرمایند که مثلا در مبادی کشورهایی مانند قرقیزستان، پاکستان ، ارمنستان برای تفریق دامهایی که در حالت ویرمی هستند چه کاری می کنند ؟
کارشناس دفتر قرنطینه استان ...
|
-
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
0
0
آقا لطف کنید از سازمان دامپزشکی کشور بپرسیذ در کدام یک کتاب علمی و یا یک دستورالعمل بین المللی آورده شده که دامهای آلوده به ویورس تب کریمه کنگو با قراردادن لاشه در پیش سرد کن مخاطره علیه جمعیت انسانی اش بر طرف می شود
لطفا ........ رفرانس ارائه دهید
نظر شما
ادامه