کد خبر: ۸۹۶۵

حکیم مهر - امسال برای نخستین‌بار در زمینه تولید واکسن استرپتوکوکوزیس در کشور خودکفا شدیم.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب با اشاره به شروع فصل تابستان و افزایش دمای آب و در نتیجه احتمال افزایش بیماری‌ها در ماهیان سردآبی به‌خصوص قزل‌آلا گفت: با گرم شدن آب استخرها و آب‌های طبیعی، بیماری‌های عفونی و ویروسی در آبزیان افزایش پیدا می‌کند.

دکتر کاظم عبدی افزود: طرح مراقبت از ماهیان سردآبی در استخرهای پرورشی در حال اجرا است و همچنین به‌طور مرتب از مراکز تکثیر و پرورش نمونه‌برداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار از واردات واکسن استرپتوکوکوزیس خودکفا شدیم، زیرا شعبه مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی جنوب و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران واحد جهاد دانشگاهی توانستند این واکسن را تولید و به بازار عرضه کنند.

عبدی ادامه داد: به پرورش‌دهندگان توصیه می‌کنیم که قبل از شروع فصل گرما، ماهیان خود را واکسینه کنند.

وی تصریح کرد: همچنین علاوه بر واکسیناسیون، یک‌سری مواد ضدعفونی کننده مجاز به پرورش‌دهندگان آبزیان به‌صورت رایگان از سوی این سازمان داده شده است.

سالانه به 10 هزار لیتر واکسن استرپتوکوکوزیس نیاز داریم

این مقام مسئول یادآور شد: باید به بیماری‌های وابسته به دما در فصل تابستان توجه کرد، زیرا در صورت بی‌توجهی، ضربه بزرگی به بخش تولید خواهد خورد.

عبدی تأکید کرد: از آنجایی که پیشگیری مهمتر از درمان است، از یک‌سری مواد محرک ایمنی آبزیان استفاده شده است که در این راستا این مواد به مقدار قابل توجهی در بین آبزی‌پروران توزیع شده است.

وی اظهار داشت: طی سالیان گذشته بخشی از واکسن‌های مورد نیاز و سایر مواد دیگر به موقع به دست آبزی‌پروران نمی‌رسید که خوشبختانه امسال با تولید کافی در کشور در مواقع لزوم از این مواد استفاده می‌شود.

عبدی درباره واکسن استرپتوکوکوزیس افزود: میزان نیاز کل کشور به این واکسن 10 هزار لیتر برآورد شده است که با همکاری مؤسسات فوق، امکان تولید در حد کافی وجود دارد. بنابراین نیازی به واردات نداریم.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه