کد خبر: ۸۹۴

حکیم مهر -  صنعتی‌سازی و جهانی شدن روابط باعث شده که بیماری‌های مختلفی از انسان‌ها به حیوانات منتقل شده و شیوع پیدا کند. محققان دانشگاه ادینبورگ نشان داده‌اند زنجیره‌ای از باکتری‌ها طی فرآیندی از انسان به جوجه مرغ منتقل شده است. آنها بر این باورند که اولین شواهد مبنی بر انتقال عوامل بیماری‌زای باکتریایی که از انسان به حیوانات منتقل شده و یک مکانیسم نوترکیب ژنتیک را شکل داده به حدود 10 هزار سال پیش باز می‌گردد؛ زمانی‌که برای اولین بار انسان شروع به رام کردن حیوانات کرد.
طی این مطالعات، محققان نوعی باکتری به نام «استافیلوکوکوس ایروسرا» در جوجه شناسایی کردند. این نوع باکتری به گروهی از میکروب‌های گیاهی آلودگی زا تعلق دارد که در مقابل درمان آنتی‌بیوتیک مقاومتمیکنند. از این رو وجود آنها در مکان‌هایی شبیه بیمارستانخطرناک است.آزمایش‌های ژنتیکی نشان داد این نوع باکتری حدود 40 سال پیش از یک گونه جانوری به گونه‌ای دیگر منتقل شده و با شرایط جدید در پرندگان خانگی تطبیق یافته است.این باکتری در مقایسه با شکل مشابه خود در انسان که محدود به یک ناحیه جغرافیایی می‌شود، در میان پرندگان خانگی زنجیره‌ای تشکیل داده که از یک ناحیه خاص جغرافیایی گذر کرده و به قاره‌های مختلف رسیده است.

امروزه بیماری‌های عفونی و واگیردار در طیور، هزینه اقتصادی سنگینی را بر صنعت طیور تحمیل کرده و سرایت باکتری‌ها از انسان به پرندگان نقش بسیاری در این تاثیر خواهد داشت.چنانچه معلوم شود این باکتری از انسان به دام‌ها نیز سرایت داشته است، باید اثر آن‌را در سلامت غذایی جستجو کرد. دکتر فیتزرالد می‌گوید: حدود نیم قرن پیش جوجه‌ها به منظور تخمگذاری پرورش می‌یافتند و گوشت آنها به‌عنوان یک محصول فرعی به حساب می‌آمد، اما امروزه به دلیل تقاضای زیاد گوشت مرغ، شرکت‌های چند ملیتی پرورش طیور تاسیس شده که بازارهای جهانی را پشتیبانی می‌کنند و در نتیجه از این راه باکتری‌ها در سراسر جهان شیوع می‌یابند.

باکتری‌ها از علل اصلی بیماری‌های حیوانات نظیر آلودگی‌های استخوانی در پرندگان هستند.

 

نظر شما
ادامه