کد خبر: ۸۸۷۰

حکیم مهر - معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران ظرف یک ماه آینده میزبان چهار قلاده ببر سیبری خواهد بود.

اصغر محمدی فاضل در حاشیه کنفرانس تنوع زیستی در منطقه زاگرس در خصوص آخرین وضعیت ورود ببرهای سیبری به ایران گفت: گروه کارشناسی به روسیه اعزام شده است تا موضوع ببر و زیستگاه آن را مورد بررسی کارشناسی قرار دهد. از سوی دیگر هفته گذشته نیز میزبان لوک هانتر یکی از کارشناسان برجسته در این زمینه بودیم که موضوع نصب ردیاب ببر‌های روسی و پلنگ‌های ایرانی را مورد بررسی قرار دادیم.

وی از ورود مایک موزر، رئیس گروه گربه‌سانان اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ظرف ده روز آینده به کشور برای بررسی موضوع ببرهای روسی و پلنگ‌های ایرانی خبر داد و گفت: این کارشناس بین‌المللی پس از بررسی شرایط ببرهای روسی موضوع انتقال پلنگ‌های ایرانی به روسیه را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تیمی کارشناسی در این خصوص کار بررسی پروژه را بر عهده دارد گفت:‌ در این تیم همچنین رییس باغ وحش‌های اروپا نیز حضور خواهد داشت و ظرف یک ماه آینده مشخص خواهد شد که قرار است چه اتفاقی در این خصوص رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه ظرف یک ماه آینده ایران میزبان 4 قلاده ببر سیبری خواهد بود افزود: در عین حال این تیم کارشناسی نظر می‌دهد که آیا چهار ببر سیبری باید به ایران وارد شوند یا دو قلاده، از سوی دیگر اینکه پلنگ‌های ایرانی به روسیه داده شود یا نه و اینکه چه زمانی این پلنگ‌ها را تحویل دهیم نیز منوط به نظر تیم کارشناس است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ایران قطعا بیش از 100 قلاده پلنگ دارد گفت: هرچند وضع پلنگ‌های ما خوب است اما اعلام کرده‌ایم که به هیچ عنوان حاضر به زنده‌گیری پلنگ برای روس‌ها نیستیم و اینکه ما ببرهای در اسارت آنها را قبول کنیم یا نکنیم و یا آنها پلنگ‌های در اسارت ما را نپذیرند یا نه نیز منوط به نظر تیم کارشناسی است.

ببر ماده باغ‌وحش تهران مادام‌العمر در قرنظینه می‌ماند

وی در خصوص آخرین وضعیت ببر ماده باغ وحش تهران نیز تصریح کرد: موضع رسمی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی این است که ببر ماده مذکور مشکوک به بیماری مشمشه است و قطعا باید مادام العمر در شرایط قرنطینه باقی بماند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه معدوم کردن این ببر نیز در دستور کار قرار دارد گفت: در عین حال وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی نیز در حال توافقی هستند که از این ببر به عنوان موجود آزمایشگاهی در خصوص تحقیقات درباره بیماری مشمشه استفاده کنند که بر این اساس اگر این توافق صورت گیرد موضوع معدوم کردن ببر باغ وحش تهران منتفی است اما قطعا ببرماده باغ وحش تهران به میانکاله منتقل نمی‌شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت آزادراه تهران شمال خصوصا قطعه سه آن که نیازمند قطع جنگل است گفت: با وزارت راه یک بسته همکاری امضا شده است و قطعا تلاش می‌کنیم تا حداقل خسارت برای احداث این پروژه به محیط زیست وارد شود هرچند که موضوع آزاد راه تهران شمال بالغ بر 15 سال است که مطرح است و هنوز در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز بخشی از این اراضی را در اختیار دارد که این سازمان نیز باید در این خصوص تصمیم گیری کند.

وضع تالاب‌های کشور علی‌رغم بارندگی‌های اخیر خوب نیست

وی در خصوص آخرین وضعیت تالاب چغاخور نیز گفت: هرچند وضعیت این تالاب هم اکنون بحرانی نیست اما با توجه به اینکه در چند کیلومتری آن تالاب گندمان با مشکلات جدی زیست محیطی مواجه است پیش بینی می‌کنیم در آینده‌ای نه چندان دور این تالاب نیز با مشکلات جدی مواجه شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص بارندگی‌های امسال و تاثیر آن نیز تالاب‌های کشور گفت: هرچند میزان بارش‌ها در سال جاری به جز در چند استان مرکزی در سایر استان‌ها خوب بوده است اما این وضعیت را پس از 13 سال خشکسالی داریم و قطعا تالاب‌های کشور حتی اگر چند سال نیز این میزان بارش را دریافت کنند وضعیت خوبی نخواهند داشت.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه